یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

شبکه یک سیما باکس ساعت 22 روز جمعه را همواره به سریال‌های ویژه خود اختصاص می‌دهد و پیش از این نیز سریال‌های «مختار نامه» و «شوق پرواز» در این زمان پخش شد و در وقفه‌ی پخش سریال «کلاه پهلوی»؛ این شبکه اقدام به پخش آخرین قسمت‌های مجموعه تلویزیونی «پرستاران» کرد.

مجموعه تلویزیونی کلاه پهلوی
درباره اثر:
کار ساخت سریال تاریخی «کلاه فرنگی» به کارگردانی ضیاءالدین دری و تهیه کنندگی، محمدرضا تخت کشیان از سال 1385 آغاز شده است و این سریال یکی از پروژه های عظیم تاریخی است که در پنجاه و شش قسمت و برای گروه فیلم و سریال شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. این سریال که پیش از این قرار بود خرداد ماه بر روی آنتن شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران برود سرآنجام از روز جمعه 24 شهریور میهمان خانواده های ایرانی شد. «کلاه پهلوی» داستان جوانی به نام فرخ است که پس از ادامه تحصیل در فرانسه به ایران می‌ آید و در دوران رضاه شاه و در زمان کشف حجاب، درشهری کوچک فرماندار می‌شود. این سریال همانند «کیف انگلیسی» آخرین ساخته های دری برای تلویزیون است به تاریخ معاصر ایران می پردازد و روایتگر اوضاع ایران در سالهای حکومت رضاشاه پهلوی و ماجرای کشف حجاب است.

به گفته دری موسیقی تیتراژ کلاه پهلوی را فریدون شهبازیان می سازد. پیش از این ضیاءالدین دری در مراسم رونمایی از سریال «کلاه پهلوی» در ساختمان طوس صدا و سیما گفته بود: از آنجا که سریال «کیف انگلیسی» مورد رضایت مردم واقع شده بود، از ابتدای نگارش فیلمنامه «کلاه پهلوی»، این مجموعه در سیستم برآورد هزینه های سازمان صدا وسیما قرار گرفت و از همان زمان اعلام شد که قرار است چنین مجموعه ای ساخته شود. به گفته کارگردان این مجموعه تاریخی، نگارش فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی حدود 3 تا 5 سال زمان برده و نزدیک 20 ماه نیز منتظر بوده است تا صدا وسیما به شرایط اقتصادی مناسب برای تولید این مجموعه برسد زیرا در آن دوره تولید مجموعه‌های الف ویژه در تلویزیون بسیار هزینه بر شده بود. در نگارش فیلمنامه «کلاه پهلوی» وجه دانشگاهی تلویزیون رعایت شده است و ضمن نگارش تاریخ، در کلام و گفت وگوهای بازیگران، مفاهیم و پیامهای مورد نظر بگونه‌ای گنجانده شده که هیچ یک از کلامها و عبارتهایی که در این سریال به کار برده می‌شوند، بدون پیام و بی هدف نیستند. امید است مجموعه «کلاه پهلوی» بتواند رضایت مردمی را نیز همچون «کیف انگلیسی» به دست آورد.

بازیگران و عوامل:
نویسنده و کارگردان: سید ضیاءالدین دری
داریوش فرهنگ، امین حیایی، امیرعلی دانایی، داریوش کاردان، شقایق فراهانی، رضا کیانیان، گوهر خیراندیش، ماهچهره خلیلی، فرهاد آئیش، جمشید شاهمحمدی، رضا فیاضی، بهاره افشار، محمدرضا شریفی‌نیا، مریلا زارعی، مرحوم عباس امیری، صالح میرزا آقایی، آناهیتا نعمتی، کاظم افرندنیا، شهره لرستانی، نیلوفر خوش‌خلق، سیروس گرجستانی، فرشید ابراهیمیان، داود رشیدی، بیوک میرزایی و نادر سلیمانی از جمله بازیگرانی هستند که در این مجموعه تاریخی نقش آفرینی می کنند.

شبکه یک سیما باکس ساعت 22 روز جمعه را همواره به سریال‌های ویژه خود اختصاص می‌دهد و پیش از این نیز سریال‌های «مختار نامه» و «شوق پرواز» در این زمان پخش شد و در وقفه‌ی پخش سریال «کلاه پهلوی»؛ این شبکه اقدام به پخش آخرین قسمت‌های مجموعه تلویزیونی «پرستاران» کرد.
قصه سریال کلاه پهلوی مربوط به شهرستان کوچکی است که با ورود یک فرماندار جوان، متجدد و تحصیلکرده فرانسه به آن و صدور فرمان کشف حجاب توسط رضاخان، دستخوش حوادث و وقایع مختلفی می‌شود. او که تازه با دختر مستشارالدوله ازدواج کرده و در انجمن فراماسونری نیز عضویت دارد، در ایران با اتفاقاتی مواجه می‌شود و...

نظرات دیگران:
سریال تاریخی کلاه پهلوی که پس از مدتها انتظار، در شهریورماه 91 از شبکه اول سیما پخش شد، با هجمه رسانه های ضد انقلاب مواجه شده است.
رسانه های وابسته با ضد انقلاب و بالاخص جریانات سلطنت طلب در تحلیل های خود پیرامون این سریال مدعی «سفارشی ساز» بودن این سریال مستند تاریخی شده اند.
یکی دیگر از سایتهای سلطنت طلب در واکنش به پخش این سریال می نویسد«این سریال یک فیلم تبلیغاتی است».
این در حالیست که داستان کلاه پهلوی ماجرای یک ایرانی تحصیل‌کرده در فرانسه است که پس از ازدواج با دختر مستشارالدوله و عضویت در لژ فراماسونری به ایران مراجعت کرده و از طریق توصیه فرماندار شهرستان کوچکی چون ساوه مامور اجرای فرمان کشف حجاب در آن شهرستان می‌شود و به کمک خوانین و شخصیت‌های ذی نفوذ شهر طرح و برنامه‌ریزی می‌کند. ولی میرزا رضا تدین بازاری، که معتمد مردم است، در مقابل او جبهه می‌گیرد و …
در این مجموعه ارزشمند تاریخی با نظر ریزبینانه به تهاجمات دول اروپائی و غربی به فرهنگ اصیل و مقتدر اسلامی ایران و با اشارهای بسیار ظریف به قضایای انقلاب مشروطه و امثال انقلابیون مبارزی همچون آیت الله مدرس و عناصر خودفروخته ای همچومن تقی زاده سعی در تنویر افکار قشر جوان و دانشگاهی و تحصیل کرده جامعه امروز شده است.

نظرات  (۱)

به تظرم از نظر ساخت خیلی ضعیف است متاسفانه مثل در چشم باد اصلا نتوانسته اوضاع تاریخی آن زمان را نشان دهد

ان شااله که سرزمین کهن آقای کمال تبریزی پخش شود

پاسخ:
به نظرم مشکل اصلی این سریال این است که نتوانسته مخاطب را به خود جذب کند .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم