دختران ده این عروسک را ساخته و بهمراه آن به خانه ها سرک می کشند و برای تهیه آش نذری مواد جمع می کنند و آنها را در مسجد جمع کرده و آش را پخته بین مردم تقسیم می کنند . و بعد برای بارش باران دعا می کنند . کتراکیشه ( کترا به معنای قاشق چوبی است ) هم بازی معمولی کودکان گیلانی است که قاشق چوبی را با لباس پوشانده و می رقصانن و شعر می خوانند . اما نمایش عروسکی در ایران قدمتی طولانی دارد که این فدمت به قرن 5 ه.ق باز می گردد. بهرام بیضایی در کتاب نمایش در ایران به این امر اشاره دارد و اعتقاد دراد که از دوره اسلامی این نمایش ها ( نمایش عروسکی ) تا قرن چهار اطلاع مستقیمی در دست نیست و از قرن پنجم به بعد است که در شعرهای شاعران اشاره به این نمایش ها و تعدادی از واژه های آنان دیده می شود . اسدی طوسی ( قرن 5 هجری ) در گرشاسبنامه هنگام وصف بی ثباتی طبیعت و ناپدیدار بودن زندگی می گوید « طبیعت در دست دو پرده ( ظاهرا شب و روز) آویخته است و از این رو تصاویر با سایه های گوناگون به هیئت جانداران بیرون می آید » بی یقین در پیش از این هم نمایش عروسکی وجود داشته اما به لحاظ محدودیت دینی کمتر جرات خودنمایی داشت و با این حال هر از گاهی به نحوی از انحاء در میان مردم خودی نشان می داد تا یاد و خاطره خود را زنده نگه دارد . در اشعار عمر خیام بارها به واژه عروسک و عروسک باز برمی خوریم . مثلا : ما همه لعبت کانیم و فلک لعبت باز از روی حقیقتم نه از روی مجاز و این ها شواهدی است که ما به طور حتم نشان می دهد از قران ششم و هفتم هجری نمایش عروسکی در ایران رواج داشت و متعالیترین و به زبان دیگر جاافتاه ترین شکل نمایش عروسکی در ایران خیمه شب بازی است که در عین سادگی و بی پیرایگی تاثیرگذار و جالب است و اغلب توسط نمایش گران دوره گرد به اجرا در می آمده و عناصر تشکلیل دهنده آن عبارت بود از : یک خیمه ، صندوق و چند عروسک نخی و کمانچه و تمبک و داستان اغلب این نمایش در حول محور چند قهرمان پابت به نام های سیاه ( مبارک ، یاقوت ، الماس و ... ) پهلوان کچل ، ورور جادر ، پهلوان پنبه ، عروس ، سلطان سلیم و .... که بر حسب موقعیتهای کمیکی که قرار می گیرند شکل می گیرند . البته باز هم برحسب داستان ممکن است شخصیتهایی به آن افزده شود ، اما هر چه بود شخصیتهای این نمایش بیشتر اشخاص عام را در بر می گرفت و قصه ها قصه هایی عامیانه و شناخته شده بودند . با این حال نمایش عروسکی در ایران از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار است و با وجود اینکه امروزه کمتر سراغی از آن در محافل هنری داریم ، ولی مشتاقانه در انتظار ظهور موفقیت آمیز آن در صحنه های نمایش این مرز و بوم هستیم . |
- نقد فیلم سینمایی « ملبورن » با بازی پیمان معادی
- نقد و تحلیل فیلم «ماتریکس»
- نقد و بررسی فیلم «ضد مسیح» ساخته لارس فون تریه
- آموزش ساختن فیلم کوتاه با موبایل
- نقد فیلم « فصل کرگدن » ساخته بهمن قبادی
- نقد فیلم «برف روی کاج ها» + خلاصه داستان
- نقد و بررسی فیلم سینمایی « شکار » (The Hunt)
- رکورد داران جایزه اسکار را بشناسید
- بازیگردان کیست ؟ بازیگردانی چیست ؟
- نقد فیلم « قصه ها » اثری از رخشان بنی اعتماد
پربیننده ترین مطالب
- نقد سریال زمانه ( اثری از حسن فتحی )
- بررسی فیلم سینمایی جنگجو ( Warrior )
- دانلود مستند «پنجه عقاب» + فیلم
- یادداشتی درمورد سریال « ابله » اثری از کمال تبریزی
- پروژه لاله چیست؟
- مستر بین کیست ؟! بیوگرافی +تصاویر
- نقد فیلم «قاعده ی تصادف» فیلمی از بهنام بهزادی
- رکورد داران جایزه اسکار را بشناسید
- نقد فیلم «گیرنده» ساخته مهرداد غفارزاده
- نقد فیلم قاعده تصادف
محبوب ترین مطالب
- نقد فیلم سینمایی «فروشنده» با بازی درخشان شهاب حسینی
- نقد و یادداشت بر فیلم فروشنده اثر اصغر فرهادی
- یادداشتی بر فیلم «اژدها وارد می شود» اثری از مانی حقیقی
- یادداشتی درمورد سریال « ابله » اثری از کمال تبریزی
- نقد فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» | یادداشت های سینمایی
- نقد فیلم سینمایی «تراژدی»
- نقد فیلم سینمایی «آتش بس 2» با بازی بهرام رادان
- نقد فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» اثری از حمید نعمت الله
- سه نقد از فیلم سینمایی «خانه پدری» اثری از کیانوش عیاری
- نقد فیلم « سگ کشی » اثر بهرام بیضایی