یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

 

این فیلم ششمین فیلم بلند محمد بزرگ نیا ، کارگردان مشهدی سینمای ایران است کارگردانی که فیلم تاریخی «کشتی آنجلیکا» را از او به یاد داریم .کارگردانی که نشان داده درام را خوب می داند و مخاطبین با فیلم او ارتباط برقرار می کنند . . .

 

به نام خدا

نگاهی به فیلم راه آبی ابریشم

 

در فیلم راه آبی ابریشم بازیگرانی همچون : داریوش ارجمند ، رضا کیانیان ، عزت الله انتظامی ، بهرام رادان ، پگاه آهنگرانی و پیام دهکردی و ... ایفای نقش کردند که توانستند خیلی خوب از عهده ی نقش خود بر بیایند . داستان کلی این فیلم در مورد سفر دریایی ناخدا «سلیمان» به همراه کشتی دیگری که ناخدای آن ادریس با بازی رضا کیانیان است که قصد سفر به کشور چین را دارند . ناخداهای قبلی که عزم این سفر میکردند در راه یا راهزنان به آن ها حمله کردند و یا هم موارد دیگر مانع رسیدن آن ها به چین می شد . کشتی ناخدا سلیمان پس از گذشت از ماجراهایی به چین میرسد و راه آبی ایران به چین باز می شود .

محمد بزرگ نیا مانند آثار قبلی خود با شیوه بیانی داستان و درام موجود در فیلم مخاطب را از ابتدای فیلم با خود همراه می کند . این فیلم به نظر من یکی از فیلم های خوب سینمای ایران است و این فیلم را   حتی می توان با فیلم هالیوودی مقایسه کرد . سرمایه گذار فیلم بنیاد سینمایی فارابی است که برای این فیلم عنوان فاخر را برگزیده است . در طی این سال ها شاهد بودیم فیلم هایی که عنوان فاخر بر آن ها نهاده می شود با استقبال مخاطبین آن طور که باید رو به رو نمی شوند شاید بخشی از جریان به دلیل فشار رسانه ها باشد و اینکه منتقدین ما از فیلم هایی که عنوان فاخر را با خود یدک می کشند توقع خیلی زیادی دارند و شاید نگاه منفی آن ها به فیلم و جریان سازی آنان برای مخاطبین عامل فروش نکردن این آثار باشد . شاید یکی از عوامل دیگری که باعث شد این فیلم در گیشه موفق نباشد تبلیغات نا مناسب این فیلم بود . که اصلا این فیلم را به مخاطبین معرفی نمی کرد و شاید ترس تهیه کننده از لو رفتن داستان باعث این موضوع شده باشد .

از دیدگاه من این فیلم یک فیلم خوب و ماندگار است و کارگردان این فیلم « محمد بزرگ نیا» خیلی خوب از عهده ی ساخت این فیلم برآمده است و صرفا به دلیل اینکه فیلم در محیط دریا است به دنبال جذب مخاطب نبود بلکه با استفاده از درام مناسب این فیلم را یک فیلم مخاطب پسند تبدیل کرد .

 

پـــــــایـــــــــــان

 

نویسنده : محمدرضا شریفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم