یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

روابط عمومی سریال تلویزیونی کلاه پهلوی با ارائه توضیحی، درخصوص مطلب منتشر شده در سایت افکار نیوز واکنش نشان داد...
هفته گذشته سایت افکار نیوز در خصوص بخشی از قسمت 23 این سریال در مطلبی با عنوان «شاهکار جدید کلاه پهلوی در تفسیر حدیث امام علی(ع)»، برداشتی از این قسمت را ارائه کرده بود که انطباقی با واقعیت نداشت. در توضیح ارسالی از سوی روابط عمومی سریال کلاه پهلوی که در این سایت درج شده آمده است:
شنبه ۱۲ بهمن ماه نویسنده سایت افکار نیوز در مطلبی با عنوان شاهکار جدید کلاه پهلوی در تفسیر حدیث امام علی(ع)، برداشت خود از اشاره به کلام حضرت علی (ع) را در قالب مطلبی مطرح کرده بود. در این مطلب نویسنده با اشاره به اینکه شخصیت «امیر پسر ذبیح الله» خطاب به پدرش(نقل به مضمون) می‌گوید که مولا علی هم فرموده: فرزندانتان را بر اساس زمان خودشان تربیت کنید؛ مدعی شده بود: «در سریال کلاه پهلوی فرزند آدم خوبه‌ی سریال با استنادی غلط به روایتی از حضرت که البته روایت را نیز اشتباه عنوان می‌کند دهان پدرش را می‌بندد و می‌رود.»
صرف نظر از لحن غیرمنصفانه نویسنده مطلب در طرح این نکته، چند نکته قابل طرح است:
۱ ـ نویسنده یادداشت، پاسخ ذبیح الله به فرزندش را نادیده گرفته و به همین دلیل نتیجه دلخواه خود را از سریال اخذ نموده است حال آنکه طبق آنچه در سریال وجود دارد، ذبیح الله پاسخ فرزندش را به صراحت می دهد و حرف اشتباه او را تصحیح می کند.
۲ ـ هنگام تماشای یک سریال و قضاوت درخصوص دیالوگ های آن باید دید که حرف از دهان چه شخصیتی بیرون می آید؟ در این سریال امیر جوانی است که بعد از دو سال خدمت سربازی، به سامان بازمی گردد. او در این مدت جذب ظواهر تهران شده، موسیقی آموخته و آنطور که در ادامه داستان مشاهده خواهید کرد جذب افکار کمونیستی شده است. آیا از چنین آدمی که پایه های اولیه لائیک شدن و مبانی اولیه بی دین شدن را دارد و نسبت به شرایط روز معترض است، می توان انتظار داشت که در زمینه مسائل دینی در حد یک طلبه بداند؟ اگر او این سطح از اطلاع از مسائل دینی را داشته باشد باید به سریال خُرده گرفت.
۲ ـ این جمله مطلب جدیدی نیست که از دهان امیر درمی آید و سال هاست به طور مصطلح به شکلی که امیر می گوید در میان مردم وجود دارد. ذبیح الله قطعا آن ترجمه ای که شما امروز می گویید را می داند و به همین دلیل عصبانی می شود و پاسخ فرزندش را می دهد.
۳ ـ نویسنده مسوول بی دینی امیر و اعمال و کردار شخصیت های اثر نیست. اگر هم شخصیتی لائیک را به دلایل دراماتیک در سریال خود قرار می دهد، قصدی دارماتیک دارد که در ادامه داستان مطرح خواهد شد. ممکن است یکی از شخصیت های سریال با ادبیاتی خاص خود منکر وجود خدا شود اما این دلیل نمی شود که نویسنده مثل او فکر کند. شخصیت نویسنده را از طریق موضع گیری نهایی می وان شناخت که قطعا در پایان سریال، شما نیز مانند دیگر مخاطبان به این برداشت خواهید رسید.

 

منبع:روابط عمومی سریال کلاه پهلوی ـ 18 اسفند 1391

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم