یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

تصویر نادر طالب زاده

نشست نقد و نمایش فیلم سینمایی «آرگو» ساخته بن افلک در دانشگاه علوم اجتماعی علامه طباطبایی با حضور «نادر طالب‌زاده» به عنوان کارشناس سینمایی و فرهنگی و کارگردان برگزار شد .
 نادر طالب‌زاده درباره فیلم «آرگو» گفت: من به عنوان یک شاهد درباره فیلم می‌توانم صحبت کنم تا یک نظریه‌پرداز، زیرا در آن زمان من خودم شاهد این ماجرا بودم و می‌دیدیم که چه دروغ‌هایی در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌شود. من همان زمان به ایران آمدم در حالی که برای ارایه تز به آمریکا رفته بودم اما احساس کردم باید به ایران بازگردم و همان زمان برای شبکه یک تلویزیون با همکاری دوستانم در دانشگاه کالیفرنیا فیلمی به نام «واقعیت» ساختم.




به گزارش مشرق به نقل از فارس، نشست نقد و نمایش فیلم سینمایی «آرگو» ساخته بن افلک در دانشگاه علوم اجتماعی علامه طباطبایی امروز با حضور «نادر طالب‌زاده» به عنوان کارشناس سینمایی و فرهنگی و کارگردان برگزار شد . در این نشست ابتدا بخشی از فیلم به نمایش درآمد و پس از آن نادر طالب‌زاده دربارهفیلم «آرگو» گفت: من به عنوان یک شاهد درباره فیلم می‌توانم صحبت کنم تا یک نظریه‌پرداز، زیرا در آن زمان من خودم شاهد این ماجرا بودم و می‌دیدیم که چه دروغ‌هایی در رسانه‌های آمریکایی منتشر می‌شود. من همان زمان به ایران آمدم در حالی که برای ارایه تز به آمریکا رفته بودم اما احساس کردم باید به ایران بازگردم و همان زمان برای شبکه یک تلویزیون با همکاری دوستانم در دانشگاه کالیفرنیا فیلمی به نام «واقعیت» ساختم.

تسخیر لانه جاسوسی و واقعه طبس شکست برای آمریکا بود/ فیلم «آرگو» تبلیغاتی است

وی در ادامه به شکست آمریکا در تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: برای آمریکا از دست دادن سفارت در یک وضع خاص و گروگانگیری یک شکست به شمار می‌آمد. شکستی تحقیر‌آمیز بود، فیلم آرگو، فیلمی تبلیغاتی و پروپاگانداست البته خوش ساخت است .

طالب‌زاده درباره ادعای فیلم که داستانی واقعی را مدعی شده است گفت: انتهای فیلم داستان‌پردازی کامل است ، البته گروگانگیری وجود داشت اما شش نفر از در پشتی سفارت خارج شدند زیرا اصلا قصد این را نداشتند که سفارت را تسخیر کنند و سفارت مورد محاصره نبود . از سوی دیگر من از یکی از مورخین چند روز پیش شنیدم اول به وزارت خارجه رفتند بعد به سفارت کانادا و در نهایت با پاسپورت به کشورشان بازمی‌گردند. حال چرا باید این شش نفر با همدر فیلماز ایران خارج شوند و... برای ساخت این درام شاید سی سال کار کردند برای این که گروگانگیری برای آمریکا برگ برنده نداشت. آنها در طبس هم شکست خوردند .آنها با دست خالی فیلم می‌ سازند و چیزی برای گفتن ندارند.

وی در ادامه گفت: من در ایران هم در جریان فیلم‌ها و فضای رسانه‌ای آمریکا در آن زمان بودم. و از طریق دوستانم در ارشاد به فیلم‌های ‌آن‌ها دسترسی داشتم و می‌دیدم چه هجویاتی را مونتاژ و پخش می‌کنند. هر روز 15 دقیقه تا 1 ساعت در آمریکا فیلم پخش می‌شود تنها برای این که ترس و وحشت از ایران را در دل آمریکایی‌ها ایجاد کنند و این کار انجام شد. در همان سالها ده‌ها ایرانی در آمریکا کشته شدند و تعداد زیادی از افراد مجروح شدند خسارتی که از تبلیغات سوء برعلیه ایران نصیب ما شد. اما تنها گله گروگان‌ها این بود که مدتی طولانی به ما کباب دادند!

طعم نفرت از ایران به آمریکا چشانده شد

طالب‌ زاده در ادامه نشست به تبلیغات شهری در آمریکا بر علیه ایران اشاره کرد و گفت: اولین تبلیغ به صورت گسترده برعلیه ایران این بود که تصویر امام (ره) را بزرگ نصب کردند و روی تصویر نوشتند کمتر از 55 مایل برانید تا با ایران مقابله کنید زیرا در آن زمان نفت به آمریکا داده نمی‌شد و صادرات نفت ایران محدود شده بود.در آن زمان جوی که مطبوعات آمریکا ایجاد کرد، باعث شد تا طعم نفرت از ایران را بچشند. 444 روز تلویزیون آمریکا تبلیغ علیه ایران کرد، در حالی که آمریکا در تمام امور داخلی ایران دخالت داشت . در آن زمان فضایی ایجاد شد که ایران کوتاه نمی‌‌آید و بر مواضعش ایستاده است. شاه برای آمریکا مهره اصلی در منطقه بود و نیکسون از شاه به عنوان اسب سفید یاد کرده بود.

فیلم های ضد ایرانی با بازیگران موفق و حرفه‌ای ساخته می‌شود

وی در پاسخ به این سؤال که نمونه‌های دیگری در سینمای هالیوود بر علیه ایران وجود دارد یا خیر گفت: «آرگو» در راستای فیلم‌های ضد ایرانی ساخته شده است . ظرف سه یا چهار سال اخیر فیلم‌های زیادی از جمله «غیرقابل تصور» درباره ایران ساخته شد که ایران را تهدید هسته‌ای برای جهان معرفی می‌کند یا «میجر» که چند سال پیش اکران شد و داستان فیلم به گونه‌ای پیش می‌رود که ایرانیک تهدید هسته‌ایاست و ساموئل ال جکسون که همیشه در فیلم‌ها شخصیت‌های مظلوم را بازی می‌کرد این بار نقش یک شکنجه‌گر را ایفا می‌کند. این فیلم‌ها اکثرا با بازیگران موفق و حرفه‌ای ساخته می‌شوند که بتواند مخاطب را به خود جذب کند.

در برابر فیلم‌های ضد ایرانی هیچ شکایتی نکردیم

طالب‌زاده در ادامه گفت: فیلم‌ دیگری به نام «اورشلیم شمارش معکوس» در آمریکا ساخته نشد بلکه توسط مسیحیان ساخته شد و در آن فیلم نیز ایران یک تهدید برای جهانیان معرفی می‌شود. یا «سنگسار ثریا» فیلمی که ما متاسفانه از آن به راحتی عبور کردیم در حالی که می‌توانستیم از آن فیلم و دیگر فیلم‌ها که چهره غیرواقعی از ایران به جهانیان معرفی می‌کند و ایران هراسی را در مخاطب ایجاد می‌کند، شکایت کنیم اما متاسفانه در تمام این سالها ما تمام توهین‌ها و حمله‌ها را پذیرفتیم و هیچ دفاعی نکردیم. فیلم دیگری از کاترین بیگلو «سی دقیقه بامداد»ساخته شده استکه در آن اسلام ستیزی مطرح است . شبهه‌ها کنار رفته است و مشخص است کهآمریکا وصهیونیستاسلام ولایی را خطرناک می‌داند به همین دلیل است که به ایران و اسلام حمله می‌کنند.

ما متاسفانه می‌توانیم با هزینه و استفاده از وکلای مجرب از آن‌ها برای معرفی غلط ایران به جهانیان شکایت کنیم اما هیچ وقت این اتفاق نیفتاده است و مسئولین همیشه از کنار این نوع آثار را ما را به جهانیان اشتباه و تصویر غلطی ارایه می‌دهند مقابله نکردیم. ما در مقابل این جنگ تبلیغاتی سی و چند سال است که عبور کردیم و هیچ شکایتی نکردیم در حالی که ما هیچ گاه در طول دوران پس از انقلاب نه کشوری را تهدید و نه حمله کردیم.

هالیوود با دروغ لایه دفاعی‌اش را حفظ می‌کند

طالب‌زاده در ادامه گفت: اینجا باید به پیچ حساس و سرنوشت ساز که مقام معظم رهبری اشاره کردندرا گوشزدکنم آنها کاملا متوجه خطر هستند و لایه دفاعی‌شان را با دروغ‌گویی حفظ می‌کنند . آنها با ساخت و ارایه فیلم آرگو به مخاطبشان قدرت سیا را به رخ می‌کشند درحالی که امروز از قدرت سیا آن دوران دیگر هیچ اثری باقی نمانده است و اوباما خود تاکید کرد که در تغییرات مصر و تونس و کشورهای عربی دیگر الجزیره جلوتر از ما عمل کرد.

طالب‌زاده در ادامه تاکید کرد: من سالهاست به این نکته اشاره دارم که باید فضای رسانه باز باشد تا بتوان گفت و گوهای موافق و مخالف در رسانه‌ای مانند تلویزیون صورت گیرد تا افکار عمومی با آن آشنا شوند و مخاطبحرف‌های مخالفان را از شبکه‌های خارجی نشنود .

در ادامه نشست طالب زاده به پرسش‌های متعدد دانشجویان پاسخ گفت و بخش‌های از دو فیلم لینکلن ساخته اسپیلبرگ و سی دقیقه بامداد ساخته بیگلو را به نمایش درآورد و تاکید کرد: در تاریخ معاصر تنها کشوری که جنگ داخلی داشته است آمریکا بوده که ایالت شمالی و جنوبی آن با هم جنگ کردند. در فیلم «لینکن» که در راستای فیلم‌های سیاسی فیلمساز از جمله فهرست شیندلر، مونیخ، سرباز رایان به نظر می‌رسد، «اسپیلبرگ» با نزدیک شدن به جنگ ایالت شمالی و جنوبی آمریکا وضع آینده کشور را پیش بینی کرده است و مخاطب را به سمت شباهت‌های لینکن و اوباما سوق می‌دهد این دو رئیس جمهور هر دو سخنران خوبی بودند. این فیلم ارتباطی به ایران ندارد اما این فیلم هشدار می‌دهد که آمریکا استعداد جنگ داخلی را دارد.




نظرات  (۱)

سلام آقا رضا تبریک میگم افتتاح وبلاگ زیباتون رو :گل:
با پشتکاری که ازتون دیدم امید دارم که به زودی یکی از وبلاگ های پر بازدید در مبحث سینما و تلوزیون خواهد شد. :بازم گل:
با آرزوی موفقیت برای شما
پاسخ:
سلام مریم خانوم
ممنون لطف دارید .
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم