یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

با هوشمندتر شدن گوشی های موبایل و قابلیت های فراوان آنها در تصویربرداری «HD» یا «فول اچی دی» و همچنین نرم افزارها و برنامه های متعدد موبایل برای تدوین فیلم ، تهیه یک فیلم با موبایل بسیار آسان شده است...

 بهترین لحظات عمر ما به صورت غیر منتظره رخ می دهد . شاید بخواهیم این لحظات را جایی غیر از حافظه خودمان ذخیره کنیم و شاید بخواهیم این لحظه را در غالب یک موبایل فیلم به رقابت بگذاریم.  اما خیره شدن به دنیا از داخل دوربین موبایل چطور باشد که بهتر به نظر برسد؟!

با هوشمندتر شدن گوشی های موبایل و قابلیت های فراوان آنها در تصویربرداری «HD» یا «فول اچی دی» و همچنین نرم افزارها و برنامه های متعدد موبایل برای تدوین فیلم ، تهیه یک فیلم با موباسیل بسیار آسان شده است.

همچنین از ساخت یک فیلم کوتاه گرفته تا گزارش یک حادثه مهم ، گوشی های همراه هوشمند می توانند همانند یک دوربین دستی ما را یاری کنند ، از سوی دیگر رقابت کمپانیهای بزرگ همچون «اپل» ، «نوکیا و سامسونگ» در عرصه ارائه تصویرهای عکسبرداری و فیلمبرداری با کیفیت است . خوشبختانه گوشی های هوشمند امروزی تصاویری با کیفیت بیش از 720 پیکسل ارائه می دهند و برنامه های فوق پیشرفته ای را برای بهتر ارائه دادن تصاویر پیشنهاد می کنند.

از کجا باید شروع کرد؟

برای ساخت فیلم کوتاه با موبایل باید به چند نکته ظریف توجه کرد. «گاراو راتوری» (Gaurav Raturi) فیلم ساز و مؤسس (Filmbooth) که مجموعه بزرگی از فیلمهای کوتاه دارد می گوید : «ایده خود را به صورت فیلمنامه ای مصور در ذهن داشته باشید و نسبت به مدت زمان کلی فیلم ، صرفا جهت تدوین آن آگاه باشد . در صورتی که تخمین صحیحی از مدت زمان فیلم داشته باشید ، ؟؟ فیلمبرداری در موقعیت برای شما ساده تر خواهد بود.

به این نکات قبل از آغاز کار توجه بیشتری کنید :

1. کار اولیه : تعدادی فیلم کوتاه که با موبایل ساخته شده تماشا کنید و آن را مورد بررسی قرار دهید. بعد از آنکه موقعیت فیلمبرداری را انتخاب کردید ، دقت کنید چه زمانی از روز نور بهتری برای ساخت فیلم به شما می دهد . با انعکاس نور روی اجسام موقعیت فیلمبرداری می تواند با زمان مناسب روز برای فیلمبرداری را انتخاب کنید. برای مشاهده نمونه های این نکته به سایت Vimeo.com می توانید مراجعه کنید.

2. طرح داستان یا فیلمنامه (StoryBoard) : تمام فیلمسازان بزرگ ابتدا به طرح داستان یا فیلمنامه خود می اندیشند. در این مورد قانون کلی وجود ندارد بلکه به خلاقیت سازنده فیلم بازمی گردد . ولی فیلمسازی با موبایل محدودیت های خود را دارد و در زمان خاص باید فیلمنامه یا طرح داستان به سرعت در ذهن فیلمساز ایجاد شود حال می خواهد این طرح از محیط اطراف باشد.

3. حالت هواپیما (Airplane Mode) : قبل از آغاز کار حتما سیم کارت را خارج کنید یا اینکه گوشی را در حالت هواپیما قرار دهید. چرا که نمی خواهید روند فیلمسازی شما با یک تماس ناخواسته متوقف شود ! باطری را نیز چک کنید.

4. جهت / زاویه (orientation) : هرگز از حالت پرتره (portrait) گوشی همراه خود برای تصویربرداری استفاده نکنید. همیشه از وضعیت افقی تصویربرداری استفاده کنید . این حالت نه تنها کنترل بهتری برای نگه داشتن گوشی به شما می دهد ، بلکه زاویه ویدئو را برای تماشا در کامپیوتر یا تلویزیون هم‌‌تراز و میزان می کند. در حالت عمودی (vertical) نیز می توان فیلمبرداری کرد ولی حین تدوین باید آن را چرخاند تا ستونهای سیاه کنار آن معروف به «پیلار باکسینگ‌» از بین برود.

 

5. آمبیانس و نور (Ambiance & lighting) : نور مناسب برای فیلم گرفتن حیاتی است. به خاطر همین است که کارشناسان می گویند ، شما باید در نور روشن فیلم بگیرید. البته این به معنای فیلم گرفتن در وسط ظهر نیست . چرا که در این موقع روز کنتراست تصویر خیلی خشن و نامناسب است. اگر هم مجبور به این کار هستند ، گوشی خود را از زاویه مرتفع به طوری که ‌آسمان از فریم تصویر شما بیرون باشد ،‌نگه دارید. بهترین پیشنهاد ما برای شما تصویربرداری در روز ابری ، زیر سایه ، صبح زود یا عصر است. سنسورهای به کار رفته در دوربینهای موبایل قابلیت تصویر گرفتن در حالتهای مختلف نور در یک فریم را ندارند. از سویی همانطور که شرایط ایده آل را برای تصویرگرفتن از محیط خارجی را فراهم می کنید ، تصویرگرفتن در داخل به دلیل تنظیم نبودن نور (نور خیلی کم یا خیلی زیاد) نیازمند مهارت بیشتری است.

در محیط داخل ، اجسام انعکاس نور بیشتری دارند. پیشنهاد می شود برای  اینکار «کاتر سیاه» (که همان پوشش فضای داخلی با پارچه سیاه است) استفاده شود. در محیط خارج معمولا نور پراکنده می شود و کنترل آن ‌آسانتر است.

1-5 صدا (آمبیانس) (Ambiance) ، میکروفونی که روی گوشی های موبایل نصب شده نمی تواند صدای خوبی برای فیلم شما ارائه دهد. این روزها ، گوشی های همراه تصویر بهتری ارائه می دهند تا صدای خوب . صدای محیط اطراف نیز می تواند از کیفیت صدای دیالوگ شما کم کند. پیشنهاد می شود برای داشتن کیفیت صدای خوب از میکروفون جانبی استفاده کنید.

2-5 برای فیلم خود می توانید از موسیقی استفاده کنید البته اگر اجازه ‌آن را داشته باشید. سعی کنید موسیقی برای خودتان باشد اگر از قطعه موسیقی شخصی استفاده می کنید باید در تیتراژ حتما به آن اشاره شود.

3-5 حین تصویربرداری مراقب باشید تا لوگو و آرم های تجاری در فیلم شما مشخص نباشد. تا حد ممکن از افتادن این تصاویر در فیلمتان جلوگیری کند و در صورتی که از چشم شما خارج بود ، حتما آن را هنگام تدوین محو کنید.

4-5 حضور بازیگران و شرکت  کنندگان در فیلم شما باید با  اجازه آنها باشد و همانند موسیقی در تیتراژ به نام آنها اشاره شود.

6- فاصله فیلمبرداری (Distance) : فاصله باید تا حدی باشد که تصویر مناسبی ارائه دهد. یک «نَه» بزرگ روی آیکون «زوم» (درشت نمایی) بزنید. حتی اگر در گوشی همراه خود برنامه ثبت ویدئو دارید ، نباید باز هم از «زوم» استفاده کنید. با کاربرد این آیکون علاوه بر ارائه تصویری پر از لرزش و تار ، تصویر آهسته تر نیز می شود . بنابراین سعی کنید به آرامی به شیء موردنظر خود نزدیک شوید.

7- تدوین (Editing) :

1-7 تدوین اولیه : اگر به ابزار تدوین دسترسی ندارید ، پس از گرفتن هر سکانس ، تصویربرداری را قطع کرده و تا مهیا شدن شرایط لازم برای سکانس بعدی صبر کنید. چرا که اگر سکانس بعدی دیرتر گرفته شود بهتر از آن است که با کیفیتی نامناسب باشد (توجه داشته باشید که برنامه تدوین ندارید) . این برای ساخت یک فیلم کوتاه 3 دقیقه ای مناسب است.

2-7 تدوین پیشرفته :‌در صورتی که گوشی شما آیفون است می توانید از برنامه (imovie) سیستم عامل (MCos) استفاده کنید. در غیر این صورت (windows live movie maker) نرم افزاری ارزان قیمت و با کاربرد آسان است. برنامه های (FCP) و (Adope premier) در کنار ارائه تسهیلات متفاوت ، تا حدودی هزینه بر نیز می باشد.

 

منبع:سینما خبر

نظرات  (۲۴)

عالی بود مرسی یه سوال داشتم خواستم بدونم اگه کلیپو با موبایل ایفون بگیریم بعد با یامسونگ تدوین کنم مشکلی پیش میاد تو این روند؟

 

عالی بود
لطفا پروژه های رایگان افتر افکت هم منتشر کنید
سلام میخواستم یع فیلم کوتاه درست کنم یه فیلم که صحنه را عقب جلوشه تو فیلم 
برای چسباندن قطعات فیلم میشه از برنامه ی (چسباندن فیلمها به هم )استفاده کرد و برای میکس موسیقی ،صدا گذاری،ساخت تیتراژ ، ضبط صدا روی فیلم،نوشتن متن روی فیلم ، افکت و ... میشه از برنامه ی (Viva Video) استفاده کرد.     من خودم به همین طریق ها کلی فیلم کوتاه ساختم......یه سری تکنیک ها هم هست که اگه کسی میخواد بدونه باید حضوری با هم ملاقات کنیم.
سلام
خسته نباشین

برای اینکه جلوه ها ویژه به فیلم بدیم یا چه میدونم سرعت بعضی قسمت هاش رو کم کنیم و یا اهنگ اضافه کنیم باید از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟
سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان زحمتکش 
خداقوت 
ممنون از اطلاعات خوبتون و ممنون میشم بگین که بهترین نکات و همچنین بهترین موضوع برای ساخت فیلم کوتاه درباره معضلات اجتماعی چیه؟!
میگم ساختن فیلم 20 دقیقه ای کوتاه مجوز هم میخواد؟ یا میتونیم بسازیم؟!!!
۱۰ آذر ۹۵ ، ۲۱:۲۹ شایان خادمی پور
ممنون خیلی عالی بود
سلام..ببخشید ی سوال داشتم ..من تا بحال فیلم کوتاه نساختم.با هیچ نرم افزاری هم برای ساخت فیلم آشنا نیستم..اصلا نمیدونم باید از کجا شروع کنم.میشه راهنماییم کنید؟؟؟؟
پاسخ:
با نرم افزار corel
سلام دوستان گلم
در همین زمینه باید بگم که تا اول مرداد یه جشنواره مستند یک تا سه دقیقه ای هست 
برای تدوین فیلم هم میتونید از نرم افزار wondershare filmora استفاده کنید چرا که طرح های اماده زیادی داره و بسیار کار باهاش سادست
سلام دوستان.
هر کسی میخواد تدوین یاد بگیره کافیه به ایمیلم پیام بده یا به اینستاگرامم بره و منو فالو کنه و بگه که میخوام تدوین یاد بگیرم . من با برنامه primere ورژن cc همه کار های تدوین رو یادش میدم که همه کاری بتونه بکنه اهنگ ریمکس کنه تدوین کنه و....
آدرس اینستا گرام : ansarimohammad92 هست .
منتظر پیام هاتون هستم
سلام چند تا سوال دارم اگه میشه جواب بدید
۱_با دوربین ۱۶مگاپیکسل هم میشه فیلم کوتاه ساخت
۲_می خواستم بدونم با مومی میکر اونقدر قوی هست که مثل فیلم های سینمایی واقعی تکه های فیلم ها رو به هم وصل کرد متوجه میشید چی ؟؟؟؟
ممنون میشم جپاب بدید
سلام چند تا سوال دارم اگه میشه جواب بدید
۱_با دوربین ۱۶مگاپیکسل هم میشه فیلم کوتاه ساخت
۲_می خواستم بدونم با مومی میکر اونقدر قوی هست که مثل فیلم های سینمایی واقعی تکه های فیلم ها رو به هم وصل کرد متوجه میشید چی ؟؟؟؟
ممنون میشم جپاب بدید
۳۰ دی ۹۴ ، ۲۰:۴۳ محمدنیکوکار
سلام من میخوام یک فیلم کوتاه 15 دقیقه ای بسازم اونم بایک دوربین نوت فور  که16 هست به نظرشما خوب میشه.درضمن موضوعش مال دوره انقلاب هست.من برای تدوین فیلمتون نرم افزارcorel video studioرومعرفی میکنم چون هم کارباهش ساده هست وهم امکاناتش خوبه.ممنون ازتوضیح خوبتون.
از کجا سی دی movie maker را تهیه کنیم؟

پاسخ:
در ویندوز های ایکس پی این نرم افزار بصورت پیش فرض در سیستم نصب میشود و برای ویندوز 7 یا 8 و ... باید سی ان را از فروشگاه های نرم افزار در سطح شهر خریداری کنید .

خوبه عالی

۲۴ شهریور ۹۴ ، ۱۸:۰۸ محمدعلی دشتی

خیلی ممنون مفید بود

چجوری میتونم با استفاده از ندوین اولیه تکه های فیلم را به هم نصب کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
با استفاده از نرم افزار movie maker 
عالی بود..حتما ازش استفاده میکنم
۳۱ تیر ۹۳ ، ۱۳:۴۴ احمد جانعلی نژاد
عالی بود
چی شد پس؟؟؟؟

سلام...

من میخوام یک فیلم 3 دقیقه ای با یک دوربین ساده بسازم..شرایط فیلمبرداری رو خوندم خیلی خوب بود..

فیلمی رو که میخوام بسازم از دو جای مختلف باید بگیرم...میخواستم بپرسم بعد از اینکه قسمت اول رو گرفتم,وتصویربرداری رو قطع کردم,ودوباره قسمت دوم رو هم گرفتم  این دو فیلم رو چطوری باید به هم وصلش کنم و تدوین اون رو انجام بدم..

اگه جوابمو بدید ممنون میشم...

 

 

پاسخ:
سلام
برای اینکار باید از نرم افزار های تدوین فیلم استفاده کنید
نرم افزار هایی مثل افترافکت ، یولید و ...
جالب بود. ممنون. امتحان می کنیم.
سلام ،،، خیلی مفید بود ، ممنون .
پاسخ:
سلام
خواهش میشه .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم