یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

«لب دریا» نمونه‌ای از فیلم خوب تلویزیونی است که سیما برای جذب مخاطب به آن نیاز دارد. متاسفانه اغلب این تولیدات به دلیل جدی گرفته نشدن و رفع تکلیف قرارداد ساخته می شوند و فیلمنامه های سردستی و ارزان قیمتی دارند تا تهیه کننده آنها سود بیشتری را به جیب بزند...

به نام خدا

 

«لب دریا» تله فیلمی از حمید نعمت الله است که روز پایانی تعطیلات نوروز از شبکه نمایش پخش شد. این فیلم داستانی خانوادگی و خطی دارد که به خودی خود تکراری و فاقد جذابیت است اما شخصیت پردازی خوب کاراکترها در کنار بازی مناسب بازیگران، فیلم را متفاوت و دیدنی می‌کند.

 

«لب دریا» فضایی ساده و صمیمی و دور از اداهای رایج خاص فیلم های تلویزیونی دارد. فیلم فضایی واقعی از زندگی یک خانواده معمولی ایرانی را به نمایش می گذارد و در عین نشان دادن مشکلات زناشویی و دعواهای لفظی گه گاهی که منجر به قهر و آشتی می شوند زاویه دیدی متفاوت به قضیه دارد که خاسته از شخصیت پردازی خوی داستان است.

 

حسن معجونی بازی خیلی خوبی را ارائه می کند و چنان در نقش فرو رفته که گویی دوربین لحظه های مستندی از زندگی روزمره وی را نمایش می دهد. صحنه های تحویل اجناس به زن، قهر هنگام شام و به ویژه تنهایی وی پس از قهر زن که در کمال ناباوری باعث خرسندی وی می شود و با دیالوگ : «سلام آزادی... سلام آرامش... سلام سیگار کشیدن آزاد وسط خونه!» به صحنه آشپزی وی و تهیه غذای پر حجمی از سوسیس و تخم مرغ کات می شود به خوبی گویا و بخشی از شخصیت پردازی مرد را بر عهده دارند.

آشتی زن و مرد هم به صورتی نامعمول و بدون دخالت افراد دیگری که معمولا در این نوع فیلم ها پا پیش می گذارند انجام می شود به طوری که خرید یک خط تلفن همراه با شماره مشابه توسط مرد که زن از ابتدای فیلم تهیه آن را از یک پسربچه شمالی در نظر داشته است باعث حضور دوباره زن در کنار پدر و پسر و بازگشت آنها به خانه می‌شود.

فیلم پیامی روشن اما غیرمستقیم و زیرپوستی در لایه های زیرین خود دارد و فیلمنامه نویس با موفقیت آن را به مخاطب انتقال می دهد چرا که به تقبیح اعمال شخصیت ها و ذکر خوب و بدی آنها نمی پردازد و به بیننده فرصت می دهد تا به تدریج با شخصیت ها آشنا شود و در قضاوتی بی طرفانه خوب و بد اعمال را ببیند و از آنها تجربه کسب کند.

 

«لب دریا» نمونه‌ای از فیلم خوب تلویزیونی است که سیما برای جذب مخاطب به آن نیاز دارد. متاسفانه اغلب این تولیدات به دلیل جدی گرفته نشدن و رفع تکلیف قرارداد ساخته می شوند و فیلمنامه های سردستی و ارزان قیمتی دارند تا تهیه کننده آنها سود بیشتری را به جیب بزند. الگو قرار دادن فیلم های خوبی چون «لب دریا» می تواند سرمشقی خوب برای تولیدکنندگان این آثار باشد تا سرمایه ملی به هدر نرود. مشکل دیگری که فیلم های ضعیف تلویزیونی ایجاد می کنند ایجاد حس بدبینی و عدم اعتماد به همه فیلم هاست و برای همین اگر فیلم مناسبی هم تولید شود مخاطب قبل از دیدن در برابر آن جبهه می گیرد و ممکن است تیتراژآغازین نرفته کانال را عوض کند. بنابراین سیما باید در پذیرش فیلمنامه تله فیلم ها دقت بیشتری کند تا هر فیلمنامه ای به صرف تولید داخلی و ضمانت پخش از شبکه های تلویزیون تولید نشود.

 

فیلم از تصویربرداری و تدوین خوبی نیز برخوردار است و به ویژه در تعیین زاویه دید دوربین صحنه های مختلف آن دقت زیادی شده تا برخی از اطلاعات لازم به جای دیالوگ با تصویر به بیننده منتقل شود و یکی از دلایل جذابیت «لب دریا» همین موضوع است.

 

خودخواهی، تنبلی  و بی توجهی به حقوق دیگران موارد اصلی فیلم هستند که که برخی از شخصیت های قصه به آن دچارند و در پایان اگر چه مشخص نمی شود که این صفات نکوهیده از وجودشان رخت بسته است یا نه، اما بیننده متوجه تبعات زشت آنها و مشکلاتی که در پی دارند می شود و برای همین فیلم بدون دادن شعار پایانی مناسب را به تماشا می گذارد.

منبع:سینما پرس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم