محل انتشار نقد ها و یادداشت های سینمایی شما
بسم الله الرحمن الرحیم
1-نقد ها و یادداشت های شخصی خودتان را برای ما ارسال کنید و ما آن را با نام شما منتشر می کنیم.
2-نام و نام خانوادگی خود را در صورت تمایل بنویسید یا اینکه از نام مستعار استفاده کنید .
3-در نقد نویسی اخلاقیات را رعایت کنید .
هیچ محدودیتی در نقد نوشتن وجود ندارد .
نقد هایی که شما به ما ارسال میکنید را با نام خودتان در وبلاگ قرار میدهیم
به نام خدا
فردا دیر است
نگاهی به فیلم مستند انقلاب جنسی
فیلم مستند انقلاب جنسی به کارگردانی حسین شمقدری که چندی است تماشای آن از طریق فضای مجازی امکان پذیر شده با این عبارت آغاز می شود: تماشای این فیلم به افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود.فیلم با چند تصویر کوتاه اینترنتی از دختری در حال رانند گی بدون روسری در اعتراض به حجاب اجباری ، اولین دیسکوی بزرگ خیابانی در ایران پس از انتخابات ،دختری در حال رقص در یکی از چهارراه های تهران و مراسم عروسی مختلط همراه با رقص و پایکوبی شروع می شود.سپس حسین شمقدری کارگردان رو به دوربین می گوید؛ اتفاقات مهمی در کشور در حال رخ دادن است که شاید خیلی چیزها را تغییر دهد، اتفاقاتی شبیه آنچه که 200 سال پیش در کشورهای غربی رخ داد.او در سطح شهر با چند دختر گفت و گو می کند که بر خلاف مادران چادری خود از مانتو استفاده می کنند و به عنوان نسل امروز تمایلی به نوع پوشش مادران خود ندارند.سپس کارگردان به موزه لوور پاریس می رود وبا نشان دادن تصاویر و تندیس های حضرت مریم که به مرورزمان از پوشش کامل به برهنگی(مگدلند) ختم شده به موضوع فیلم یعنی انقلاب جنسی اشاره می کند و سعی دارد اثبات نماید آنچه در ایران در حوزه مسائل جنسی بصورت آشکار و پنهان در حال رخ دادن است 200 سال پیش در اروپا روی داده و آنها به مرور به راهکارهایی رسیده اند که ضمن نجات جامعه و پیشگیری از بروز بحران وفروریزی ارکان جامعه، تمدن کنونی را نیز رقم زدند. در ادامه کارگردان عکس هایی از زنان کشورهای انگلیس، ایتالیا، فرانسه و چکسلواکی مربوط به سال های 1850 تا 1900میلادی که روسری بر سر دارند را نشان جوانان امروز اروپایی می دهد و از آنان درباره ملیت زنان سئوال می کند .در کمال تعجب همه می گویند این عکس ها مربوط به زنان خاورمیانه و کشورهای عربی است زیرا روسری بر سر دارند!؟ در حقیقت جوانان اروپایی باورندارند که حدود یک قرن پیش زنان اروپایی روسری بر سر داشته اند.
مستند انقلاب جنسی ساختاری گزارش گونه دارد و محتوا و مضمون آن جسورانه و تعامل برانگیز است. سکانس های آن در ایران ،فرانسه، هلند و اسپانیا گرفته شده و از تصاویر آرشیوی و موسیقی متناسب با فضای فیلم به خوبی بهره می جوید. این مستند از طریق گفت و گو با دختران و پسران ایرانی و اروپایی درباره مسائل اروتیک و ارتباط با جنس مخالف و با تدوینی هدفمند سعی دارد به مخاطب به قبولاند آنچه در غرب می گذرد به آموزه های اسلامی نزدیک تر است و آنچه در جامعه ما در حوزه موضوعات جنسی می گذرد با مبانی دینی و انسانی فاصله دارد.در غرب براساس تحقیقات و پژوهش های جامعه شناسان و روانشناسان وتجارب کشورها ونیزتعریفی که از اومانیسم دارند به این نتیجه رسیده اند که نوجوانان باید در مراکز آموزشی تحت آموزش های جنسی قرار گیرند و از آزادی کنترل شده برخوردار باشند تا از بروز انواع ناهنجاری ها و معضلات روحی و روانی پیشگیری شود وبا کاهش آسیب ها روند رشد و پیشرفت جامعه فراهم شود.کارگردان با مقایسه نظرات جوانان ایرانی و اروپایی درباره مسائل جنسی نشان می دهد در غرب سلامتی روانی بیشتر است و انسان ها زندگی سالم تری دارند.
مستند انقلاب جنسی با نشان دادن عکس دخترانی که در برابر تابلوهای توصیه به رعایت پوشش اسلامی کشف حجاب نموده اند و پخش موسیقی رپ در باره وضعیت نابسامان فرهنگی ایران و تشبیه آن به جنگل این هشدار را می دهد که جامعه کنونی به لحاظ جنسی شبیه اروپای 200 سال قبل است و اگر برای برطرف کردن نیازهای جنسی جوانان اقدامی مناسب و کارا صورت نگیرد ممکن است جوانان با حمله و تخریب نمادهای مذهبی به عصیانگری رو آورند و برای رفع نیازهای جنسی حرکتی آغاز کنندکه بی تردید فساد و بی بندوباری و سرانجام فروپاشی جامعه را بدنبال دارد.
کارگردان به افراط و تفریط غرب در حوزه جنسی نیم نگاهی دارد و به شیوع معضلاتی مانند همجنسگرایی و روسپیگری مردان و زنان اشاره می کند و معتقد است اجرای صحیح دستورات فقهی اسلام راهکار مناسبی برای ارضای جنسی انسان ها در شرایط کنونی است.
مستند انقلاب جنسی با تابو شکنی در غالبی ساده و روان به موضوع بسیار مهم نیازهای جنسی جوانان می پردازد و با تصویر کشیدن آنچه در غرب و کشور ما می گذرد و استناد به رویداهای تاریخی و آنچه در لایه های زیرین جامعه ما می گذرد این پیام را می دهد که روند کنونی به صلاح مردم به ویژه جوانان نیست و بحرانی عظیم در حال بروز است. بحرانی که سال هاست فیلم سازان در آثار سینمایی و مستند به آن اشاره کرده اند اما با انگ سیاه نمایی مواجه شدند و متولیان فرهنگی توجهی به هشدارها نکردند. فیلم ساز این هشدار را می دهد که معضلات فرهنگی در همه جوامع کم و بیش وجود دارد و متولیان فرهنگی برای برطرف کردن و کاهش آن اقدامات موثر انجام می دهند، اما در کشور ما شیوه مقابله با معضلات ناکارآمد بوده و نتوانسته از شدت آن بکاهد.باید اذعان داشت فرهنگ کشوری که قادر به برطرف کردن مشکلات و چالش هایی از این جنس نباشد و در برابر نیازهای مردم راهکار موثری ارائه ندهد به مرور به حاشیه رانده می شود و فرهنگی دیگر جایگزین آن خواهد شد.
محمد شریعت پناه