یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

 ماندگاری فیلم'محمد رسول الله' با موسیقی درخشان

فیلم سینمایی«محمد رسول الله(ص)» با نام اصلی «پیام» ساخته مصطفی عقاد کارگردان فقید سوریه ای از آن آثاری است که فارغ از قابلیت های پرشکوه سینمایی، از موسیقی جذابی بهره می برد.

این اثر سینمایی درخشان در سال 1976 میلادی با رویکرد مذهبی و با مروری به بخشی از تاریخ صدر اسلام، با بازیگران برجسته بین المللی همچون 'آنتونی کویین' و 'ایرنه پایاس'‌ ساخته شد...

 

 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

صنعت سینما - پس از گذر از دوران صامت - با ورود صدا و بویژه 'موسیقی' جلوه دیگری یافت، و کارخانه رویاسازی بشر، در تکوین خود بهترین مدد را از این میهمان خوش قدم گرفت؛ اما این میهمان خوش قدم در مواقعی، با توفقی چشمگیر، میدان از کف میزبان می ربود و آن را از صدر به ذیل می کشاند؛ و در مواردی دیگر میهمان و میزبان شانه به شانه یکدیگر تماشگر را مبهوت خود می ساختند و او را در وادی سنجش برتری سینما بر موسیقی یا برعکس رها و سرگردان می ساخت.

فیلم سینمایی 'محمد رسول الله(ص)'- با نام اصلی 'پیام' - ساخته مصطفی عقاد کارگردان فقید سوریه ای از آن آثاری است که فارغ از قابلیت های پرشکوه سینمایی، از موسیقی جذابی بهره می برد.

این اثر سینمایی درخشان در سال 1976 میلادی با رویکرد مذهبی و با مروری به بخشی از تاریخ صدر اسلام، با بازیگران برجسته بین المللی همچون 'آنتونی کویین' و 'ایرنه پایاس'‌ ساخته شد.

'موریس جار' آهنگساز و موسیقیدان فرانسوی، به عنوان یکی از پرکارترین آهنگسازان جهان، که کارنامه درخشانی در ساخت موسیقی آثار کلاسیک سینمای جهان نظیر 'دکتر ژیواگو' و 'لورنس عربستان' اثر دیوید لین و 'شیر صحرا' ساخته مصطفی عقاد دارد، با ساخت موسیقی فیلم 'محمد رسول الله(ص)' نام خود را ذهن مخاطبان انبوه و جامعه مسلمان ماندگار ساخت.

موسیقی در این اثر سینمایی که به وقایع آغاز بعثت پیامبر، هجرت از مکه و مدینه، جنگ های بدر و احد و سر انجام به فتح مکه می پردازد، به عنوان یک شخصیت اصلی حضور دارد به جز جدایی ناپذیر آن تبدیل شده است.

موریس جار در ساخت موسیقی 'محمد رسول الله(ص)' با بهره گیری از ملودی روان و بدیع و

فراز و فرود بخشیدن به ریتم، حس موجود در تمامی صحنه ها را با موفقیت به تماشاگران منتقل ساخته است.

استفاده به موقع و بکارگیری صحیح موسیقی با ملودی های خاص در برخی سکانس ها از جمله هنگام وحی، پیروزی مسلمانان در جنگ بدر و فتح مکه توسط موریس جار، چنان لحظات باشکوهی را رقم زده، که ذهن مخاطب را با پخش هر باره آنها، حتی بدون مشاهده تصاویر اثر، ناخودآگاه به تاریخ صدر اسلام می برد.

جار در ساخت موسیقی این اثر جهانی، به مدد تجارب خود، موسیقی مذهبی و نیایش با رویکرد حماسی را به گوش مخاطبان رساند.

وی در بخشی از اثر جاودان خود با کمترین بهره گیری از موسیقی منطقه ای و فولکلور، از سینتی سایزر به عنوان یک یک ساز مدرن نیز استفاده کرده است.

جار با ساخت موسیقی فیلم 'محمد رسول الله(ص)' قابلیت و توانایی خود را به عنوان، هنرمندی جهانی برجسته ساخت، هنرمندی که با ساخت موسیقی برای 150 اثر سینمایی کوله باری از جوایز بین المللی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

تماشای هرباره فیلم 'محمد رسول الله(ص)' که هر ساله به مناسبت های مختلف از جمله میلاد و بعثت پیامبر اعظم (ص) از شبکه های مختلف سیما پخش می شود، فرصتی است که ضمن مشاهده این اثر سینمایی جذاب، موسیقی جادویی آن را بار دیگر شنید.

 


منبع:سینما خبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم