یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

همه ما در ابتدا و انتهای فیلم ها نام هایی را شاهده میکنیم که هر کدام سِمتی دارند مانند تهیه کننده ، کارگردان و بازیگردان و ...

و ممکن است با برخی از آن مشاغل آشنایی داشته باشید مانند بازیگری و ... در ادامه به اختصار در مرود مشاغل سینمایی توضیحاتی داده شده است .مطالعه کنید شاید روزی به کارتان آید ... 

تدوینگر: در بیان کلی کسی است که نماهای فیلم را با یکدیگر و با صداها ترکیب می کند اما در معنای هنرمندانه، کسی است که ریتم کلی فیلم را نیز مد نظر می گیرد تا سکانس ها و جلوه های ویژه و تمهیدات هنری همسان و هماهنگ شود. درواقع به زبان عامیانه به آن میکس کردن یا مونتاژ کردن میگوییم .

دکوپاژ: اگرچه عنوانی برای تعیین اندازه کادر، زاویه دوربین، نوع حرکت و مانند آن است به شخص یا گروهی هم اطلاق می شود که این کار تفکیک و مشخص کردن صحنه ها و زوایا را انجام می دهد.

بازیگردان: کسی که با اطلاع از هنر و دانش بازیگری، به بازیگران کمک می کند تا دیالوگ ها یا گفت وگوها را با لحن و طریقه مناسب ادا کنند، به درک بهتری از شخصیتی برسند که جای آن بازی می کنند و... امام ممکن است بازیگردان بازیگر را سمتی هدایت کند که مورد نظر کارگردان نیست به همین دلیل در برخی آثار سینمایی و تلویزیونی از بازیگردان استفاده نمیشود .

صحنه آرا: شخص یا گروهی که با در نظر گرفتن زمان و مکان رخدادها، صحنه های فیلمبرداری را طوری طراحی می کند که همان حال و هوای مورد نظر فیلمنامه نویس یا کارگردان را القا کند.

طراح دکور: صحنه آرا بیشتر جنبه های حسی و القایی صحنه را مثل خشونت، آشفتگی، این کجا باشد، آن کجا و... در نظر دارد، اما طراح دکور آن جنبه های القایی را در طراحی دکورها مد نظر می گیرد و اعمال می کند.

چهره آرا: کاری را که صحنه آرا برای صحنه انجام می دهد، برای بازیگران و حتی سیاهی لشکر انجام می دهد تا با آرایش و گریم خاص، خصوصیات و کاراکتر افراد نیز در آن چه مد نظر کارگردان یا فیلمنامه نویس بوده منعکس شود و اثرگذاری نقش ها بیشتر شود.

تهیه کننده: کسی که امور مالی فیلم اعم از مخارج و هزینه ها را به عهده دارد و هماهنگی های لازم و کارهای اداری را انجام می دهد. و در ایران تهیه کننده ها صرفا سرمایه گذار فیلم محسوب نمیشوند گاها سرمایه گذار ها تهیه کننده ای که به آن اطمینان دارند را معرفی میکنند برای انجام امور فیلم .

بدلکار: به جای بازیگرهای حرفه ای که ایفای نقش را از جنبه هنری به عهده دارند، با اطلاع از جنبه ها و دانش فنی در صحنه های خطرناک و به عنوان بدل بازیگران حاضر می شود و به ایفای نقش می پردازد.در گذشته که این علم پیشرفت نکرده بود افرادی تحت عنوان " کتک خور" در فیلم ها حاضر می شدند و صحنه هایی را که نقش های اصلی آن هارا انجام نمیدادند این افراد مسئول اجرا کردن آن صحنه ها بودند.

منشی صحنه: از آنجا که هر فیلم زمان ها، سکانس ها و نماهای متفاوتی دارد و مدام با وقفه روبه رو می شود، منشی صحنه جزئیات هر سکانس اعم از نوع لباس، سمت و سوی نگاه، گریم بازیگران یا محل و موقعیت اشیا را یادداشت کرده یا از آن عکس می گیرد تا بروز تفاوتی از این نظر به اثر نهایی لطمه نزند.

منبع:جام جم

نویسنده:رشید حسام

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم