یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

فیلم استرداد در  جشنواره سی و یکم خوش درخشید و در 10 رشته جشنواره کاندیدای دریافت سیمرغ شد . و با توجه به بودجه قابل توجه این فیلم چیز عجیبی نیست ! ...

علی اکبری تهیه کننده در نشست مطبوعاتی در جشنواره فجر اعلام کرد : بودجه ی این فیلم 4 میلیارد و 750 میلیون تومان بوده است[1] که بنیاد سینمایی فارابی سرمایه گذار این فیلم بوده است .

این فیلم که موضوع استرداد طلاهای ایران از روسیه در جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد، یک ماه در مسکو، یک ماه ونیم در تهران و 20 روز هم در بندر انزلی فیلمبرداری شده است و به گفته غفاری جزو معدود پروژه‌هایی بود که اجازه فیلمبرداری در کاخ کرملین را پیدا کرد و حمید فرخ نژاد هم نشست خبری فیلم در جشنواره فجراعلام کرد که : فقط پای او و تام کروز برای بازی در فیلمی به این کاخ باز شده است2 .

فیلمنامه استرداد براساس ایده‎ی غافلگیری بنا شده است،فیلمنامه استرداد را مهدی رضازاده (نویسنده و کارگردان مشهدی نوشته است .) داستان این فیلم در مورد یک افسر رژیم شاهی است که برای باز پس گیری طلاهای ایران به کشور روسیه سفر میکند. این فیلم ترویج روحیه ملی‌گرایی است و وطن‌پرستی شعار اصلی فیلم است که خارج از کلیشه های معمول در سینمای ایران این شعار به ببینده منتقل شده است.

«فرهنگ» نامِ شخصیتی در داستان است که خارج از حیطه سیاسی‌گری تنها به منافع کشور فکر می‌کند و آن را با هیچ چیز عوض نمی‌کند که حمید فرخ نژاد این نقش را بازی کرده است و در جشنواره فجر امسال ، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در این فیلم دریافت کرد.

فرخ‌نژاد درباره کاراکتر فرهنگ توضیح داد: کاراکتر فرهنگ قهرمان فیلم است و به گونه‌ای طراحی شده که بدون هیچ گرایشی تنها به وظیفه خود با علاقه به وطن خدمت کند. آدم‌های منفور در طول تاریخ وجود دارند که ما آنها را در کنار فرهنگ می‌بینیم. در طول تاریخ ما علاوه بر افراد منفور جوانان شایسته و وطن‌پرستی داشتیم و داریم. این جوانان ابتدای جنگ به جبهه‌ها رفتند و افتخار آفریدند.

 

از دیگر نکات مثبت این فیلم میتوان به تصویر کشیدن شخصیت‌هایی چون استالین و اشرف پهلوی (که بازیگرانشان شباهت قریبی به شخصیت‌های واقعی دارند)،اشاره کرد .

تصویربرداری این فیلم را محمود کلاری به عهداه داشته است که به لطف تجربه و توانایی های خود تصاویری زیبا را ثبت کرده است .

در این فیلم برای بازیگر نقش اصلی زن ، از دوبله استفاده شده بر خلاف بسیاری از آثار که سعی می کنند با آموختن دست و پا شکسته زبان فارسی به بازیگران خارجی ، از ان ها بهره ببرند .

سینما ایران بعد از مرحوم علی حاتمی کمتر فیلم های تاریخی پر مخاطب تولید کرده است و همچنین تجربه نشان داده است که فیلم های پرهزینه ی تاریخی در سینمای ایران فروش خوبی ندارند مانند «راه آبی ابریشم» و «ناسپاس» و ... که با بودجه دولتی ساخته شدند ولی در گیشه فروش خوبی نداشتند. حال باید منتظر بود که فیلم «استرداد» آیا میتواند به اندازه که برای تولید این فیلم هزینه شد ، فروش کند یا خیر!

 

نویسنده:محمدرضا شریفی

 

 

[1] به نقل از خبرگزاری فارس

[2]به نقل از خبرگزاری مهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم