یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

یکی ازفعالیت‌های تلویزیون بررسی مجموعه برنامه‌های تولیدی آن است تا با یک جمع‌بندی کلی بتوانند نقاط ضعف وقوت آنها را شناسایی و در رفع و بهبود کیفیت تولیدات سیما اقدام کنند؛ ‌رویکردی که سال‌ها جای آن درتلویزیون خالی بود، به‌همین خاطرفضایی برای نقد وچالش منطقی وجود نداشت . . . ‌

برهمین اساس درآغاز سال‌جاری برنامه‌ای با نام «سین مثل سریال» ازشبکه اول پخش شد که قراربود مجموعه سریال‌های دهه ۸۰ را بررسی کارشناسانه کند تا بهترین‌های منتخب مخاطبان، معرفی شود و درکنارآن نیز بازیگران زن ومرد برتر این مجموعه‌های نمایشی ازشبکه اول نیزانتخاب شوند. روند تئوریک کارخوب ومنطقی بود، زیرا ازاین طریق دست‌اندرکاران عرصه تولیدات نمایشی می‌دانند زیرذره‌بین نگاه مخاطبان وکارشناسان هستند وبا وسواس ودقت بیشتری کار می‌کنند، اما متأسفانه شیطنت‌هایی که عمداً یا سهواً دراین برنامه زنده تلویزیونی انجام می‌گرفت، از همان ابتدا موجب تردید و تشکیک‌خاطربسیاری ازمخاطبان شد. همین امرسیربرنامه را به انحراف کشاند، ‌به‌صورتی‌که دومجری خانم و آقا در این برنامه که به شوی لباس شباهت داشت فارغ ازنگاه موشکافانه ومطلع به روند کارظاهرمی‌شدند وبا آب و تاب ازچهره‌های بازیگرمی‌گفتند، ‌البته اینکه بازیگران برترتلویزیونی معرفی شوند، فی‌النفسه کاربدی نیست، اما اینکه ملاک‌ها و معیارهای انتخاب برترین‌ها چه چیزی‌هایی است اهمیت دارد، مثلاً اینکه بازیگری چقدر در این مدت پایبند ارزش‌ها و آرمان‌های نظام بوده، تا چه میزان تعهد کاری داشته‌ و توانسته به‌عنوان قشری ازاین اجتماع در راهبرد و اجرایی کردن منشورهنر انقلاب گام بردارد، دراین انتخاب‌ها هیچ تأثیری نداشت و فقط با یکسری تبلیغات به سبک رسانه و نمودارهایی ازپیامک‌های مردمی بازیگرانی در فهرست قرارگرفتند و درمدت یک‌ماه با ایجاد هیجان‌های کاذب سعی داشتند تا مردم را درمسابقه به نوعی هل بدهند، البته دراین میان هرچه اعتراضات مردمی و رسانه‌ها پیرامون روند برنامه بیشترمی‌‌شد، آقایان بی‌توجه همچنان همان مسیرغلط را دنبال می‌کردند تا اینکه نوبت به فینال برنامه رسید وحداقل انتظارآن می‌رفت که دراین برنامه آخری به دیدگاه عموم مخاطبان بهایی داده شود، ولی در شب میلاد حضرت زهرا(س) که باید کمی رنگ وبوی برنامه عطرحضورایشان را به‌خود می‌گرفت و درملاک انتخاب بازیگران زن تأثیر می‌گذاشت، همان روند قبل دنبال شد و بازیگری را که به لحاظ شخصیتی و اعتقادی کاملاً مغایربا ارزش‌های دینی است، در ردیف سه بازیگربرترسیما معرفی کردند و قرارشد درمراسم ویژه‌ای با حضور مسئولان صدا و سیما ازاین افراد تقدیر به‌عمل‌ آید.
مادر شهیدی که بلوتوث این بازیگر وبعد برنامه«سین‌مثل‌سریال» را دیده بود، با اشک گلایه می‌کرد که:«ازچنین کسانی باید تقدیر ‌شود؟! انگارمی‌خواهند به ما که تنها سرمایه‌مان فرزندی بود که حتی استخوانش بعد از سال‌ها برنگشته تا تسلی‌خاطرمان باشد، پوزخند بزنند. » چنین مسئله‌ای که بیشتر به دهن کجی تلویزیون نسبت به ارزش‌ها وآرمان‌های مقبول جامعه اسلامی برمی‌گردد، باعث رنجش‌خاطربسیاری ازخانواده‌های شهدا و انقلابیون شد که این بازیگر زن به راستی چه خدمتی برای هنرانقلاب اسلامی کرده است که باید تقدیرشود؟!
از کی تا به‌حال نمودار فرضاً یک میلیون پیامک بیانگردیدگاه ۷۰ میلیون جمعیت است که باید ازرسانه ملی انتخاب شود؟! به نظرمی‌رسد این عمل برای آن باشد تا خانم بازیگرممنوع‌التصویر مجوزی برای حضورسربلند درتلویزیون پیداکند و دروجهه یک هنرمند محبوب مردمی عرض اندام کند؟! دراین باره بعد از پیگیری و تماس تلفنی با صدا و سیما معاون رسانه ملی با کمال تعجب ازتولید و اجرای برنامه«سین‌مثل سریال»با چنین سبک وسیاقی ابرازبی‌اطلاعی کرد که عذری بدترازگناه محسوب می‌شود و اینکه چطور باید برنامه‌ای زنده مغایربا ارزش‌های نظام ازشبکه سراسری روی آنتن برود ولی مدیران ازآن بی‌خبر باشند؟!
آقایان بد نیست دوباره نگاهی به وصیتنامه حضرت امام (ره) بیندازید و پیرامون رسالت تلویزیون در جامعه اسلامی دقت‌نظربیشتری کنید، ‌زیرا فرهنگ‌چیزی نیست که با سهل‌انگاری وساده‌انگاری نسبت به آن برخورد کرد.

منبع:جوان آنلاین

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم