یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

نقد و بررسی

فرهاد مهراد آهنگساز،خواننده،نوازنده ونابغه دنیای موسیقی وادبیات ایران یکی از هنرمندان صاحب نامی بود که حاضرنشد سرزمین مادری و مردم کشورش را تنها بگذارد و با وجود داشتن فرصت های طلایی در سرزمین های دور،ایران را ترک نکرد و ماند، اما ادامه فعالیت هنری اش به تشخیص برخی افراد وابسته به مراکز قضایی و انتظامی با چالش مواجه شد .این اتفاق باعث گردید ده سال از بهترین سال های عمر این هنرمند خالق و توانا در سکوت و انزوا گذشت وسرانجام ... (ادامه مطلب را بخوانید)

نویسنده : آقای محمد شریعت پناه عضو انجمن منتقدان سینمای ایران

رویدادهای بهمن سال 1357 تاریخ چند هزار ساله ایران رابه دو بخش قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم کرد و منشاء بسیاری از تحولات وتغییرات بنیادین در تمام حوزه های سیاسی ،اقتصادی،اجتماعی وفرهنگی گردید . در این ماه انقلاب اسلامی پس از سال ها مجاهدت ومبارزه به رهبری امام خمینی(ره)و فداکاری و از خودگذشتگی اقشار مختلف مردم  به پیروزی رسید و اولین حکومت مبتنی برتعالیم اسلامی وملی استقرار یافت و از این نظر ماه بهمن برای ملت بزرگ ایران بسیار خاطره انگیزوغرور آفرین است . با پیروزی انقلاب برخی از چهره های هنری کشور را ترک کردند و در اروپا و امریکا سکنی گزیدند ،اما بسیاری از هنرمندان سرشناس و پرآوازه در سرزمین مادری ماندند وتلاش کردند توانایی ها و مهارت های هنری خود را در راستای اعتلای فرهنگ وتمدن کهن ایران اسلامی بکار گیرند. در این اثنا برخی از هنرمندان بنا به دلایلی ممنوع الکار شدند وبرای همیشه دنیای هنر را ترک کردند و برخی دیگر پس ازچند سال اجازه فعالیت یافتند،موضوعی که بسیارحائز اهمیت است و ضرورت دارد پس از گذشته سه دهه از پیروزی انقلاب توسط صاحب نظران و کارشناسان مورد تحلیل و واکاوی قرارگیرد و تبعات و پیامدهای ممنوع الکاری هنرمندان برجامعه تبیین شود تا چراغ راه آینده باشد.

فرهاد مهراد آهنگساز،خواننده،نوازنده ونابغه دنیای موسیقی وادبیات ایران یکی از هنرمندان صاحب نامی بود که حاضرنشد سرزمین مادری و مردم کشورش را تنها بگذارد و با وجود داشتن فرصت های طلایی در سرزمین های دور،ایران را ترک نکرد و ماند، اما ادامه فعالیت هنری اش به تشخیص برخی افراد وابسته به مراکز قضایی و انتظامی با چالش مواجه شد .این اتفاق باعث گردید ده سال از بهترین سال های عمر این هنرمند خالق و توانا در سکوت و انزوا گذشت وسرانجام پس از سال ها تلاش ودوندگی ومراجعه به سازمان ها ، نهادها و مراکز مختلف و تحمل ناملایمات بسیار اجازه یافت اولین آلبوم خود را منتشر نماید.

اکنون فرهاد در میان ما نیست اما صدای ماندگاروحیات بخش او دربسیاری از مناسبت های بزرگ وتاریخ ساز مانند سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، میلاد پیامبراکرم (ص)،لحظه تحویل سال و. . . از صداوسیما پخش می شود و همگان را مجذوب خود می سازد. پخش صدای فرهاد که روزگاری ازصداهای ممنوعه بود از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به چه معناست ؟ به راستی چرا باید یک هنرمند توانا که آثارش باعث غنای فرهنگ و هنر ایران در سطح داخل  و خارج کشور است با فرازونشیب همراه شود و  چنین سرنوشتی پیدا کند؟ این افراط و تفریط در برابر هنرمندان چه زمانی پایان می یابد؟ کسانی که با نیت به ظاهر خیرخواهانه امثال فرهادها را ممنوع الکار کردند ویا به هر طریق مانع فعالیت آنان شدند کجایند تا با نگاهی به وضعیت حاکم بر محصولات هنری ثمره سیاست ها و برنامه های خود را شاهد باشند.

فرهاد این هنرمند شهیر سال هاست از میان ما رخت بربسته ،اما فرهادهایی هستند که جامعه به ویژه دنیای هنر به آنها نیازمند است آنان را دریابیم قبل از آنکه فرصت از دست برود و به یاد داشته باشیم آزموده را آزمودن خطاست. به امید سربلندی ایران اسلامی در تمام عرصه ها .

محمد شریعت پناه

09124375126

Mahmud1073@yahoo.com

نظرات  (۱)

۲۲ آذر ۹۳ ، ۰۲:۳۵ سجاد ابراهیمیان
فرهاد مهراد وفریدون فروغی نابغه های موسیقی پاپ بودن اما به درستی از اونا استفاده نکردیم
این یک افسوس همیشگی برای منه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم