یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

آتش بس 2

میلانی همچنین بار دیگر بر رویه مطبوعش به فمینیستی کردن فضای داستان مبادرت ورزیده و پیامهایی را هم مابین بحث ها به مخاطب انتقال می دهد که تقریباً در تمامی آنها حق با زن است و این مرد است که باید خودش را با شرایط وفق دهد. البته این مباحث فمینیستی حتی در مقایسه با آثار پیشین میلانی به صورتی ضعیف تر در « آتش بس 2 » به تصویر کشیده شده اند که باعث می شود اینبار چندان نافذ و بُرنده نباشند و دلیل آن هم مستقیما متوجه فیلمنامه ضعیف فیلم است.

روایت غیر خطی و چند تکه « آتش بس 2 » یکی دیگر از ایراداتی هست که ...



به نام خدا


« آتش بس 2 » تفاوت چندانی با قسمت اول این اثر ندارد. فیلمنامه « آتش بس 2 » براساس همان موضوعات و مفاهیمی که قسمت اول بر آن جولان می داده بنا نها شده با این تفاوت که این مفاهیم اینجا بصورت ضعیف تر به تصویر کشیده شده اند و به نظر می رسد که تهمینه میلانی حوصله کمتری برای روایت داستان تکراری اش داشته است.

اولین مشکل بزرگ فیلم ، فیلمنامه ضعیف و بی شاخ و برگش است که هر تماشاگر سینمایی را دچار مشکل اساسی می کند. اینکه در اول فیلم به یکباره مشاور در فرودگاه دیده می شود و ترانه به سرعت شروع به صحبت درباره زندگی اش می کند اولین میخی است که فیلمنامه ضعیف میلانی بر پیکره داستان می کوبد و در ادامه شلختگی های آن بیشتر و بیشتر می شود.

« آتش بس 2 » در فصل اختلاف زوج جوان حتی ضعیف تر از قسمت اول است. تهمینه میلانی برای روایت داستان زوج جدید فیلمش حتی متوسل به مطرح کردن اختلافات جدیدی نشده و همان حرف های تکراری قسمت اول این فیلم را اینبار با حال و هوایی جنسی تر به زبان آورده تا بلکه بتواند مخاطب کم توقع اش را به وجد بیاورد. مطرح کردن جملاتی نظیر « امشب نمی تونی کنار من بخوابی » به لوس ترین و دم دستی ترین شکل ممکن اتفاقی است که در « آتش بس 2 » می توانید با آن مواجه شوید.

بگو مگوهای میان خسرو و ترانه نیز که مانند شخصیت های اصلی قسمت اول حاوی چاشنی طنز است، در اجرا ابداً به بلوغ نمی رسد و گاهی اغراق در آن به حدی زیاد می شود که مخاطب دچار سرخوردگی می شود. مطمئنا بحث و اختلاف میان یک زوج می تواند یک دلیل عالی برای تماشای یک اثر پخته باشد اما میلانی در « آتش بس 2 » صرفاً بستری محیا کرده تا زوج جوان فیلم درباره احمقانه ترین مسائل زندگی به بگو مگوهای بی جهت دامن بزنند و مخاطب نگون بخت هم شاهد تمام این لحظات بر پرده سینما باشد.

میلانی همچنین بار دیگر بر رویه مطبوعش به فمینیستی کردن فضای داستان مبادرت ورزیده و پیامهایی را هم مابین بحث ها به مخاطب انتقال می دهد که تقریباً در تمامی آنها حق با زن است و این مرد است که باید خودش را با شرایط وفق دهد. البته این مباحث فمینیستی حتی در مقایسه با آثار پیشین میلانی به صورتی ضعیف تر در « آتش بس 2 » به تصویر کشیده شده اند که باعث می شود اینبار چندان نافذ و بُرنده نباشند و دلیل آن هم مستقیما متوجه فیلمنامه ضعیف فیلم است.

روایت غیر خطی و چند تکه « آتش بس 2 » یکی دیگر از ایراداتی هست که در قسمت دوم مشاهده می شود و چنان پر رنگ است که به راحتی با اعصاب مخاطب بازی می کند. میلانی برخلاف قسمت اول فیلم، « آتش بس 2 » را به چند تکه بی زمان تقسیم کرده و هرکدام از آنها را به نوبت مانند آیتم های تلویزیونی مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند که عدم مشخص بودن دلیل این تصمیم و البته بی هویت بودن زمان داستان، « آتش بس 2 » را به یک پله عقب تر از آنچه که « آتش بس 1 » بود رانده است.

تنها نکته اضافه شده به « آتش بس 2 » کودکی است که حضورش آبستن حوادث جدیدی شده که اغلب این فرصت ها هم به هدر رفته است. حضور این کودک باعث شده تا فیلم چند شوخی جدید مانند بحث بر سر نام فرزند داشته باشد که در اجرا در نیامده اند و میلانی به راحتی این فرصت را برای پایه ریزی شوخی های جدید از دست داده است. به همه اینها باید پخش کردن موسیقی فیلم « تایتانیک » در یک سکانس را هم اضافه کنید که بطور کامل میخی هست بر تابوت « آتش بس 2 »

بهرام رادان و میترا حجار نیز در مقایسه با زوج موفق محمدرضا گلزار و مهناز افشار در قسمت اول ، در « آتش بس 2 » چند مرحله ضعیف تر هستند که البته بیشتر بارِ این ضعف را باید به پای فیلمنامه آشفته فیلم نوشت. رادان در یکی از بدترین نقش آفرینی های تاریخ بازیگری اش در نقش خسرو مغلطه ای از ترس و خشونت است که در اجرای هیچکدام موفق نبوده و بازی اش به شدت توی ذوق می زند.

وضعیت میترا حجار حتی به مراتب بدتر از بهرام رادان است. بازی تصنعی و بسیار ضعیف حجار در نقش ترانه می تواند باعث فراری دادن بسیاری از مخاطبین ایرانی از تماشای « آتش بس 2 » شود! به نظر می رسد که حجار پس از بازگشت دوباره به سینمای ایران و حضور در چند اثر قابل توجه ، اینبار با حضور در نقش ترانه یک عقب نشینی درست و حسابی در کارنامه هنری اش داشته است.

« آتش بس 2 » در مجموع اثر بدی هست. جدیدترین اثر تهمینه میلانی چیزی بیشتر از بگو مگوهای طولانی مدت و بی محتوا بر سر مسائل مختلف نیست و جالب اینجاست که این داستان به سرانجام نمی رسد و پایان بندی فیلم نیز هم جهت با مسیری که فیلم طی کرده به ناکجا آباد ختم می شود.


منتقد : میثم کریمی     



نظر شما چیست ؟           

نظرات  (۲)

به نظر من اینا اگه طلاق می گرفتند راحتتر بودند 🖕🖕🖕🖕🙄تهمینه میلانی گند زد با این اثرش باز سری اول قابل تحمل بود
سلا م دوست عزیز امروز مسابقس سوالا هم طرح شده منتظرتون هستیم
یادتون نره جوابو خصوصی بفرستید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم