یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات


تحقیقات دانشمندان نشان میدهد که انسان حدود 80-90درصد از اطلاعات محیط پیرامونش را به وسیله گوش و چشم دریافت میکند از این جاست که اهمیت رسانه ها مشخص میشود . . .

بسم الله الرحمن الرحیم


تأثیر رسانه روی بیننده

 

تحقیقات دانشمندان نشان میدهد که انسان حدود 80-90درصد از اطلاعات محیط پیرامونش را به وسیله گوش و چشم دریافت میکند و میدانیم که انسان موجودیست که دارای قدرت تفکر و تصمیم گیری است . مسلماً انسان با توجه به اطلاعاتی که دریافت میکند تصمیمات خودرا میگیرد و به افکار او سمت و سو می بخشد .از این جاست که اهمیت رسانه ها مشخص میشود .

در ابتدا لازم است تعریفی از رسانه داشته باشیم . رسانه در معنای کلی به آنچه که پیرامون مارا فرا گرفته ، تعریف میکنیم .از آن جایی که برنامه های تلویزیونی مانند سریال ها،برنامه های زنده ی مناسبتی و...در برنامه روزانه همه ما گنجانده میشود و گاهاً سفر رفتن یا دید و بازدید خود و خانواده خود را بخاطر این برنامه ها به تاخیر می اندازیم پس میتوان گفت که رسانه های نوین بخشی از زندگی مارا به خود اختصاص داده اند و همین رسانه هستند که داده های اولیه ذهن مارا تشکیل میدهند و ذهن ما بر اساس داده های ورودی خود تصمیم می گیرد .

ما در دورانی زندگی میکنیم که نباید به دنبال رسانه بگردیم بلکه رسانه ها به دنبال ما هستند . بعنوان مثال وقتی به دنبال شبکه ای هستید تا آن را مشاهده کنید متوجه میشوید که هر شبکه نهایت تلاش خود را برای جلب توجه طیفی از مخاطبین  انجام میدهد .و تلاش برای جذب مخاطب ، امری بدیهی برای هر شبکه تلویزیونی است . زیرا اساساً این بینندگان هستند که استفاده کنندگان این رسانه ها به حساب می آیند .

همان گونه که میدانیم تاریخ اختراع این رسانه ها در جهان به گذشته دور بازنمیگردد و رسانه ای مانند تلویزیون حدود80 سال از اختراعش میگذرد و در آن زمان بینندگان حق انتخاب نداشتند زیرا شبکه های تلویزیونی به گستردگی زمان حال نبودند . بعوان مثال شبکه های ملی صداوسیمای ایران که هم اکنون تعدادشان از 20 هم فراتر رفته در گذشته فقط شبکه اول سیما به صورت پوشا در همه کشور قابل دریافت بود .

اما در دوران ما که رسانه های نوین به قدری رشد کرده اند که مارا به انتخاب وادار میکنند . باتوجه به اهمیت رسانه به اوایل مطلب خواندیم ، می طلبد که بیننده با اگاهی و دانایی به تماشای یک برنامه بنشیند .

سرگرمی بخشی از زندگیست اما نباید همه زندگی مارا فرا بگیرد ما همان اندازه که به تغذیه نیاز داریم به تفکر هم نیاز داریم زیرا این قدرت تفکر و اختیار است که انسان ها را از حیوان ها  متمایز میسازد . و نباید بگذاریم رسانه این امکان را از ما بگیرد .انسان باید به این حد از آگاهی برسد که خود بتواند از بین هزاران شبکه تلویزیونی ، برنامه ای را برگزیند .

 

ما بعنوان انسانی که در عصر حاضر زندگی می کنیم نباید بگذاریم رسانه ها برای ما تصمیم بگیرند . اگر بخواهیم قدری بیشتر توضیح دهیم دوباره باید به اهمیت آنچه که میبینیم و میشنویم ، اشاره کنیم . و فراموش نکنیم که انسان با توجه به چیز هایی که می بیند و می شنود تصمیم میگیرد .

در پایان نکته ای را بررسی میکنیم که شاید همه ما از این موضوع باخبر باشیم. میدانیم که ابتذال انسان از سنین جوانی از دیدن عکس ها و ... مبتذل شروع میشود و برخی افراد هدف از دیدن این عکس ها و مطالب را آموزش و یادگیری می نامند مثلا آموزش زبان انگلیسی و ... اما باید بدانیم که آگاه ترین انسان هایی روی زمین زیسته اند (ائمه اطهار) هم از نگاه به نامحرم دوری میکردند و هرگز مرتکب این اشتباه نشدند. حال اینکه شخصی ادعا کند با آگاهی به دیدن این برنامه مینشیند و مرتکب گناهی نمیشود این کذب محض است زیرا آگاهی های انسان دلیلی بر انجام گناه نمیشود .

 

نویسنده :محمدرضا شریفی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم