یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

در شماره قبلی (تاریخچه سینما در جهان - 1) خواندیم که :

مای‌بریج پس از این مأموریت بقیه‌ٔ عمر خود را صرف تکامل عکاسی پیاپی کرد. کسی که توانست عکس‌برداری از حرکت زنده را با یک دوربین انجام دهد یک فرانسوی به‌نام - ژول‌ماره (Etienne - Jules (Marey) (۱۸۳۰ - ۱۹۰۴ بود، که دوربین قابل حملی ساخت. ماره که متخصص تجزیه و تحلیل حرکت‌های حیوانات بود، یک «تفنگ عکاسی پیاپی» در ۱۸۸۲ اختراع کرد تا بتواند پرواز پرندگان را مطالعه کند...

یک سال پس از آن ماره از چاپ پرزحمت عکس بر روی شیشه به چاپ عکس‌هایی بر روی طومار فیلم کاغذی روی آورد، شیوه‌ای که به‌ویژه در معرفی فیلم استریپ (film strip) (طومار فیلم) به سینما تأثیر قاطعی داشت. اما او نیز، همچون اکثر معاصرانش، توجه چندانی به سینما، چنانکه ما امروز می‌شناسیم، نداشت ماره به خیال خود دستگاهی برای تشریح حرکت اختراع کرده بود، او هرگز قصد نمایش تصاویر خود بر روی پرده را نداشت.   گام بعدی در ۱۸۸۷ در حومه ی نیوآرک در ایالت نیوجرزی آمریکا برداشته شد. در این سال یک کشیش کلیسای اپیسکوپالین به‌نام هانیبال‌گودوین (Hanibal Goodwin) نخستین نوار فیلم سلولویید را با پوششی شیمیایی (امولسیون)، که به نور حساس بود، به‌کار گرفت. راه‌حل گودوین موردتوجه کارخانه‌داری به‌نام جرج ایستمن George Eastman) ۱۸۵۴ - ۱۹۳۲) قرار گرفت، و همو بود که در ۱۸۸۹ تولید انبوه حلقه‌های فیلم سلولویید را آغاز و به زودی آن را در جهان منتشر کرد.   نه گودوین و نه ایستمن هیچ ‌یک توجهی به تصاویر متحرک (سینما) نداشتند، بلکه آنها به‌ عرضه‌ی ماده‌ای پلاستیکی برای ضبط تصویر دلخوش بودند (اگرچه قابل اشتعال اما انعطاف‌پذیر بود). اما همین ماده، هنگامی‌که با پیروزی مای‌بریج و ماره همساز شد، لابراتور ادیسون در نیوجرزی، با ساختن کینه‌توگراف (Kintlograph)، موفق به اختراع نخستین دوربین تصاویر متحرک شد.    لومیر ها لویی لومیر که اغلب پدرسینما دانسته شده همراه با برادرش اوگوست جایگاه یگانه وبلندی در تاریخ فیلم می یابد.این دو برادر،سینماتوگراف(جنبش نگار)،نخستین ابزار فیلم برداری را اختراع و در 13 فوریه 1895 به ثبت رساندند و تصاویرمتحرک را برپرده به نمایش گذاشتند.این اختراع دراندک زمان انقلابی در ارتباط وسرگرمی درجهان پدید آورد و نشانه پیشرفت جهان امروز شد. با این همه،جای شگفتی است که لومیرها درآغاز به اختراع خود تنها به چشم کنجکاوی وهمچون چیزی می نگریستند که پس از ازدست دادن تازگی خود به فراموشی سپرده خواهد شد.اوگوست به ویژه بدبین تر بود وخیلی زود دلبستگی به این یافته نو را از دست داد.گسترش این نوآوری بیش تربه کوشش های لویی بازمی گردد که به بررسی این رسانه پرداخت و گنجایش های تجاری آن را به کارگرفت. ازاین دو برادر،لویی اندیشه هنرمندانه تری داشت.او بود که نخستین فیلم های برادران لومیر را فیلم برداری و کارگردانی کرد. اوگوست به مفهوم واقعی کلمه دانشمند و فن آور بود. هردو برادر درپی فراورده های نو برای فروش درکسب و کار عکاسی خود در شهر لیون بودند که ازآنتوان پدرشان به میراث مانده بود. آنها پیوسته درکار پژوهش برای بهبود فنون و اختراع ابزارهای تازه بودند. این پژوهش ها به آفرینش سینماتوگراف انجامید که توسعه دقیق تر«کینه توسکوپ» توماس ادیسون بود. این ابزار نو که آگوست آن را چیزی جز بازیچه نمی پنداشت، نخستین بار در 22 مارس 1895 به نمایش گذاشته شد و آنگاه برخی تصاویرآن در28 دسامبرهمین سال درپاریس درقالب فیلم های کوتاه لویی لومیربه نمایش درآمد و پیدایش سینما را به همراه آورد. لویی لومیر برای تبلیع این نوآوری، شماری فیلم بیش تر با رویکرد مستند تا داستانی درثبت صحنه های عینی زندگی روزانه ساخت. این فیلم ها دربردارنده موضوعاتی چون رسیدن قطار به ایستگاه راه آهن سیوتا و بیرون آمدن کارگران از کارخانه بود. لومیرها فیلم بردارانی به کار گماشتند و به سراسر جهان فرستادند تا رخ دادهای خبری را ثبت کنند و به ثبت بصری زندگی درکشورهای گوناگون بپردازند. آنها پس ازدوسال، سیاهه ای نزدیک به هزارفیلم فراهم آوردند که بیش تر آنها تک برداشتی و بدون برش بودند و زمانی کم تر از یک دقیقه داشتند. دراندک زمان، برادران لومیر ازفیلم سازی دست کشیدند و بر گسترش و پیشرفت فراورده ها وفنون سینمایی بیش تری چون پرده عریض، فیلم رنگی وسه بعدی توجه نشان دادند. آنها اگرچه به آینده سینما بدبین بودند،کارشان اسباب وسرچشمه الهام نسل کاملی از هنرمندان شد تا گنجایش های رسانه نوین سینما را به کارگرفته وگسترش دهند.

فیلم شناسی برگزیده لویی لومیر

شاهزاده گَل،1892                                 

بیرون آمدن از کارخانه های لومیر،1895                     

باغبان آب پاشی شده،1895                       

غذا دادن به بچه،1895                                 

میدان کوردلیه در لیون،1895                  

به آب انداختن کشتی در سیوتا،1895 آهنگران،1895                                

غذا دادن به گربه،1895                                       

بحث آقای جانسن وآقای لاگرانژ،1895         

دویدن در گونی،1895     

قایق از بندر دور می شود،1895               

رسیدن قطار به ایستگاه راه آهن سیوتا،1895         

فروریختن دیوار،1896                          

کودک وسگ،1897

 

 

نویسنده : علی قنبری

 

ادامه دارد ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم