یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

«براد پیت» که به عنوان یکی از جذاب ترین مردان دنیا معروف است ، در غرب میانه متولد و بزرگ شد . درست قبل از فارغ التحصیلی به لس آنجلس رفت تا بازیگری را پیش گیرد برای ادامه آن به کارهای عجیبی دست زد ولی در نهایت موفق شد خود را به عنوان یکی از بازیگران درجه یک معرفی کند...

سرگذشت عجیب ستاره «بنجامین باتن» (تصاویر)

 «ویلیام برادلی پیت» 18 دسامبر 1963 در »شاونی» اوکلاهما متولد شد. مادرش «جین اتا» مشاور مدرسه و پدرش «ویلیام آلوین پیت» مدیر کارخانه کامیون سازی بود . «براد» خیلی زود به همراه خانواده و برادر و خواهر کوچکترش به اسپرینگ فیلد میسوری نقل مکان کرد. تحصیلاتش در دوره متوسطه را در دبیرستان «کیک آپو» به اتمام رساند و در سال 1982 وارد دانشگاه میسوری شد تا رشته تحصیلی خبرنگاری را در بخش تبلیغات ادامه دهد. او به عنوان یکی از اعضا برنامه تبلیغاتی «سیگماشی» (Sigmachi) به فعالیت پرداخت و در آنجا بود که علاقه به فیلم در او پدیدار شد. دو هفته مانده به دریافت مدرک تحصیلی اش دانشگاه را رها و به لس آنجلس رفت تا در آنجا به کسب دانش بازیگری بپردازد.

  

در لس آنجلس تحت مربیگری «ری لاندن» به فراگیری بازیگری پرداخت و در سال 1987 بازی را در فیلمهای «هیچ راه خروج» (No way out) ، «سرزمینی برای مردها نیست» (No mans land) و «کمتر از صفر» (Less there zero) . او همچنین در همکاری با شبکه های تلویزیونی (NBC) ،‌ (ABC) و (CBS) در سریالهای «دنیای دیگر» ، «درها» و «دالاس» ظاهر شد . در سال 1988 نقش بازیگر مهمان را در سریال «خ جامپ شماره 21» بازی کرد. سالها پس از ایفای نقشهای مکمل و مهمان در فیلمهای (Cutling class) ، «با هم خوشحال» ،«بسیار جوان برای مرگ» و «کابوس فردی» ،‌ در سال 1991 بازی در فیلم «تلما و لوئیس» را تجربه کرد.

 

از آن پس در فیلم های کم هزینه «جانی سود» و «دنیای خوب» ظاهر شد . در سال 1992 فیلم «یک رودخانه از میان آن می گذرد» به کارگردانی «رابرت ردفورد» را تجربه کرد. این فیلم «پیت» را به عنوان یک بازیگر خوب نقشهای کابوی معرفی کرد. در سال 1993 بازی در فیلمهای «کالیفرنیا» ، «سنگ غلتان» و «عشق واقعی» را دنبال کرد تا در سال 1994 نقش اول فیلم «ملاقات با خون آشام» را در کنار «تام کروز» ،‌ «کریستین دانست» بدست آورد. این فیلم موفقیت های بعدی و حضور «پیت» در آثار بزرگی همچون «افسانه های پاییز» را به همراه داشت. او برای بازی در این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر گلدن گلوب شد.

 

 

در سال 1995 ، «پیت» در کنار «مورگان فریمن» در فیلم «7» ظاهر شد که به فروش موفق 327 میلیون دلاری رسید. به دنبال موفقیت فیلم «7» او نقش مکمل فیلم «12 میمون» را در کنار «بروس ویلیس» بازی کرد که جایزه گلدن گلوب و نخستین نامزدی اسکار بهترین بازیگر مکمل را برای او به همراه داشت. بین سالهای 1996 تا 1998 در فیلمهای (sleepers) ، «خود شیطان» ، «وقایع سان فرانسیسکو» ، «چارلستون» و «7 سال در تبت» ظاهر شد که این فیلمها در سال 1999 منجر به موفقیت «پیت» در فیلم «کلوب مشتی زنی» شد. پیت برای بازی در این فیلم تحت آموزش های سنگین ورزشی قرار گرفت و در این رابطه صدمات جدی به دندانهایش نیز وارد شد. آمادگی بدنی او در سال 2000 فیلم (Snatch) را برای او رقم زد ، این فیلم با انتقادات بسیاری مواجه شد ولی چیزی از موفقیت او کم نکرد.

 

یکسال بعد در فیلم «مکزیکی» با «جولیا رابرتس» همبازی شد و در ادامه «بازی جاسوسی» را مقابل دوربین برد. در سال 2001 او به عنوان مهمان در سریال تلویزیونی «دوستان» با «جنیفر انیسون» بازی کرد که موجبات ازدواج آنها را فراهم کرد. تا سال 2003 در فیلمهای «11 یار اوشن» ، «اعترافات یک ذهن خطرناک» و «سندباد» ظاهر شد. تا اینکه در سال 2004 نقش اصلی «آشیل» در فیلم «تروی» را به دست آورد. بازی در این فیلم «پیت» را به یک بازیگر تبلیغاتی تبدیل کرد. فروش 497 میلیون دلاری «تروی» زمینه ساز تأسیس استودیوی تهیه کنندگی «پی پلان» براد پیت شد. سال 2005 آغازگر زندگی جدید پیت بود. او در فیلم «آقا و خانم اسمیت» با «آنجلینا جولی» همبازی شد و این حضور دومین ازدواج پیت را رقم زد.

 

 

 

تا سال 2008 در فیلمهای «بابل» ، «13 یار اوشن» ، «ترور جسمی جیمز» و «پس از خواندن بسوزان» ظاهر شد و در سال 2008 بود که دو اثر بزرگ «مورد عجیب بنجامین باتن» و «عوضی های ناشناس» را از خود به جا گذاشت . او نامزد چندین جایزه از جمله اسکار بهترین بازیگر اصلی مرد برای فیلم «بنجامین باتن» شد.

 

«درخت زندگی» و «مانی بال» دو اثر سینمایی او در سال 2011 بودند که چندین جایزه جشنواره های مطرح را دریافت کردند. «پیت» در سال 2012 فیلم (killing them softly) را روی پرده فرستاد که موفقیت چندانی کسب نکرد ولی به نظر می رسد فیلم تخیلی «جنگ جهانی زی» در سال 2013 این شکست را جبران کند. طی سفری که سال 2004 به دانشگاه میسوری داشت حمایت خود را از «جان کری» نماینده حزب جمهوری خواه اعلام کرد. او به همراه نامزدش «جولی» از حامیان بزرگ مبارزه با ایدز در جهان هستند و به عنوان نمایندگان حقوق بشر سازمان ملل به فعالیت های بشردوستانه در چاد ، سودان ، پاکستان و سوریه پرداخته اند. پیت به عنوان یکی از یکصد مرد جذاب زنده جهان معرفی شده است. با «روبن گیونز» ، «جیل شولن» ، «چولیت لوئیس» و «گوئنت پالترو» رابطه داشته و تنها با «جنیفر انیسون» ازدواج کرده است. در سال 2005 پس از 7 سال زندگی مشترک با «انیسون» اقدام به جدایی از هم گرفته و اظهار داشت در صحنه فیلم «آقا و خانم اسمیت» عاشق جولی شده است. همان سال رابطه اش را با «جولی» آغاز کرد که این به تولد یک دختر و یک جفت دوقلو شد. آنها همچنین سه فرزند از کشورهای اتیوپی ، کامبوج و ویتنام را به فرزندی پذیرفته اند. «پیت» در گفتگو با برنامه 60 دقیقه اعلام کرده که در نظر دارد در سن 50 سالگی از بازیگری خداحافظی کند و به دنیای تهیه کنندگی قدم بگذارد. او در طول زندگی حرفه ای خود 4 نامزدی اسکار و 5 نامزدی گلدن گلوب را بدست آورد که یکی از آنها به دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد گلدن گلوب منجر شد.

 

منبع:سینما خبر

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم