یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

تلویزیون طی سه دهه اخیر در ارتقای سینمای ایران، نقشی مهم و پررنگ داشته است که از زوایای مختلف ( از تأمین نیروی انسانی در شاخه‌های مختلف گرفته تا مشارکت در تولید و ایجاد محیط تخصصی رقابتی در قالب جشنواره‌ها یا تولید برنامه‌های تخصصی و موثر برای سینما و... ) قابل ارزیابی و بررسی است...

یکی از این وجوه، معرفی چهره‌های سینماگر ایرانی در جشنواره‌های ریز و درشت داخلی و خارجی بوده است.

یکی از افتخارات تاریخی تلویزیون این است که بسیاری از سینماگران ایرانی که در جشنواره‌های مهم برون‌مرزی در همه این سال‌ها مطرح شده و جوایز مهم بین‌المللی را به دست آورده‌اند، یا تحصیلات آکادمیک خود را در دانشکده صداوسیما سپری کرده‌اند یا با فعالیت در مراکز صداوسیما در استان‌ها شروع کرده‌اند یا تلویزیون، اولین و جدی‌ترین میدان فعالیت هنری را به آنها اختصاص داده و در حقیقت اولین تجربه‌های کارگردانی خود را در تلویزیون پشت سرگذاشته‌اند که از هرکدام از این طیف‌ها، مثال‌های مختلفی می‌توان زد.

 اما بهتر می‌دانم به آخرین مورد این افتخارات اشاره کنم که پتانسیل زیادی برای موفقیت دارد و او کسی نیست جز احسان عبدی‌پور که در جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر با فیلم بلند سینمایی «تنهای تنهای تنها» (که از تولیدات استانی صداوسیما به شمار می‌رود) چهره شد و حالا فیلم او در آستانه نمایش در بازار فیلم کن قرار دارد.

البته مدیر رسانه بین‌الملل سیما اعلام کرده علاوه بر این فیلم، فیلم‌هایی چون «در انتظار معجزه» ساخته رسول صدرعاملی، «آسمان محبوب» ساخته داریوش مهرجویی، «نامه‌های خیس» ساخته مرجان اشرفی ‌زاده، «حجربن عدی» ساخته تاجبخش فنائیان، انیمیشن‌های «افسانه گوهران»، «لباسی برای میهمانی» و «نگین هفت دریا» از تولیدات مرکز صبا و مستندهای تولیدی سازمان صدا و سیما مانند دیلمان، عروسی اقوام، البرز، زاگرس و... نیز در بازار کن عرضه خواهند شد.

در سال‌های اخیر، ایجاد زمینه تازه فعالیت کارگردان‌های جوان و مستعد، با شکل‌گیری روند تولید فیلم تلویزیونی فراهم شد، به طوری که در آخرین دوره جشنواره فیلم فجر، سینماگرانی در بخش حرفه‌ای مورد توجه قرار گرفتند که فعالیت آنها در عرصه کارگردانی تله‌فیلم، اعتماد به نفس لازم را برای شروع و تداوم فعالیت در سینما به آنها بخشیده بود.

واقعیت این است که با وجود تلاش زیادی که متاسفانه در برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی (البته با ملاحظات سیاسی و نه منطقی!) برای ضعیف‌جلوه دادن و آگراندیسمان مشکلات در رسانه ملی صورت می‌گیرد، صداوسیما در بخش‌های مختلف ضمن توجه به ارتقاء و روزآمدی برای برخورداری از مخاطب گسترده و چشمگیر و البته دستیابی به این موقعیت ممتاز در تربیت نیروی انسانی و ایجاد میدان برای بروز خلاقیت‌ها و استعدادها نقشی تاریخی عهده داشته که آمار ثبت شده، سندهای این نقش‌آفرینی به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد بهتر است هر از گاهی به این گنجینه مراجعه کرد و ریشه‌های تلویزیونی چهره‌های مشهور سینمایی کشور را یادآور شد تا دیگران نخواهند اسم‌ها را مال خود کنند و برایشان مانور تبلیغاتی راه بیندازند.

نویسنده :علی افشار

منبع: جام جم

نظرات  (۱)

مطالبت خیلی خوبه

آدم جذب میشه که بخونه.....

ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم