یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

تقریبا کمی بعد از اکران فصل کرگدن در برخی کشورهای خارجی و در زمانی که فیلم در چند جشنواره برون مرزی نیز به نمایش در آمده، تماشاگران داخلی نیز توانسته‎اند نسخه دانلود شده آن را تماشا کرده و خود به فضاوت این فیلم بنشینند...

 

آنگونه که به نظر می رسد، فصل کرگدن در محافل داخلی توجهی  را بر نیانگیخت و یا حداقل چندان بدان پرداخته نشد. در خارج از ایران هم با وجود جشنواره‎های ریز و درشتی که فصل کرگدن در آنها شرکت کرد، آنگونه مورد نقد و بررسی قرار نگرفت، مگر پاره‎ای نوشته‎ها که  بیشتر جهت سیاسی در آنها مشهود است تا جنبه‎های هنری. در اغلب جشنواره‎ها نیز این فیلمرداری تورج اصلانی بود که به عنوان مهمترین امتیاز آن مورد تقدیر قرار می‎گرفت. مجموعه این شرایط تا حد زیادی بازگو کننده این واقعیت است که قبادی  راه را درست انتخاب نکرده، نگاه سیاسی داشتن یک فیلم اشکالی ندارد، اما ابزار سیاست شدن آن، هم محل اشکال است و هم اینکه خوشایند علاقمندان واقعی سینما نیست (حالا جهت آن به هر سو می خواهد باشد!). متاسفانه قبادی زیبایی‎های بصری فیلم و بیان شاعرانه‎اش را  را فدای بیانیه های سیاسی اغراق آمیز و غیرقابل قبول کرده بود،  غاقل از اینکه شعر سیاسی تند و شعاری هرقدر هم خوب باشد (که به ندرت این اتفاق می افتد) تاریخ مصرفش که تمام شد خیلی زود از یاد می رود. متاسفانه بهمن قبادی در این زمینه چنان اغراق کرده که مخاطب داخلی اگر دلیل فرامتنی نداشته باشد، از فیلم زده می شود! چرا که احساس می کند قبادی چنان درگیر ماجرای اغراق در نمایش ظلم و ستم بر شخصیت‎های اصلی فیلم  شده که آگاهانه و یا ناخودآگاه فیلم خود را به اثری ضد ایرانی بدل کرده و این یعنی تیر خلاص به خود! برای مثال نویسنده رادیو فردا در نوشته خود از اینکه فیلم مسئولان جمهوری اسلامی را عصبانی خواهد کرد (؟!) جوری یاد کرده که گویی مهمترین ویژگی  آن است! آیا واقعا این ویژگی می‎تواند برای یک هنرمند و اثرش یک ارزش محسوب شود؟ نویسنده مطلب مورد اشاره، فراموش کرده که در سالهای اخیر آنقدر از این فیلمها ساخته شده که دیگر حتی نام آنها را نیز در یاد کسی نمی ماند، به خصوص وقتی سازنده اثر با شعار زدگی و اغراق خودش فیلمش را از جدیت می اندازد.

سرانجام اینکه در روزگاری که به هر دلیل درست یا غلط ایران و ایرانی در محافل گوناگون جهانی زیر ذره بین قرار گرفته، لااقل خود ما باید حواسمان باشد که به اغراق و غلط چنگ به چهره هم نکشیم تصویر مردم این دیار را در مقابل غریبه‎ها مخدوش نکنیم. این روزها بهمن قبادی جوری روی کرد بودن خود تاکید می کند، که گویی کردها قومیتی غیر ایرانی اند!  واقع بین باشیم اقوام مختلف ایرانی هر فخری برای فروختن داشته باشند، تنها در چهارچوب یکپارچگی این آب و خاک است که معنا می یابد و نه هیچ حالت دیگری!

در ادامه نوشته‎هایی درباره فیلم فصل کرگدن  که در مطبوعات ترکیه نوشته شده می خوانید و در پایان نیز بخش هایی از نقد نویسنده رادیو فردا را خواهید خواند .

***

نگاهی به فیلم فصل کرگدن در مطبوعات ترکیه:

پوستر فیلم فصل کرگدن- ساخته بهمن قبادی

پوستر فیلم فصل کرگدن- ساخته بهمن قبادی

فیلم سینمایی «فصل کرگدن» آخرین ساخته کارگردان کُرد «بهمن قبادی» در سینماهای سراسر ترکیه به نمایش درآمد و مورد استقبال تماشاگران و منتقدان سینمایی قرار گرفت.

فیلم سینمایی «فصل کرگدن» به کارگردانی «بهمن قبادی» بعد از بدست آوردن جایزه بهترین فیلمبرداری بخش اصلی شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سن سباستین» اسپانیا و بهترین فیلمبرداری ششمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکرین «آسیا پسیفیک» (APSA) و همچنین جایزه «قورباغه برنزی» بهترین فیلمبرداری بیستمین دوره جشنواره تخصصی فیلمبرداران سینما در جشنواره بین‌المللی «پلوس کمرایمیج» لهستان، در اواخر ماه اکتبر ۲۰۱۲ در ۸۶ سینمای سرتاسر کشور ترکیه به نمایش در آمد.

«فصل کرگدن» که محصول مشترک ترکیه و کردستان عراق محصوب می شود و کارگردان سرشناس سینمای جهان «مارتین اسکورسیزی» آن را به مخاطبین تقدیم می کند؛ بیست و ششم اکتبر ۲۰۱۲ در سینماهای سراسر ترکیه به نمایش درآمد .

«فصل کرگدن» که با چهره‌های سرشناسی همچون؛ بهروز وثوقى، مونیکا بلوچى، برن ساعت، یلماز اردوگان، آرش لباف و … سال گذشته در ترکیه فیلمبردارى شد هم اکنون در جشنواره‌هاى معتبر دنیا در حال طى کردن مراحل عرضه و نمایش خود است .

 بازتاب فیلم «فصل کرگدن» در رسانه های ترکیه

  منتقد سرشناس ترک «آتیلا درسای» درباره فیلم سینمایی «فصل کرگدن» می گوید: من فیلم را خیلی دوست داشتم. از نظر من این، بهترین فیلم بهمن قبادی است. این فیلم یک مثلث تراژدی را نشان می دهد و اتفاقاتی که در ایران و شاید بتوان گفت در خاورمیانه روی می دهد را به نمایش در آورده است. همچنین پایان این فیلم در تنگه “بوسفور” در استانبول اتفاق می افتاد و این بسیار جالب است. این فیلم حتما باید دیده شود و بازی ها بازیگران در این فیلم عالی است.

روزنامه “طرف” در مورد فیلم سینمایی «فصل کرگدن» می نویسد:

مرثیه شاعرانه بهمن قبادی (فصل کرگدن)، که با تمرکز بر روی شاعری هنرمند و زندگی او که با چاقو به دو قسمت تقسیم شده است… این راه نمادین بهمن قبادی از داستان سرایی است. در این فیلم، بهمن قبادی را در حال نوشتن شعر با دوربین خود می بینم که با رنگ های آبی و قهوه ای تیره و با بازی های درخشان، از مخاطبانش می خواهد تا به تنهایی ساحل شاعر بپیوندند.

برخی از منتقدین سینمای ترکیه، بعد از  تماشای فیلم انتقاد کردند که این فیلم یک فیلم ایرانی نیست. باید بخاطر بیاوریم که بهمن قبادی پیشتر اظهار کرده بود که فیلم هایش برگرفته از احساساتس است و اینکه فیلم ایرانی نمی سازد بلکه می خواهد فیلمی بسازد که در دسته فیلم های کردی قرار بگیرد و شاید بتوان سینمای او را نه تنها سینمای ایرانی بلکه سینمای کردی نامید.

روزنامه “رادیکال” با این تیتر مطلبش را آغاز می کند:

کوچک اما خطرناک (شخیصت اکبر در فیلم)

در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: «فصل کرگدن» یکی از گیراترین و تأمل برانگیزترین فیلم هایی است که به تازگی توسط بهمن قبادی ساخته شده است. یلماز اردوگان و مونیکا بلوچی بازیگران بنامی هستند که با بازی منحصر به فردشان توانستند ارتباط این فیلم را با مخاطبش بهتر برقرار کنند.

روزنامه “آنلاین بیانت” در مورد فیلم «فصل کرگدن» می نویسد:

در فیلم «فصل کرگدن» آخرین ساخته بهمن قبادی، “ساحل” شخصیت اصلی فیلم در تمام طول فیلم صحبت نمی کند. به آنهایی که این فیلم را نقد کردند و گفتند که چرا این فیلم دیالوگ خیلی زیادی ندارد، می خواهم برای یادآوری، آنچه «زیگفرید کاراکائر»، نظریه‌پرداز واقع‌گرای آلمانی گفت را در اینجا بیاورم: استفاده بیش از حد از دیالوگ در یک فیلم باعث می شود که فیلمساز، اثر بصری بودن را از دست بدهد. دیالوگ بیش از حد در یک فیلم، تصویر را در پس زمینه قرار می دهد. اگر هدف سینما، واقع بین بودن در حد ممکن باشد پس باید از زبان بصری بیشتر استفاده نماییم.

همچنین در این روزنامه آنلان آمده است:

تصاویر فیلم، شگفت انگیز و فوق العاده اند.

فیلم سینمایی «فصل کرگدن» در آخرین حضور بین‌المللی خود، در بخش «نمایش ویژه» و اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «فیلمکس» در شهر توکیو پایتخت کشور ژاپن به نمایش درآمد و در ادامه در روزهای ۳۰ نوامبر تا ۸ دسامبر ۲۰۱۲ با حضور بازیگر سرشناس سینمای جهان «مونیکا بلوچی» در بخش غیر رقابتی دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مراکش به روی پرده رفت.

سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «فیلمکس» با حضور فیلم‌هایی از کارگردانان کشورهای مختلف جهان در چندین بخش مختلف رقابتی و غیررقابتی در روزهای ۲۳ نوامبر تا ۲ دسامبر ۲۰۱۲ در شهر توکیو برگزار شد.

کمپانى «وایلد بانچ»که پخش جهانی «فصل کرگدن» را بر عهده دارد؛ بزودی این فیلم را در اروپا و آمریکا به صورت گسترده به نمایش درخواهد آورد.

 ***

 نگاه منتقد رادیو فردا به فصل کرگدن:

شعری که بمیرد لاشهاش بو می کند!

مهدی عبدالله زاده: فصل کرگدن فصل جدیدی در سینمای بهمن قبادی است. اثری بسیار متفاوت در سبک و ساختار و در عین حال وفادار به درون‌مایه‌های مشترک آثار پیشین او. ملیت، مرز، محرومیت‌های اقلیتی و قومی، محدودیت‌های فرهنگی و سیاسی و بسیاری از مولفه‌های دیگر سینمای او، این بار در ساختاری بدیع و شاعرانه در کنار هم قرار گرفته‌اند. گفت‌وگو‌های فیلم بسیار مختصر‌اند و بخش عمده‎ی فیلم خالی از گفت‌وگو است. داستان بیش از آن که به کلام متکی باشد با قاب‌بندی‌های چشم‌نواز تورج اصلانی به اتکای جادوی تصاویر به پیش می‌رود.

فیلم حکایت زوج جوانی است که در آستانه انقلاب ۵۷ در ایران با هم ازدواج کرده‌اند. مینا (مونیکا بلوچی) دختر یک نظامی عالی‌رتبه ارتش شاهنشاهی است و شوهرش ساحل فرزان (بهروز وثوقی در زمان حال) شاعری اهل کردستان، بدون پیشینه سیاسی و موفق در انتشار آثار ادبی‌اش.

راننده خانوادگی آنها، اکبر رضایی (یلماز اردوغان)، که شدیدا دلبسته‎ی مینا است در اوج انقلاب در میان انقلابیون صاحب موقعیتی برجسته می‌شود و پس از بهمن ۵۷ مینا و شوهرش را به قصد جدا کردن‌شان به زندان می‌اندازد. داستان این سه نفر تا زمان حال (۲۰۱۰ استانبول) دنبال می‌شود.

فصل کرگدن احتمالا بیش از هر فیلم مستقل دیگری در سینمای پس از انقلاب باعث خشم و عصبانیت در میان مسئولان سینمایی و غیر سینمایی ایران خواهد شد.

کارگردان با ارجاع به روند بازجویی‌ها و محاکمه‌های دهه نخست انقلاب توانسته در پس لایه‌های ظریف روایت قصه‌اش ماهیت نمونه‌وار یک «انقلابی متعهد» تازه به قدرت رسیده را به تصویر بکشد.

{…..}

روایت فیلم اندکی پیچیده است و رفت و برگشت‌های مکرر میان گذشته و حال هم این پیچیدگی را دوچندان کرده است. اما فیلم‌برداری تحسین‌انگیز و تدوین خلاقانه تصاویر به همراه میزانسن‌های شاعرانه فیلمساز به این روند جلوه‌ای شاعرانه بخشیده و در عین حال زمینه‎ی لذت کشف را فراهم ساخته است.

 یولماز اردوغان و مونیکا بلوچی در فصل کرگدن ساخته بهمن قبادی

یلماز اردوغان و مونیکا بلوچی در فصل کرگدن ساخته بهمن قبادی

 با این وجود متن روایت روی تصویر فیلم که به نظر می‌رسد قرار است بخشی از اشعار آخرین کتاب ساحل فرزان (آخرین شعر کرگدن) باشد کمی ثقیل است و به همین دلیل به دشواری می‌توان ارتباط میان آنها و خط اصلی داستان را دنبال کرد.

بخش عمده‌ای از دیالوگ‌های بسیار مختصر فیلم به زبان فارسی و میان دو بازیگر غیر فارسی‌زبان یعنی مونیکا بلوچی و یلماز اردوغان رد و بدل می‌شود. آرش لباف در نقش پسر مونیکا عملا هیچ دیالوگی ندارد و مهم‌تر از این، جز دو یا سه «تک‌کلمه» هیچ چیز دیگری از زبان بهروز وثوقی شنیده نمی‌شود. با آن ریش‌های انبوه و حضور مغموم و پردرد و ساکت‌اش، بهروز وثوقی هیچ شباهتی با چهره‌ای که تماشاگران پرو پاقرصش از وی می‌شناسند ندارد. بازی او از این منظر یادآور بازی هامفری بوگارت در «گنج‌های سیه‌را مادره» است: بسیار خوب، اما کاملا متفاوت و غیرمنتظره.

یلماز اردوغان بازیگر برجسته‎ی تئاتر و سینمای ترکیه که در آن کشور جایگاهی شبیه به رضا کیانیان دارد، هر چند بازی بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد و از پس دیالوگ‌های فارسی هم به خوبی برآمده، اما پذیرفتنش به عنوان یک ایرانی با نام اکبر رضایی خیلی هم آسان نیست. مونیکا بلوچی هم با همه‎ی تلاش‌هایش موفق نشده از دام لهجه‎ی ایتالیایی فرانسوی‌اش کاملا‌‌ رها شود و به همین دلیل پذیرفتن او به عنوان زنی ایرانی علی‌رغم بازی محشرش کمی دشوار است.

البته این به هیچ وجه ایراد فیلم به حساب نمی‌آید و تا حدود زیادی به خاطر عادت نداشتن تماشاگر ایرانی به حضور بازیگران خارجی در نقش شخصیت‌های ایرانی است. وگرنه این امر در سینمای اروپا و در مورد بازیگران اروپایی و برای تماشاگران اروپایی بسیار عادی است و سابقه‌اش به اندازه‎ی عمر سینمای ناطق.

فصل کرگدن برشی بسیار شخصی از سینمای قبادی است. یک جور پشت پا زدن به معیار‌ها و سلایق جشنواره‌ای و پرهیز از همه‎ی آن نسخه‌هایی است که جشنواره‌های بزرگی مثل ونیز و کن می‌پیچند و طالبش هستند. به نظر می‌رسد قبادی خواسته دور از هیاهوی جشنواره‌ای، دست به شعر و تجربه بزند و‌‌ رها از هر قید و بند، آن چه را دلش می‌خواهد بسازد. به همین دلیل است که ابایی نداشته مثلا سر یک اسب زنده را از پنجره صندلی اتومبیل بهروز وثوقی رد کند یا کرگدنی را پشت سر اتومبیل وی بدواند یا حتی از آسمان باران لاک‌پشت بباراند!

این فیلم که به طور مستقل در خارج از کشور و بدون حامی مالی و در سطح بین‌المللی ساخته شده نویدبخش دوره‌ای تازه از حیات سینمای مستقل ایران است. سینمایی که محصولات بین‌المللی‌اش دیگر نه تنها نحیف و یک‌بعدی و پریشان و افسرده نیست، که تازه و پر روح است و نردبام ترقی و پیشرفت است و مایه مباهات.

این یعنی این که سینماگران ایرانی از این پس می‌توانند فارغ از مقررات دست و پاگیر داخل ایران و بدون اتکا به وام دولتی و عشوه‌های این روز‌های حوزه هنری و بد قلقی‌ها و کج‌فهمی‌های وزارت ارشاد فیلم «خود» را با موفقیت بسازند: واقعیتی که برای مسئولان سینمایی ایران، بن‌بستی تلخ و ناگزیر است.

نویسنده:مانی کسروی

منبع: سرویس سینمایی مد و مه

نظرات  (۴۵)

واقعا چرت بود حیف وقتی که برای دیدنش گذاشتم هیچ جذابیتی نداشت قصه هیچ سر و تهی هم نداشت واقعا چرت چرت. از بهروز وثوقی بعید بود
بهمن قبادی وطن فروش

فیلم خوبی بود اگه بهروز وثوقی کمی حرف میزد عالی میشد.

بهم خیلی برخورد واقعا طاقت دیدن بیشتر صحنه ها رو نداشتم..... به امید ریشه کن شدن ظلم

کاری به فیلم ندارم آهنگ کردی آخر فیلم و اون آهنگ ترکی شو میخوام ....فیلمش خوب بود ...

سلام

اول فیلم را به خاطر بازیکنان مشهورش دیدم

خارج از اینکه یک فیلم سفارشی بوده است

اما ممکن است به صورت موردی افرادی در اول انقلاب از لباس انقلابی ها برای تسویه حساب شخصی استفاده کرده باشد

فیلمممم فوقالعاده بوددددددددددددددددکارهرکارگردانی نیست 
۲۹ فروردين ۹۸ ، ۱۳:۳۹ راحیل افتخاری
اونهایی هم که از فیلم طرفداری میکنن و قبادی معلومه خودشون یه ادمهای کثیفی هستن مث خودشون و بی شرم و حیا و بی ناموس...و خائن ..تمام..مهم برام نیست کسی دعوام کنه...حرف حقیقت تلخه..تمام
۲۹ فروردين ۹۸ ، ۱۳:۳۷ راحیل افتخاری
لعنت به قبادی کثیف و بی شرم و حیا .که فیلمش همش مبتذل و کثیف بود و لعنت به وثوقی کثیف..و ارش کثیف..بمیرن همشون انشالله...افتخار نیست اینحور فیلم ساختن و بازی کردن تو این فیلم ...همتون هرزه این...نامسلمونا
بعداز چند سال این فیلمو دیدم خیلی کشدار و مسخره بود فقط با استفاده از هنرپیشه های سکسی خارجی خواسته جذابیت فیلم رو زیاد کنه با اون صحنه های افتضاح سکسی.  فقط هدفش ایجاد تفرقه بین قومیت های ایران و سنی و شیعه است و بعد از چند سال معلوم شد که این وطن فروش سرش به چه آخوری بند بوده امسال معلوم شده که کردها ادعای تجزیه طلبی کردن و همش برمیگرده به تحریکات این ازخدا بیخبرها و وعده و وعیدشان و حامیان پدرسوخته شان. من فیلم های آقای قبادی را خیلی دوست داشتم ولی با این فیلم تیشه به ریشه خودش زد و از چشم همه افتاد. فکر کرده چند تا صحنه از مونیکا بلوچی بذاری یا خالکوبی سرزمینی تازه (واقعاً که از بهروز وثوقی بعیدبود)  تاج رو سرت میذارن مردک!!!!!
دیالوگ نداشتن بهروز وثوقی اگر چه سبک جدیدی بود ولی یه جاهایی از فیلم آزار دهنده بود - معلوم نبود بعد از آزادی از زندان دنبال چیه دنبال انتقامه ؟ چرا نمیخواد با مینا رودر رو بشه / یا اون دوتا خواهر  ترک این وسط چه کمکی به داستان کردن؟
واااای چرا اینقدر شلوغش می کنید؟
فیلم عالیی هم بود.بسیار زیبا.دیگه این جبهه گیری ها واسه چیه؟
هزینه ساخت فیلم رو سرویس های ضد انقلاب تهیه کردن. قبادی وطن فروش با فیلم‌ آشغالت آبروی خودتو بردی. اول برو یاد بگیر چجوری فیلم میسازن.
فیلم عالی ای بود.بی نظیر بود.باید میرفتی تو عمق فیلم تا درکش کنی.این فیلم رو برای کسایی که بی حوصله فیلم تماشا میکنن توصیه نمیکنم.تا ته فیلم باید با صبرو حوصله ببینیش و یجورایی انگار غرق بشی تو این فیلم.از قبادی تشکر میکنم بابت فیلمی که ساخته.بی تردید یکی از بهترین فیلم هایی بود که دیدم.
 کاملا واضحه که این مردک دنبال اینه که کردها یا سنی ها یا ترک ها و... از ایران جدا بشن و کشوری بسازن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!اون فقط یه تفرقه افکنه عقده ایی که برا اهداف شومش هر کاری میکنه ، سینمای دنیا هم بهش کمک میکنه و انقد از این فیلم ها میسازن تا به زور به مردم تلقین کنن که باید جدا بشن ، حروم زاده ، به امید خدا روزی به هلاکت میرسی اون روز رو نمیبینی حسرت به دلت میزاریم
فیلم عالی بود
جمال بهروز عشقه بی خیال فیلم
دوصطان منطقد و فیلیمشناس لتفن غبل اض ازحار نزر کمی طمرین املا کنید طا اینقد قلت املایی نداشته باشین!
جالبه که ماها با اینکه سواد درست و حسابی نداریم،به خودمون اجازه میدیم در مورد همه مواردی که در اون شناخت داریم یا نداریم اظهار نظر کنیم و خودمون رو کارشناس بدونیم.تعداد غلطهای املأیی نظرات بالا به قدری زیاده که خواننده رو اذیت میکنه.بی ادبی و بی شخصیتی هم در نظرات تعدادی از نظر دهندگان موج میزنه و نشانه تربیت غلط نویسنده نظر محسوب میشه.موافق یا مخالف ،فحاشی و بد دهنی موجب قبول کردن نظرات نمیشه!آقای رضا احمدی!!!!بی مایه و محتوی ترین نظر متعلق به شما بود.ابله کاملأ مشخص شد!!!!!

چی میشد این فیلم درون مایه دیگری هم جز سیاست و ظلم میداشت؟

اخرشو گذاشتن باخودمون که تمومش کنیم؟

گنگ بود .

اون جمله هم بی معنی بود خیلی دنبال معنیش بافیلم گشتم:اما هیچچچچچ

چه سرزمینی؟؟؟؟؟

وطن فروش خائن
کار هنری ساختی مثلا...
کدوم ابلهی تاتو میزنه پشتش که: "فقط یک مرزنشین میتواند سرزمینی بیافریند"
کار هنری.
والا ترک های ترکیه خون کرد های ترکیه رو می خورن
خوبه که ایران به ارمنستان اجازه ساخت یه فیلم تو ایران بده اینا حالشون جا بیاد
کرد، ترک، عرب عجم همه دست به دست هم دادند و انقلاب کردند. و همه محترم هستند. این فیلم شباهت زیادی به فیلم های که وقایع اتفاقیه پس از جنگ جهانی دوم را به نمایش گذاشته داره از طیف فیلم هایی که بین شخصیت آلمانی و انگلستانی که وجه اشتراکشان یک زن هست و دوستی و دشمنی بر سر آن هست را برای من تداعی می کنه به نظرم رفتارها هیچ ربطی به فرهنگ، مذهب  و ملیت ما نداشت. درسته  افرادی تندروی کردند افرادی فساد کردند افرادی بی دین و از انقلاب سوء استفاده کردند اما هیچ کدام از این ها حقیقت انقلاب که 98/2 درصد رأی آورد و انسان های پاکی که استقلال و آزادی را مدیون آن ها هستیم را نمیشه کتمان کرد و یا زیر سئوال برد تاریخ بر تفکرات نحلیستی و پایدار قضاوت می کند. 
یادمه تو فیلم کیفر خواستن از یه بازیگر خارجی استفاده کنن اندازه بودجه فیلم پول خواسته بود. و در سینمای خودمون تا حالا ندیدم یه فیلم انقدر مهم باشه که نظر منتقدین خارجی رو به خودش جلب کنه و نقدش کنن حالا یه کارگردان یه فیلم ساخته که مونیکا بلوچی برن سات و اردوغان و ... توش بازی می کنه و از منظر خیلی از حرفه ای ها شاهکار بوده پس منصفانه تر در موردش تحیلیل کنید نه به قول دوستمون متعصبانه در ضمن فیلم سیاسی در یک کشور و نقد دولت مردان و حکومت لازمه پیشرفت یک مملکت است. چیزی که ما به عنوان نقطه ضعف بهش نگاه می کنیم. قبادی با این هنرش اگه ایران بود با ساختن فیلم های عاشقانه تا الان میلیاردها به جیب می زد اما ترجیح داد مظلومیت مردمش رو به گوش دنیا برسون بر خلاف لیاقت این مردم
خیلی زیبا بود از قبادی انتظار میرفت همچین فیلم عالی ای با دید متفاوت نشون بده
۰۱ آذر ۹۳ ، ۰۰:۰۶ امیر ارسلان
به قول بچه های قمی خیلی شلوغش کردید
من که فقط به خاطر این که ارش تو بازی می کنه نگا کردم ولی زیاد باحال نبود !!!!!!!!!!!!!!
دراون حدنیستیم که درباره فیلمهای بهمن قبادی نظر بدیم.نتونستم فیلم رو ببینم ولی نظراتون خیلی بچگانه بود.یا اینکه نظر ندین یا نظری بدین که بقیه بهتون نخندن.واسه نقادی حرف ندارین!!!!!!!!!!!!
سلام...منم فیلمو دیدم.فیلم طاهر زیبا و جدابی بود.صحنه هاش خیلی ماهرانه فیلم برداری شده بود ولی ....
ولی مفهومش کاملا مزخرف و بیش از حد اغراق آمیز و توهمی بود!

خوب سرتونو با این فیلمها گرم کردند و در خفا دارند کار خودشونو میکنن.

تا کی میخواین این قدر ابله و ساده باشین . بس نیست!!! 

عالی بود. عالی. پر از سینما بود و پر از حرف.با دیدن فیلم چند روز به فکر فرو رفتم. نباید انتظار داشت مردم عامی از این فیلم خوششون بیاد .مردم عامی باید ویلای من مهران مدیری رو ببینند و حال کنند.
اهای کسی که به مردم داری "پاسخ"میدی جمع کن خودتو به همه میگی اره فیلمش خیلی بیخود بود وای خیلی بد بود مسخره بود، پس لطفاً احترام خودتو نگه دار یا مطلب ننویس یا اگه مینویسی درست بنویس،یه سوال کدوم فیلم اقای بهروز وثوقی زشت مسخره ویا بی محتوا بوده. برو بچه برو ساسی مانکنتو گوش کن.
من نمی دونم توایران چرا همه دنبال مچ گیرین اون کارگردان همونه حالا چ خوشت بیاد چ نیاد اون فیلم ساخته شده زحمتی روش کشیده شده ب نکات خوب بنگریم
افتضاح بود ...
سلام منم دیشب دیدمش.هی زیاد دوس نداشتم همشا تند تند جلو میزدم.
پاسخ:
سلام
فیلم خسته کننده ای است ...

خب من اصلا این فیلم رو دوست نداشتم ......کاش اینقدر هنر رو باسیاست بازی هامون قاطی نکنیم!!!!!!!!!!!!!



عالی بود اقای قبادی تشکر
من کاری به سیاسی بودن این فیلم ندارم.اما از اول تا آخر فیلم واسم هیچ جذابیتی نداشت.کلی دنبال فیلمش گشتم دانلود کردم اما فیلم که تموم شد حوالش کردم به سطل آشغال کامپیوتر:ی
پاسخ:
حقیقتش هم همینه :D

یادمان باشه ا. فیلمای سیاسی یه عده خوششون میاد یه عده بدشون مباد..نقد هنری کنین نه نقد سیاسی اسلامی..حالا جون ضد جمهوری اسلامیه بده..حالا اکه ضد امردکایی یا اسراییلی بود اکه چرند هم میساختن خوب بود..بسه بابا همه ماشاله تحصیل کرده این..رو هوا خواهشا نحرفید00ما هم بی عیب وایراد نیستیم بخدا..اینم که شما میکین وطن پرستی نیس خود پرستی اقا جان..درکل فیلم خوبی بودما که حال کردیم

 

متاسفانه شما هرگز از تعصبات نژادپرستانه علیه کوردها دست برنمیدارید.

اگه پرده تعصب رو از جلوی چشماتون بردارید این حرف و نمیزنید.

تعصب تو کل وجودتون ریشه کرده مثل یه درخت کهنسال.

پاسخ:
بهمن قبادی توی فیلم هاش سیاه نمایی میکنه و مسایل سیاسی ایران را بصورت اغراق آمیزی نشون میده چه ربطی به نژاد پرستی من و امثال من داره؟!
اصلا این انتقاد هایی که به قبادی میشه ربطی به قومیتش نداره و اگر از نژاد دیگه ای هم بود باز هم این انتقاد ها بهش میشد .
مثلا مگه همین تورج اصلانی کُرد نیستش؟! پس چطوری همه دارن ازش تعریف میکنن؟!

فیلم به نظر من خوب بود. البته میتونست بهتر ازینم باشه. اما در مجموع فیلم خوبی بود. بهمن قبادی فیلمساز بی نظیریه . باید قبول کنیم که در زمان انقلاب تسویه حسابهای شخصی باعث از هم پاشیدن زندگی خیلی از ادما تو ایران شد. مثل همه ی انقلابای دنیا. پرداختن به این موضوع به معنیه وطن فروشی نیست. و فیلم به هیچ عنوان مبتذل نیست. یه نقصایی داشت اما همون طور که تو نقدم گفته شد تصویر برداری عالی بود.  تو یه صحنه هایی ترکیب بندی و رنگها بی نظیر بودن. و در مجموع فیلم قابل قبولی بود. 
خیلی فیلم مزخرفی بود.فقط میتونم بگم برای بهمن قبادی متاسفم. فیلم کاملا سفارشی و مزحک و مبتذل بود. هیچ چیز قابل تعریفی نداشت. ایرانیهای خودفروش و وطن فروش بهتره حداقل یه چیزی بسازن که بشه باور کرد. ظاهرا بهمن قبادی تصور کرده قراره یه سری احمق این فیلم و ببینن.....

منم فیلم رو دیدم و خوشم نیومد گرچه انتظار دیگه ای داشتم چون از فیلمهای قبلی قبادی لذت برده بودم.با نظر مجی موافقم.فیلم بسیار غرض ورزانه و متعصبانه بود و شعار توش موج می زد.یه جوریایی بیانگر سینمای قهرمان و ضد قهرمان بود...

تساویر زیبا و اغلب عکس مانند فیلم(درست مثل بازیگرهای چهره و معروفش)اصلا در خدمت داستان نبودن و از اول تا آخر داستان همش داشتم از خودم می پرسیدم:خب که چی؟؟؟

از کارگردانی که حداقل ادعای بیان مسائل اجتماعی رو داره این فیلم بعید بود.چون انقدر مسائل جلو تر از سوژه ی فیلم برای نمایش و استفاده از ایییییینهمه امکانات و حتی حمایت یه کسی مث اسکورسیزی وجود داره تو ایران که...واقعا فیلم برام بی معنا و به میزان قابل ملاحظه ای شعاری بود...

همه بد هستن ، شماها خوبین . تو ایران نمیدونم چرا همه یک طرفه نظر میدن .
پاسخ:
خوب یا بد بودن من و امثال من چه ربطی به نقد فیلم داره؟!
این مطلب در مورد فیلم «فصل کرگدن» است نه در مورد من !
فیلم رو دیدم 
متاسفم برای فیلمساز ایرانی و همه ی اون هایی که خود فروشی میکنند .  
خیلی افتضاح بود . کاملا با نظر نویسنده موافقم که سیاست درش موج میزد . خوب البته دیدنش برای من خالی از لطف نبود چون یه جورایی ماجرا های پشت پرده اونور آبی ها رو بیشتر رو کرد . و در آخر بگم که هنر مقدسه صرفا داشتن فرم هنری دلیل بر هنری بودن اثر نیست هنر باید اهدافش پاک باشه تا هنر  بشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم