یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

قیافه این مرد خنده دار است؟ (تصاویر)
«روآن آتکینسون» بدون شک یکی از کمدین های موفق و البته ثروتمند جهان است که ...
 
بیوگرافی و زندگی نامه او در ادامه مطلب ...

«روآن آتکینسون» بدون شک یکی از کمدین های موفق و البته ثروتمند جهان است که در آثارش از بیان حتی یک کلمه خودداری می کند. اما علی رغم محبوبیتی که «آتکینسون» با آن صورت لاستیکی اش دارد ، خود بر این باور است که چهره او ، قابلیت یک صورت کومیک را ندارد. این در حالی است که او با همین صورت (به قول خودش آدامسی) در مجموعه تلویزیونی «آقای بین» ظاهر شد و به موفقیت 70 میلیون پوندی فقط در انگلستان دست یافت.
او در مصاحبه با پایگاه اینترنتی میل آنلاین درباره چهره خنده دارش گفته : صورت و کومیک آن یکی از بخشهای جدا نشدنی یک کمدین است ولی زمانی که مقابل آینه به چهره خود نگاه می کنم این حالت را درک نمی کنم. البته آخرین باری که متوجه شدم صورت خنده داری ندارم در سال 1976 بود که خود را برای یک برنامه کوتاه تلویزیونی در آکسفورد آماده می کرد.

 

شهرت آتکینسون
بر این اساس «آتکینسون» 57 ساله در دهه های 1970 و 1980 پس از حضور در برنامه تلویزیونی «اخبار ساعت 9» مشهور شد و با بازی در نقش «آقای بین» در دهه 1990 این شهرت خود را به ثبت جهانی رساند. این برنامه تلویزیونی در 200 کشور جهان به نمایش درآمد و «آتکینسون»‌ را به یک کمدین میلیونر تبدیل کرد. از آن پس بود که «آتکینسون» با ساخت فیلمهای سینمایی آقای بین حتی در بازار سینماهای آمریکا وارد شد و رکورد 300 میلیون دلاری از دو فیلم سینمایی «آقای بین» را از آن خود کرد. این در حالی بود که او خود از رفتن به سینما و نشستن روی صندلی آن متنفر بود.

 

 

اوایل زندگی و تحصیلات
«روآن سباستین آتکینسون» 6 ژانویه 1955 در کانست حومه «دورهام» در خانواده ای متوسط متولد شد. او فرزند آخر بود و 2 برادر بزرگتر از خود داشت . در شهر آنجلیکان بزرگ شد و پس از پایان تحصیلاتش در مدارس «دورهام» و «سن بینر» به دانشگاه نیوکاسل رفت و به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک پرداخت. مدتی بعد دانشگاهش را به(آکسفورد) منتقل کرد و تحصیلاتش را در همان رشته در دانشگاه (آکسفورد) به پایان رساند. او از نوجوانی به بازی در نقش‌های کمدی علاقه فراوانی داشت. او در این زمینه از استعداد خاصی برخوردار بود. (روان) در دانشگاه (آکسفورد) با فیلمنامه‌نویس طنز معروف (ریچارد کورتس) آشنا شد و فعالیت‌هایش را در زمینه بازیگری کمدی زیرنظر این فیلمنامه‌نویس آغاز کرد. او در چند نمایش کوتاه طنز که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه اجرا شد ایفای نقش کرد و بسیار مورد توجه تماشاچیان قرار گرفت.

 

آغاز فعالیت هنری در سال 1978

در سال 1978 به استخدام شبکه 3 رادیو بی بی سی درآمد .مهارت (روان)  در نویسندگی موجب شد او کار حرفه‌ای خود را در زمینه بازیگری در سن ۲۳ سالگی و در سال ۱۹۷۸ با ایفای نقش در یک نمایش کمدی با نام oclock news شروع کند.این نمایش یک تقلید خبر طنزآمیز بود که از شبکه BBC انگلیس پخش می‌شد. پخش آن مدت چهار سال ادامه داشت موفقیت چشمگیری به دست آورد و در این مدت چهار سال (روان) جوایز ملی و بین‌المللی فراوانی را از اتحادیه‌های مختلف از آن خود کرد. (روان) که با بازی در این سریال محبوبیت خاصی در انگلیس پیدا کرده بود در سال ۱۹۸۰ به این ترتیب عنوان بازیگر سال BBC را از آن خود کرد و مورد تقدیر قرار گرفت. (روان) در سال ۱۹۸۱ در یک نمایش تک نفره طنز در تئاتر (وست اندلندن) بازی کرد و بعد از اتمام یک فصل کامل بازی جایزه بازیگر کمدی سال اتحادیه تئاتر (وست اندلندن) را از آن خود کرد. او جوان‌ترین فردی بود که تا آن زمان تئاتر تک نفره طنز بازی کرده بود. دومین نمایش تک نفره او در سال ۱۹۸۸ نه فقط در لندن بلکه در نیویورک، استرالیا، نیوزلند و خاورمیانه بسیار موفقیت‌آمیز بود و مورد استقبال قرار گرفت.او در سال ۱۹۸۳ با همکاری فیلمنامه‌نویس (ریچارد کورتیس) نمایش طنز( )Black Adder (افعی سیاه) را برای BBC ساخت که این سریال نیز برنده جوایز فراوانی در سطح بین‌المللی شد و (روان) به واسطه بازی در نقش اول این سری نمایش‌ها برای دومین بار عنوان بهترین بازیگر سال BBC را از آن خود کرد. این سریال در چهار دوره متوالی پخش شد.

 

 


معروف‌ترین کار تلویزیونی بزرگ او در سال ۱۹۸۹ ساخته شد. این سریال کمدی صامت، مجموعه نمایش‌های (مستربین) بود که برای شبکه‌های ITV و HBO توسط شرکت (تایگر اسپکت) ساخته شد. در این مجموعه نمایش‌های طنز، (روان) نقش یک شهروند انگلیسی دست و پا چلفتی را بازی می‌کرد که بدون کلام و بیشتر با شکلک‌های صورت و حرکات خنده‌دار، خنده را بر لبان تماشاگران می‌نشاند. این سریال برنده جوایز بین‌المللی فراوانی از جمله (رز طلایی مونترایکس) شد و در سال ۱۹۹۵ نیز عنوان بهترین نمایش کمدی را از آن خود کرد.

 

فروش موفق مستر بین در 200 کشور جهان
این سریال از شروع ساختش بسیار مورد توجه کشورهای مختلف دنیا قرار گرفت و در بیش از دویست کشور مهم دنیا فروخته شد و از آن به بعد (روان) به عنوان (مستربین) در سطح بین‌الملل معروف شد. این مجموعه نمایش‌ها از لحاظ اقتصادی برای تلویزیون انگلیس پرفروش‌ترین سریال دهه نود به شمار می‌رفت. این مجموعه از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵ در تلویزیون بریتانیا ساخته و پخش می‌شد. در سال ۱۹۹۷ ،روان یک فیلم سینمایی را نیز با این نقش بازی کرد که (بین: نمایش واقعه ناگوار) نام داشت و در سطح جهان موفقیت‌های فراوانی را از آن خود کرد…

 

ازدواج و علایق آقای بین
روان در فوریه 1990 با (سانتراسایستی) ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های (بنیامین) و (لیلی) می‌باشد.

 


قابل ذکر است که مستربین عاشق ماشین‌های سریع‌السیر از جمله (استون مارتین) است و در خصوص ماشین‌های تندرو مقالاتی را در مجلات ماشین منتشر کرده است. او در دوران دبستان با تونی بلر نخست وزیر سابق انگلستان همکلاسی بوده است.
نام او به عنوان یکی از پنجاه نفر در میان فهرست بامزه ترین کمدین های بریتانیا در مجلّهٔ آبزرور به چشم می‌خورد. او همچنین به عنوان یک از پنجاه نقش برتر کمدی همهٔ تاریخ در نظرسنجی میان افراد کمدین در سال ۲۰۰۵ انتخاب شد.

منبع:سینما خبر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم