یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

زنی که معلم پیانوست و به نوعی با حس و حال‌های خاصی به عنوان یک هنرمند یا اهل هنر سر‌و‌کار دارد که در رویا منجر به درونگرا شدن او شده است. زنی که با وجود اختلاف سنی با علی به نظر می‌آید زودتر از او و الزامات سن خودش، دچار رخوت و بی‌حس و حالی از زندگی زناشویی شده و نداشتن بچه هم می‌تواند ریشه در همین بحران درونی زندگی‌شان داشته باشد، هرچند رویا می‌گوید...

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به نام خدا
می‌دانم چقدر این تجربه شخصی را باور دارید که تعبیر برف در خواب، غم و ناراحتی در واقعیت است. اگر باور ندارید حتما می‌پذیرید که برف پیش از آنکه نماد پاکی، معصومیت و آرامش باشد – که هست- حسی غمناک، حسی از فرورفتن در رکود، یخ‌زدگی و رخوتی ناخوشایند را به همراه دارد. اشعار شاعران بزرگ با محوریت برف گواهی است بر این حس مشترک و البته فیلم‌های متعددی که انتخاب این فصل نقشی تعیین‌کننده در حس‌وحال قصه یا شخصیت‌هایشان در راستای همین حس و حال دارد. اگر هم هیچ‌کدام از اینها را نمی‌پذیرید، آدم‌های خوشبختی در زمستان هستید!  «برف روی کاج‌ها» از همان آغاز و مواجهه با اسم فیلم، به واسطه همین پیشینه، حس و حال خاصی ایجاد می‌کند که در ادامه کلیت روند فیلم می‌تواند پاسخ مناسبی به این حس و انتظار ایجاد شده بدهد. فیلم داستان رکودی است که زندگی زوج محوری بعد از ۱۳سال دچارش شده و با یک رفتار عام این رکود خود را نشان می‌دهد؛ خیانت علی به رویا.
هرچند این رفتار ناخوشایند واکنشی است به رابطه‌ای که درست پیش‌نمی‌رود، رابطه‌ای در سراشیبی سقوط، رابطه‌ای ناکافی حداقل برای یک طرف ماجرا (علی) که به شکلی عام، کلیشه‌ای و تکراری شده – همان‌طور که در روابط اجتماعی واقعی از گذشته تا حال و آینده در جغرافیاهای مختلف اتفاق افتاده، می‌افتد و خواهد افتاد – اما تلاش شده با شخصیت‌پردازی ظریف کاراکترها، ویژه‌کردن آنها از آدم‌های متداول و تکراری و انگیزه‌هایشان به نوعی این رفتار بر بستری جدید، وجوهی متفاوت و خاص پیدا کند. رویا و علی زوجی هستند با اختلاف سنی که این ویژگی در فیزیک ظاهری آنها نمود باورپذیری پیدا کرده بدون آنکه به آن تاکید شود. در عین حال‌که این تصویر می‌تواند کدی باشد از نوع نگاه و رفتارشناسی علی، تا گرایش و رابطه او با شاگرد کلاس پیانوی رویا (نسیم) را باورپذیر جلوه دهد. علاوه بر این در سکانس مهم و تعیین‌کننده ابتدایی نیز یک کد کاربردی در ارتباط با علی ارایه می‌شود که در عین واقعی بودن این رفتار در موقعیت چیده شده ابتدایی، پس از بروز بحران در رابطه رویا و علی هم می‌تواند کلیدی باشد.
در این سکانس که زوج برای خرید در هایپراستار هستند و قرار است رویا و علی معرفی شده و تصویر اولیه‌ای از رابطه آنها ارایه شود، علی با دیدن زنی از آشنایان که مردی غریبه همراهش است، درباره آنها حدس‌هایی می‌زند. چند لحظه بعد که زن کنار آنها می‌آید و برادرش را به رویا و علی معرفی می‌کند، حدس‌های غلط علی هم رنگ می‌بازند. اما با همین قضاوت زودهنگام کدی مهم درباره این شخصیت داده می‌شود که وقتی رابطه نامعقولش با نسیم برملا می‌شود، این کد کاشته شده به مرحله برداشت می‌رسد. مردی که طبیعتا دیگران را با ذهنیت خود (چه خوب و چه بد) قضاوت می‌کند و واکنش زودهنگامش به این ماجرای کوچک گواهی است بر حساسیت‌های او نسبت به موقعیت و رابطه‌ای که درگیرش شده است. با چنین کدهای موجز و کاربردی است که شخصیت علی و رابطه‌‌اش با رویا و نسیم به شکلی باورپذیر ترسیم می‌شوند هرچند این کاراکتر در بخش عمده‌ای از فیلم حضور فیزیکی ندارد و در واقع تبعات غیبت و رفتارهای علی در زندگی رویا برجسته شده و این مقطع حساس از زندگی زن مورد بزرگنمایی قرار می‌گیرد.
 
مهناز افشار و صابر ابر در نمایی از برف روی کاج ها ساخته پیمان معادی

مهناز افشار و صابر ابر در نمایی از برف روی کاج ها ساخته پیمان معادی

زنی که معلم پیانوست و به نوعی با حس و حال‌های خاصی به عنوان یک هنرمند یا اهل هنر سر‌و‌کار دارد که در رویا منجر به درونگرا شدن او شده است. زنی که با وجود اختلاف سنی با علی به نظر می‌آید زودتر از او و الزامات سن خودش، دچار رخوت و بی‌حس و حالی از زندگی زناشویی شده و نداشتن بچه هم می‌تواند ریشه در همین بحران درونی زندگی‌شان داشته باشد، هرچند رویا می‌گوید اوایل زندگی خودش آمادگی نداشته و حالا هم علی میلی به آن ندارد. در همان سکانس اول در هایپراستار هم واکنش رویا به حدس و گمان‌های علی نوعی سردی و بی‌واکنشی را در او نهادینه می‌کند که انگار هیچ چیز نمی‌تواند او را متعجب یا هیجان‌زده کند. این حس و حال درونگرایی که نوعی آرام بودن (نه آرامش) و کندی بیرونی به رویا داده یک ویژگی متمایزکننده برای این زن هم در شکل واقعی است، هم در بین کاراکترهای نمایشی. زنی که وقتی در موقعیت خیانت‌دیدگی قرار می‌گیرد، همچنان آرام است و دست به رفتاری متداول و قابل‌انتظار نمی‌زند اما می‌توان این خرد شدن تدریجی را در تغییر تدریجی ظاهر و واکنش‌هایش به‌شیوه‌ای متفاوت دنبال کرد.

رویا به ملاقات پرهام؛ دوست نسیم می‌رود و وقتی شکش تبدیل به یقین می‌شود که نسیم با شوهرش رابطه داشته و با هم به سفر خارج رفته‌اند، شروع به جست‌وجوی نشانه‌های قبلی این رابطه در زندگی و اطرافش می‌کند. اینجاست که این کنکاش منجر به دیدن چهره واقعی زندگی فروپاشیده‌شان و رابطه‌اش با علی می‌شود. رابطه‌ای که حتی دوست دندانپزشک علی از جزییات آن خبر داشته ولی رویا غافل بوده است.
در اشل زنی مثل رویا واکنشی مثل دور انداختن لیوان لب‌پری که نسیم در آن چای خورده، پاک کردن دکمه‌های پیانو از آثار انگشت نسیم- در اشل وسیع‌تر آثار او از زندگی‌اش – و نهایتا تصمیمش برای جدایی، معادلی درونی و باورپذیر برای رفتارهای عام و آشنای زنان در موقعیت‌های این‌چنینی است. رفتاری که به واسطه پایه‌گذاری متفاوت شخصیت رویا و جزییات شخصیت‌پردازانه‌اش می‌تواند این زن را از کلیشه زنان خیانت‌دیده جدا کرده و همان درونگرایی و رخوت شخصی را به رفتارهای انتحاری‌اش نیز تسری دهد. با حضور چنین شخصیت‌هایی در دو سر رابطه‌ای که دچار مشکلی کلیشه‌ای شده، طبعا آنچه اهمیت پیدا می‌کند، واکنش‌های بعدی است که می‌تواند ویژگی‌های شخصیت‌پردازانه آنها را نهادینه کند. رویا پس از جدایی تصمیم می‌گیرد از فضای سرد و انزوایش خارج شود و با گرمای یک رابطه عاطفی تازه‌یافته خود را محک بزند؛ آیا خاکستر آتش درونی‌اش دوباره شعله‌ور خواهد شد یا باید برای همیشه با این بخش خود خداحافظی کند؟ در واقع تصمیم جسورانه‌ای که این شخصیت در عین بی‌ادعا بودن به‌عنوان واکنشی بر شکست در زندگی گذشته‌اش می‌گیرد، بدون آنکه سرکوب‌شدگی زن را فریاد بزند، به شکلی نمادین این خدشه‌دار شدن را در یاد نگه می‌دارد. جسارتی که وقتی علی مغلوب و پشیمان – باز هم برخلاف کلیشه مردان خیانت‌کرده- یک فرصت تازه برای ادامه زندگی‌شان از رویا می‌خواهد، زن را وامی‌دارد به حس‌وحالی که از کنسرت رفتن با نریمان داشته اشاره کند و از سرگرفتن دوباره رابطه‌اش را با علی در پرده‌ای از ابهام قرار دهد.
نویسنده :سحر عصر آزاد
منبع: مد و مه

نظرات  (۳۶)

میشه لطفا اختلال رویا رو ذکر بفرمایید؟

سلام ببخشین آخر سر چی شد مهناز افشار به صابر ابر بله گفت یا دوباره به زندگی حسین پاکدل برگشت؟

شماها مثل این که در عمرتون یه فیلم خوب ندیدین که انقدر از دیدن این فیلم پیش پا افتاده به به و چه چه  میکنید!

باید به فیلم برف روی کاج های پیمان معادی هم اشاره کنم تا هم سنخ بودن این دست فیلم ها که سازندگان آن هم دستشان در دست هم است، بهتر نشان داده شود. پیمان معادی در این فیلم نشان می دهد که او هم بر کتاب فلسفه هنر نظری انداخته و چیزهایی هم از اصغر فرهادی آموخته است و دور تر از فرهادی دستی به آتش دارد. این فیلم نشان می دهد که فرهادی و معادی به نوعی تقسیم کار کرده اند. فیلم "برف روی کاج ها" فساد در حاکمیت و کهنه بودن و نامتناسب بودن نوع حاکمیت برای ایران امروزی(اختلاف سنی علی با رویا و  فساد علی نشان گر آن هستند) ، و هجوم شرق و مخصوصاً افغانها به ایران را پیش می کشد.(حضور سالم و نسیم کشمیر و خیابان گاندی).

براعت استهلال فیلم که همان خریدن شامپو از فروشگاه است نشان می دهد که علی فرق چیزهای مختلف را احساس نمی کند و این دو شامپو نماد رویا و نسیم هستند که علی فرق این دو را نمی داند و در آخر هر دو را از دست می دهد همانطور که هیچ یک از شامپوها را هم نمی خرد. ولی رویا برای نگاه کردن به قیمت شامپو عینک علی را می گیرد که نشان دهنده اعتماد او به علی است( دنیا را از چشم او می بیند).

"نسیم کشمیر" نام دختری است که مثل نسیمی از کشمیر و شرق می وزد و علی را به غرب می برد. و "سالم" کارگر افغانی بعد از آنکه "نسیم افغانستان" باعث "جدایی علی از رویا" شده است، به کشورش بر میگردد که زن بگیرد. این در حالی است که فرهنگ اسلامی حتی با رفتن حاکم (علی) همچنان صاحب خانه است و آن حاجی ایست که اثری ازخود او نیست و زنش وکیل اوست. یک حاجی ثروتمند که مستاجرش دکتر است و خود در طبقه بالا می نشیند و برای کوچه قانون وضع می کند. رویا بالاخره با نریمانی ازدواج میکند که حاجی و سالم را قبول ندارد و با آنها سر موزیک دعوا کرده و او هم مثل حاجی در طبقه بالاست، البته جوانتر و متناسب با رویا و همچنین یک انسان عادی و از تبار ایرانیان و سام نریمان است و مثل حاجی ادعای خدایی نمی کند(نداشتن تصویری از حاجی). تنها اوست که می تواند شرایط را برای رویا عوض کند و رویای اور ا تبدیل به واقعیت کند و نه تنها می تواند او را از حاکمیت کهنه(علی)، بلکه از فرهنگ کهنه و بیگانه(حاجی) نیز نجات دهد و از آن خانه بیرون ببرد. از آن طرف این حاکمیت کهنه(حکومت دینی و اسلامی که به ابتذال کشیده شده) با اینکه دیگر دورانش گذشته(شاید با کنایه به انقلاب اسلامی که ادعای جاودانی بودن اسلام را دارد.) دنبال تجدید فراش است(به ایران اکتفا نمی کند)، و زنی جوانتر از زن قبلی را می خواهد(افغانستان و شاید عراق و سوریه و لبنان) که به نوعی هردو را از دست خواهد داد.(رویا ونسیم)

البته این فیلم در نشان دادن احساسات بسیار قویتر از فرهادی عمل کرده است و همچنین معادی استعاری تر از او سخن می گوید که جنبه هنری آن را بالا می برد و کشف مفاهیم غیر مستقیم آن را سخت تر می کند. شاید ترس از لو رفتن و موقعیت کاری ضعیف معادی نسبت به فرهادی باعث این پنهان کاری بیشتر شده است. هر چه که هست سخن غیر مستقیم معادی بی ربط تر از حرف های فرهادی است و اثبات ادعاهای او را سخت تر می کند.

من این فیلم را تند دیدم
مرتب جلو میزدم در 10 دقیقه دیدم مط‍ئنم هیچ چیزی از دست ندادم
فیلم کند؛ تکراری (همان ویکتوریا در فارسی 1 البته سیاه و دردناک) ؛ بی نتیجه؛ فقط طرح درد  بدون راه حل که تبدیل به یک اپیدمی شده البته جزئی از فرهنگ ماایرانیا شده این مسئله.
لذت بردن از تاریکی و درد و غم مثل کنه به این جماعت نیمه خواب چسبیده و خیال طلاق ندارد و غیر از این نمیتوان مخاطب چندانی داشت

واقعا فیلم جالب و جذابی بود .
بازی آقای زانیار خسروی به عنوان یک خواننده معرکه بود.من طرف دار پرو پاقرص ایشون و برادرشون هستم
از نظرمن برای اولین کار آقای معادی واقعا عالی کار کردن .ان شاالله فیلم های بیشتری از ایشون ببینیم
از نقد و برسی شماهم بسیار سپاس گذارم.
مشکل شخصیتی رویا باعث شده بود که رابطه خوبی را با همسرش نداشته باشد شاید به نوعی بسیار مثبت اندیش بود که در همان ابتدای فیلم در خصوص دیدن آن خانم آشنا نظر منفی ای ارائه نداد . و همین باعث شده بود که همسرش را همیشه خوب و موجه می دید و به هیچ چیز او شک نمی کرد و باز این مثبت اندیشی نسبت به کلیه اطرافیانش از زن همسایه روبرو که شناختی نداشت تا نریمان و شاگردانش وجود داشت چرا که او حتی درب ساختمانش را همیشه باز می گذارد . و همین مثبت اندیشی باعث شد که همه چیز را در خصوص ملاقاتهای نریمان واقعی تصور کند و حتی به خود زحمت این را ندهد که فکر کند شاید او قصد و غرض سوئی دارد . چهره آرام و بدون جنجال او نشان میداد که نمی تواند مسائل را آنجور که هست هضم کند و به عبارتی هنگ کرده بود !! و به اولین مکانیسم دفاعی (فرافکنی ) که می توانست خیانت علی را به خود او برنگرداند دست زد و آن هم اینکه هنوز زیباست و هم هنوز شور و هیجان دارد و هنوز خواستنی است . یعنی با این کار می خواست نشان دهد که مشکل از او نیست و نبوده !!!
بی شک اگر فردی سالم یا نرمال با این مسئله مواجه می شد در اولین مرحله به دنبال دلایل آن می گشت و اگر واقعا از زندگی 13 ساله خود راضی بود آن را به شبی در کنسرت نمی فروخت و برای بازیابی آن تلاش می کرد

سلام من کاری به شخصیت آ.معادی ندارم و رفتارهایی که بعدا از خودش نشان داده، اما اینقدر میدانم که یک فیلم صرفا بیان کننده‌ی معضلات اجتماعی نیست، بلکه القا کننده و انتقال دهنده‌ی یک فرهنگ در سطح اجتماع است. موضوع خیانت الحمدلله در جامعه ما شیوع ندارد، اما میبینیم که این موضوع خوراک فیلمهای ماهواره ای شده و چقدر عجیب بر روی آن مانور میدهند+ اینکه مقابله به مثل کردن فردی که به او خیانت شده را به عنوان یک حق نشان میدهند که با تاسف بسیار در این فیلم هم چنین کاری انجام دادند.

نکته بعد در رابطه با انتخاب اسامی است که تامل برانگیز است. نام علی بسیار کم و بندرت در فیلمها استفاده میشود، سوال اینجاست که چرا حالا که آوردید، برای یک شخصیت منفی به کار رفته؟!! به کلامم دقت کنید...

سلام و خدا قوت.من دیشب و امروز،دو بار فیلم رو دیدم. مخاطب عام هستم ولی اهل مطالعه ...
متاسفانه طوری شده که بعضی ها رده های مختلف رو آزمایش می کنن وتوی هیچ کدومشون،پروفیشنال عمل نمی کنن....ولی از کارگردانی پیمان به عنوان تجربه اول،چون در بازیگری هم حرفه ای هستن،کمتر از ازاین انتظار نمی رفت.
موضوع فیلم روی  خیانت بود.ولی نکته ای که بدجور اذیت می کرد، عدم تجانس سنی علی با رویا و بعد هم به صورت فاحش تر با نسیم بود؟؟ اگر جاذبه ای در رویا نمی دید،چرا سراغ کوچکتر از او رفت؟
دیگر اینکه رویا شخصیتی هنری و ریلکس است. ولی خیلی زود در دام خطا می افتد.در عین حال که فیلم می خواهد بگوید همه ی آشنایی ها و دلبستگی ها به همین سادگی شروع می شود بدون اینکه قصد وغرضی در کار باشد.ولی ادامه دادنش با نریمان،کسی که شغلی ثابت ندارد با رویا که کلفت ونوکر وباغبان وپیک خرید دارد واز او کوچکتر است وبی دست وپا....
« دروغ» صفتی که هم «مریم»،هم شوهرش و هم «علی» و خلاصه...همه مثل آب خوردن بهش عادت دارند.
نکته ی بعدی لودادن وعلنی کردن خیانت از طرف دوست وآشنا توی کلان شهری مثل تهران ویا هر شهر دیگری است که آدم ها  را در مقابل یک چالش قرار می دهد:بگویم یا ...؟
می خواهم فریادبزنم:آقایون،خانم ها،اگه موردی رو  بخصوص در متاهلین دیدین،تو رو به هر چی که مقدسش می دونین،مستقیم وغیر مستقیم به گوش طرف مقابل برسونین یا طوری به طرف خائن بفهمونین که توضیح قانع کننده ای براش داشته باشه.به قول:
«دکتر ضرابی روانپزشک گیلانی:در هیچ شرایطی خیانت راهکار نیست مگر برای آدمای هرزه و ضعیف النفس.»
من نمونه هایی رو دیدم که اگر زودتر مطلع می شدن می تونست از یک فاجعه بزرگتر جلوگیری کنن. دیدم که میگم....
پاسخ:
ممنون ازشما دوست گرامی
نقد خوبی بود.مثه فیلمش .اما به نظر من اگه یه نفر که تجربه ی کارگردانی این گونه فیلمارو داشت کارگردان می شد بهتر بود.پیمان معادی نویسنده ی قابلیه نه کارگردان.اگه این اشکال برطرف می شد دیگه فیلم مشکلی نداشت وموضوع بهتر منتقل می شد.

من این حرف را نمی فهمم که خیانت مرد یا زن مجوزی برای خیانت طرف دیگر آن زوج شود

درضمن با روحیاتی که از خانم هنرمند در این فیلم سراغ داریم به نظر میرسد که دوستی اش با نریمان بسیار شتابزده است.

ریتم کلی فیلم واقعا حوصله سر بر بود.

آقای معادی بهتر است به همان بازیگری شان بها دهند که واقعا لذت بخش تر است!

اولا صابر ابر مجرد بود و رویا هم مطلقه نبود متعلقه بود یعنی از شوهرش جدا نشده بود،و البته با اون شوهر هرزی که داشت دستش هم درد نکنه که بهش خیانت کرد، این از این،تا اینجا با نظر احمد موافقم، اما اگه صابر ابر متاهل بود قضیه فرق می کرد، اون وقت این صابر ابر بود که داشت  به همسرش خیانت می کرد و اون کسی که اومدی نظر گذاشتی دوستی با مرد متاهل برای خرجی ایراد نداره: این کار چه فرقی با فحشا داره که برای پول به آغوش کسی بری؟ در مواردی از فحشا هم بدتره چون خیانت هم داری می کنی.لابد فحشا هم برای امرار معاش ایرادی نداره از نظر شما،بله؟ جلوی مردم فقط؟وجدان چی؟انسانیت چی؟  اگه خودت شوهر داشتی حاضر بودی با کسی دوست بشه یا فقط الان که بی شوهر موندی متاهل هم بود لقمه چرب تریه؟دوستی زن متاهل با مرد رن طلاق داده چی ؟ اونم ایراد نداره؟  یا اون ایراد داره؟ یا فقط شرع تعیین کنندست شعور تعطیله؟ 
متعلقه دیگه یعنی چی؟؟؟
قباهت؟؟؟
اینم از قشر فرهنگ دوست.....
فیلم قشنگی بود صابرابر هم مجرد بود و به گفته خواهرش همش توسفر بود ومی اومد به خواهرش سرمیزد انگار بعضیا واقعا درست فیلم روندیدن بعدمیان نقد میکنن خنده داره...درضمن دوست شدن زن مطلقه با مرد متاهل هم قبیح نیست خیلی ها بخاطر داشتن یه سایه سر یا خرج ومخارج به عقد یه ادم متاهل درمیان گرچه ازنظرعرفی زیاد جلوه خوبی نداره اونم جلوی مردم همین...فیلم خیلی خاصی بودلذت بردم بازی مهنازافشارهم بهترین بازی عمرش بنظرم تواین فیلم بود..
مگه صابر ابر متاهل بود؟
چرا دوست شدن زن متعلقه با مرد متاهل قباهت داره؟

باید به آقای محسن عرض کنم که امثال ایشون خودشونو با شرع گول نزنن، مردی که خیانت می کنه باید انتظار خیانت زنش هم داشته باشه و این کاملا منطقیه، حالا اگر هم لو نرفت (به خاطر جو جامعه) مطمئن باشه باید قید وفاداری زنش رو بزنه، بعضی ها به اسم شرع سرشونو کردن تو برف و حتی دیدن چنین فیلمهایی هم آزارشون میده، ولی حقیقت تلخه و با نساختن این فیلما همسر محترمتون وفادار نمیشه!
سلام و با عرض خسته نباشید.
به عقیده من فیلم برف روی کاج ها شباهت زیادی به فیلم های اصغر فرهادی داشت که شخصا از دیدن این فیلم لذت بردم . آقای معادی اگه همین طور ادامه بدن می تونن از آقای اصغر فرهادی هم بهتر باشند.
در نهایت به عنوان اولین فیلم ایشون خیلی خیلی خیلی عالی بود فقط همین رو می تونم بگم .
۰۸ آبان ۹۲ ، ۱۹:۲۵ محمد ابراهبم.
از دیدن این فیلم واقعا پشمونم.

سلام دوستان این فیلم بسیار خوب و اراسته بوود مخصوصا سیاه سفید بوودنش رنگ رو از فیلم گرفته بوودند تا احساس بیشتری  منتقل کنه انتخاب بازیگر خیلی خوب بوود در کل فیلمی هست که گمانم خودم چندین بار ببینم و از دوستان خواهش مندم که این فیلم رو ببینند تنها جای تعجب برای من سکوت بیش از حد خانوم افشار در فیلم بوود ؟ معمولا زن ایرانی مدافع حق خودش   نه از لحاظ مادی حتی سوال نکرد از همسرش چرا ؟ چه کمی و کاستی داشت که خیانت کرد  ؟ البته این از نظر بنده است و نظر دوستان قابل احترام شاد پیرووز باشید 
هنوز ندیدمش.ولی با این اوصاف حتما نگاش می کنم.
یه چیز کاملا نرمال و عامیانه . خیانت  . از هر 10 خونواده 8 نفرشون دارن خیانت میکنند اون دو خونواده هم دست و پاشون بستست . اینجور فیلما دیگه چیز جدیدی رو نشون نمیده .     
پاسخ:
نه من با نظر شما مخالفم !
موضوع خیانت اینقدر در جامعه شایع نیست ...

مشتاق شدم برم فیلمو ببینم.

ممنون

سلام به عنوان مخاطب عام اما به شدت پیگیر سینمای ایران از نقدتون بسیار لذت بردم

اجازه میخوام تا با ذکر نشانی نقد از بخش هایی از اون در وبلاگم استفاده کنم.

پاسخ:
سلام دوست عزیز
خواهش میکنم .
مشکلی نداره ، نقد ها رو در وبلاگتون قرار بدید .
کاش آدرس وبلاگتون رو هم ذکر میکردید.
خوب بود مرسی از وقتتون برای نگارش
فیلم جالب بود ارزش چند بار دیدن داره
فعلا ذهنم برای بار دوم دیدن آماده نیست
 ولی این الان نقد بود؟ نقد؟
به هر حال سپاس
    سلام:بدواً عرض میکنم که فیلم رو ندیدم و اما نقدهای بسیاری خوندم .تقریبا ً همگی فیلم رو پسندیدن و وجوه مثبتی رو در این فیلم ارزش گزاری کردن اما نقدی رو از زبان یاالثارات الحسین خونودم که ضمن خائن شمردن تهیه کننده و نویسنده اشکالات شرعی زیادی رو بر فیلم وارد کرده بود /من به شخصه عاشق و شیفته ی حریم شکنی هستم اما شکستن حریمهایی که در نکات فرهنگی و ملّیتی خودمان است /نه اینکه القاء داشتن فرهنگ غربی را بکنیم و بعد در همین فرهنگ وارداتی حریم شکنی داشته باشیم /مطلبی که من خوندم از این نشریه بیان میکرد به تقلید از فرهنگ غربی ،زنی متعلقه / شیفته ی مرد متاهلی میشه که زندگی اونو تحت تاثیر قرار میده / صحت این مطلب و سایر موارد اینچنینی برای من روشن نیست . اما تقاضادارم نمایش فرهنگ غرب رو در آمیختگی فرهنگ خودمون نداشته باشیم .چون نتنها در انجامش عاجزیم برای آنها و خودمون هم رسوایی ببار میاریم/تا فیلم رو نبینم قضاوتی نمیکنم .مرسی و ممنون
پاسخ:
سلام.
به نظر من اینکه زنی متعلقه شیفته ی مرد متاهل بشود چیزی نیست که از فرهنگ غرب وارد شده باشد یا صرفا مخصوص کشور ما باشد . این کار با اینکه به شدت نکوهیده است اما ممکن است در هر کشوری با هر آیینی ، اتفاق بیفتد .
مثلا با این که در همه ی ملل جهان ، قتل امری شنیع است اما افرادی هستند که خواسته یا ناخاسته قتل مرتکب می شوند .
منظورم این است که هنرمند یا فیلمساز بخصوص در ژانر اجتماعی باید مشکلات و حادثه هایی که ناگوار است را به تصویر بکشد تا درام را بوجود آورد و پیام هایش را در فیلم بیان کند .

پاسخ:
علیک سلام
نظری راجع به فیلم نداشتید ؟
فقط سلام ؟!

من دیشب این فیلم رو دیدم  و تا الان فکرم مشغوله چیزای خوبی که ازش گرفتم ، به عنوان کار اول آقای معادی نمره 20 رو بهش میدم، از طبیعی بودن جریان و ری اکشن های افراد و فیلم بسیار لذت بردم ، جای سوال برای هیچ کار یا برخوردی از افراد وجود نداشت.، فکر می کنم برای هر دیالوگ آقای معادی خودشو جای بیننده قرار داده بعد متنو نوشته مثلا وقتی بیننده می خواد از منطقی بودن رویا نسبت به خیانت شوهرش نعجب کنه (چرا که عادت کرده به دیدن صحنه های گریه زاری بیش از حد و سلیته بازی خانم ها در فیلم های دیگه) پرهام همین سوالو از رویا تو فیلم می پرسه که شما چطور میتونید انقدر آروم باشید؟ ، این که معادی انتظار بیینده رو تو فیلم پاسخ میده کار بسیار ارزشمندیه، یا مثلا وقتی رویا به خاطر حواس پرتیه خودش وقتی شاگرد خصوصی داره ، پول اون جلسه رو از پسرک نمیگیره ، کاریه که حس خوب صداقت رو به آدم القا می کنه و اون وفته که باور می کنی که این اتفاق ممکنه واسه خودت یا اطرافیانت پیش بیاد

حرف واسه گفتن زیاده ولی میدونم از حوصله دوستان خارج خواهد بود. در نهایت به هر که این فیلم رو ندیده پیشنهاد می کنم از دستش نده

پاسخ:
ممنون از پیشنهادتون.

سلام از دیدن فیلم خیلی لذت بردم به  مواردی که ذکر کردید توجه نکرده بودم کیفیت پخش سینما خوب نبود خیلی جاها صدا قابل فهم نبود برف روی کالج ها فیلمی است که مدتها فکرم را درگیر خواهد کرد از مطالبتان تشکر میکنم از پیمان عزیز که فیلم با کلاس و فاخری ساخته ممنوم بعد از مدتها که به سینما رفتم به ایرانی بودن خودم افتخار میکنم افشین از رشت
فیلم بسیار زیبایی بود
فیلم بسیار زیبایی بود
سلام دوست داشتم فیلم رو ببینم و با نقد زیبای شما مشتاق تر شدم.ممنون.
پاسخ:
ممنون .

فیلم متفاوتی بود. دوبار دیدم تا کدهیی که مد نظر بوده از دست نداده باشم.

در جواب دوستمان شروین، علم و کتل بهانه بود. روبرو، نریمان در ایوان دیده شد.

سیاه و سفید بودن فیلم: اینجا نحوه متفاوت برخورد آدمها، دیالوگها و اتفاقها مهمترند تا آرایش بازیگر زن و رنگ دکوراسیون و...

نهایتا به عنوان اولین فیلم آقای پیمان معادی، میتونم بگم عالی بود. 

فیلم خوبی بود اما چند نقطه ضعف داشت :
1-انتخاب اشتباه حسین پاکدل
بازی که چه عرض کنم اجرای دیالوگ بسیار ضعیف او
2-ریتم کند فیلم
3-سکانس زل زدن مهناز افشار به حرکت علم و کتل
4-استفاده گل درشت از موسیقی سنتی در یک سکانس
5-شوخی های بی ربط صرفا برای کمک به ریتم کند
6-از همه بدتر:چرا سیاه سفید؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
واقعا چرا سیاه و سفید ؟؟؟؟؟؟؟
مرسی که حسین پاکدل رو لینک کردین
کامل و جامع بود...ممنون
پاسخ:
خواهش میکنم .

گرچه شخصیت هایی چون  رویا در جامعه کنونی کم پیدا می شوند شخصیت هایی که با واقعیت اگرچه که سخت باشند خوب کنار می آیند شخصیت هایی که زنانگی شان تنها در زمانی که باید زن باشند نمودار می شود و رفتارهای کلیشه ای زنانه از او دور بوده اما این کاراکتر نمودار زیبایی از  سجایای جامعه  زنان ایرانیست تعهد ....تا جایی که حقوقت خدشه دار نشده باشد

اگر با فرامتنی بخوهم به نقد فیلم بپردازم . می توان به خوبی توجیهی برای خیانت زنها در زندگی زناشویی پیدا کرد خیانتی که این روزها جزئی از زندگی ایرانی ها شده . عده ای از زنها با این خیانت ها کنار می ایند عده ای جدا می شوند عده ای هم در سراشیبی سقوط زندگی را ترجیح میدهند .

 بسیار ممنون

خواندم و اموختم

پاسخ:
خواهش میکنم ولی
متوجه منظورتون نشدم .
خیانت جزئی از زندگی ایرانی ها نشده . فکر میکنم برداشت شما درست نیست .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم