نمایش یا درام به معنای نشان دادن، باز نمودن و مرادف
اصطلاحات تماشا، تقلید و بازی است؛ در اصطلاح به هر اثری که برای اجرا در
روی صحنه تئاتر توسط بازیگران نوشته شده باشد، نمایشنامه میگویند.
مهد نمایش یا درام، یونان باستان بوده است. «دراما» در یونانی به معنای کار یا عملی است که واقع میشود؛ و در اصل هنری است که روی صحنه میآید.
نمایش یا درام به معنای نشان دادن، باز نمودن و مرادف
اصطلاحات تماشا، تقلید و بازی است؛ در اصطلاح به هر اثری که برای اجرا در
روی صحنه تئاتر توسط بازیگران نوشته شده باشد، نمایشنامه میگویند.
مهد نمایش یا درام، یونان باستان بوده است. «دراما» در یونانی به معنای
کار یا عملی است که واقع میشود؛ و در اصل هنری است که روی صحنه میآید.
ادبیات نمایشی یا دراماتیک بر اساس تقسیم بندی ارسطو یکی از انواع مهم
ادبیات بوده و به دو نوع کمدی و تراژدی تقسیم میشود: تراژدی، نمایشِ اعمال
مهم و جدی است که در مجموع به ضدِ قهرمانِ اصلی تمام میشود و هسته
داستانی((plot به فاجعه (Catastrophe) منتهی میشود؛ این فاجعه معمولاً مرگ
قهرمان تراژدی است؛ مرگی که اتفاقی نیست بلکه نتیجۀ منطقی و مستقیم حوادث و
مسیر داستان است. یونانیان نخستین تراژدی نویسان بودند. چند اثر مهم
تراژدی دنیا عبارتند از: رمیو و ژولیت، اُتلٌو، و مکبث از شکسپیر؛ تراژدی
«آندروماک» اثر «راسین».
نوشتن نمایشنامه در ایران، ابتدا با ترجمه آثار نمایشی غربی ها شروع شد.
آثار کسانی مثل مولیر، شکسپیر، دوما و ... به فارسی ترجمه شده، بعضاً به
صحنه رفت. در همین زمان، کسانی دست به نوشتن نمایشنامه هم بردند، از جمله
آخوند زاده، احمد محمودی، میرزا آقاخان تبریزی و ...؛ این نمایشنامهها از
نظر فنی و تکنیک درام نویسی ضعیف و از نظر محتوا پرمایه بود و تمام موضوعات
مطرح در دوره مشروطه از جمله آزادی، قانون، وطن و ... در آن مطرح شده بود.
یکی از دلایل گسترش نمایشنامه نویسی در ایران آن روزگار، امکان طرح مسایل
سیاسی و اجتماعی در نمایشنامه برای مخاطبان عام بود.
اولین نمایشنامه آن دوران با سبک درام غربی، «جعفرخان از فرنگ آمده» اثر
حسن مقدم است. بعد از این، با وجود اینکه نمایش و تئاتر از پایههای
بنیادین در ایران برخوردار نبوده اما همواره هنرمندان تلاش کردهاند
نمایشنامههای خوبی نوشته و به صحنه آورند؛ مانند آثار غلامحسین یوسفی، علی
نصر، بهرام بیضایی و دیگران.