یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

در سایت تبیان مطلبی را خواندم که به نظرم جالب آمد . در ادامه مطلب این بحث جالب را بخوانید ...

قسمت اول : صدای بازیگر ، معرف او در رادیو
با صدا باید آنچه را که شنونده نمی بیند برای گوش او عینیت بخشید . 
البته بسیاری جلوه های نمایشی ، به کمک صداهایی که توسط متخصص در داخل استودیو به وجود می آید و یا توسط صداهای ضبط شده بر روی نوار ، همراه بازی بازیگر همزمان ترکیب میشوند،که به شنونده امکان، حال و هوای نمایشی و زمان نمایش را منتقل میکنند ، شکستن اشیاء ، جابجایی اشیاء ، اتومبیل ،صدای کوچه ، صدای شب و غیره . این صداها « افکت » نامیده می شود و شخصی که همراه بازیگران در استودیو ، برای ساختن صداها حضور دارد ، افکتور نام دارد و نوار یا صفحه ای که صداهای بسیاری بر روی آن ضبط شده است . 
نوار ساند افکت نام دارد .
تمرین نمایشنامه ( مکاشفه )
کارگردان ، بازیگران را برای اجرای نمایشنامه ای دعوت می کند . بسیاری از کارگردانان ترجیح میدهند نسخه های نمایش را در آغاز تمرین به بازیگران تحویل دهند ، تا آنان به تنهایی و عجولانه برای نقش خویش تصمیم گیری نکنند ، زیرا تصمیم گیری بازیگر در جمع بازیگران و در حضور کارگردان درست تر خواهد بود .
کنجکاوی و گاهی کمی اضطراب قبل و حین خواندن نمایشنامه در بازیگران دیده می شود ؛ این نمایشنامه از چه قبیل است و انان چه کسی خواهند شد ؟ 
بازیگران ماهر در این زمان عجولانه تصمیم گیری نخواهند کرد . درست است که بازیگر با هر جمله راهنمایی خواهد شد ، اما آنها سعی می کنند مانع اشتیاق خود شوند که البته در بعضی موارد نیز عملی نخواهد بود . وقتی بالاخره این روخوانی پایان گرفت . همه تقریباً متوجه شده اند نمایشنامه در چه طیفی است ؛ به قول بزرگان این حرفه : « روشن است یا تیره ؟ » از دسته جنایی – اخلاقی است ؟ کمدی است ؟ یا شاید در ژانر حماسه های پهلوانی یا افسانه های ملل باشد ؟ 
قهرمانش بازو در بازو پیش می برد، یا قدرت روحی و اخلاقی او حوادث را در مسیر خود قرار میدهد؟ 
نکات مورد توجه در روخوانی اول :
بازیگر در هنگام مطالعه بار اول نمایشنامه ، یا بسیاری از جزئیات که نویسنده در پرانتز به عنوان دستورالعمل صحنه قرار داده است آشنا می شود. بعد از آن او با شرایط محیطی ( فصل سرد است یا گرم و یا در چه شرایطی جغرافیایی است و چه صداهایی بر صحنه حاکم است ) آشنا خواهد شد . 

در این مرحله بازیگران باید هنگام خواندن ، با صدای بلند به روخوانی متن بپردازند . 
اولین گام :
اولین گام ، رویارویی بازیگر با نویسنده است . متن نمایشی ، تشریح و تعریف عمل و عکس العمل هایی است که بین اشخاص بازی درمی گیرد . از آغاز نمایش ، طرح پیچیدگی ها ، سعی برای حل پیچیدگی ، مجاهدت تا اوج آگاهی از رویدادها و اوج فرود برای پایان بازیگر رادیو ، برای درگیری و گذر از این مراحل ، کلام در اختیار دارد . کلمات ، جمله ها را می سازند و منظور نویسنده را آشکار می کنند . قرار نیست بازیگر کلمات را فقط از رو بخواند ، بلکه باید آنها را تأویل و تفسیر کند شنونده نتیجه این تأویل را می شنود . مثال :پسر در را محکم به هم می کوبد ، شتابان به داخل حیاط می آید ، خطاب به مادر در طبقه دوم
پسر : من دیگه بزرگ شدم ، اینو می فهمی ؟
مادر : می فهمم پسرم ، اما تو فقط بزرگ شدی ، همین . 
در این مثال همه راهنمایی ها برای بازیگران موجود است . چگونه ؟!
توضیح صحنه می گوید : « پسر در را به هم می کوبد ؛ شتابان به حیاط می آید ؛ خطاب به مادر در طبقه دوم » . در این توضیح صحنه ، همم وظیفه مسئول صداهای ویژه معلوم می شود و هم حالت بازی پسر جوان ؛ حتی اگر صحنه قبل از مباحثه به جدال نرسیده باشد ، اینک پسر ، مبارزه جو است ، زیرا از مادر با شتاب و کوبیدن در ، جدا شده و تقریباُ با فریاد با او حرف می زند . زیرا مسافتی بین حیاط تا طبقه دوم است و با گفتن ( اینو می فهمی ؟ ) می خواهد اعتراض کند که مادر بالندگی او را در نیافته . 
اما مادر نیز ، با مهربانی ، تفاهم آمیز بودن و ضمناً تأسف خود را از این که بزرگ شدن جوان باعث تکامل عقلی او نشده با همین چند کلمه بیان می کند . 
مادر : می فهمم پسرم ، اما تو فقط بزرگ شدی ، همین پس در واقع ابزار شناسایی و تأویل نمایشنامه را باید از درون کلمات نوشته شده روی کاغذ ، جستجو کرد . 
اما گاه رویدادها یا مباحث نمایش چنین به سادگی از زندگی روزمره برنمی خیزد و موضوعات و مباحث ، جهان شمول ، فلسفی و اسطوره ای اند .

منبع:تبیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم