یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

موضوع این سریال به قدر کافی قابل تأمل است و از نام سریال هم متوجه می شویم که این فیلم قرار است به چه موضوعاتی از تاریخ معاصر ایران اشاره کند . این سریال هم مانند سایر سریال تاریخی دارای قوت و ضعف هایی است . یکی از عمده ترین انتقاد هایی که بر این فیلم وارد شده و تا اندازه ای قابل قبول است ، عدم موفقیت سریال در جذب مخاطب است ....

 

به نام خدا

 

سریال کلاه پهلوی سریالی است که از شبک یک سیما پخش می شود و جزء پروژه های فاخر صداو سیما به حساب می آید .کار ساخت سریال تاریخی « کلاه پهلوی» به کارگردانی ضیاءالدین دری و تهیه کنندگی، محمدرضا تخت کشیان از سال 1385 آغاز شده است و این سریال یکی از پروژه های عظیم تاریخی است که در پنجاه و شش قسمت و برای گروه فیلم و سریال شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است .

«کلاه پهلوی» داستان جوانی به نام فرخ است که پس از ادامه تحصیل در فرانسه به ایران می‌ آید و در دوران رضاه شاه و در زمان کشف حجاب، درشهری کوچک فرماندار می‌شود. این سریال همانند «کیف انگلیسی» آخرین ساخته های دری برای تلویزیون است به تاریخ معاصر ایران می پردازد و روایتگر اوضاع ایران در سالهای حکومت رضاشاه پهلوی و ماجرای کشف حجاب است.

فیلم به موضوع کلاه پهلوی و کشف حجاب در سال های 1314 تا 1318 پرداخته که از این قبیل، سریال ها و فیلم های زیادی ساخته شده که در اکثر موارد، موضوع و درون مایه سنگین و غیر قابل فهم فیلم باعث شده مورد استقبال مردم قرار نگیرد. اما کلاه پهلوی مطالب جالبی را عنوان می کند و بسیار شیوا و روان از پوشش مقدس چادر دفاع کرده و طوری کشف حجاب را به رخ می کشد که هر انسان غیرتمندی با آگاهی از این خیانت بزرگ بسیار آزرده می شود. این جای بسی خوشحالی است که کارگردان توانسته این موضوع را خوب به رخ بکشد.

موضوع این سریال به قدر کافی قابل تأمل است و از نام سریال هم متوجه می شویم که این فیلم قرار است به چه موضوعاتی از تاریخ معاصر ایران اشاره کند . این سریال هم مانند سایر سریال تاریخی دارای قوت و ضعف هایی است . یکی از عمده ترین انتقاد هایی که بر این فیلم وارد شده و تا اندازه ای قابل قبول است ، عدم موفقیت سریال در جذب مخاطب است . سریال های تاریخی هر چند که بتوانند با صرف هزینه های زیاد و طراحی صحنه ، شرایط و اوضاع تاریخی را به خوبی به مخاطب نشان دهند اما اگر نتوانند مخاطب جذب کنند به عنوان یک پروژه شکست خورده محسوب می شوند . از جمله افرادی که این نقد را به فیلم وارد آوردند میتوان آقای خسروی معتضد (کارشناس برنامه های تاریخی صدا و سیما) را نام برد که به شدت از این سریال انتقاد کرده است .

 

خسرو معتضد در گفتگویی با افکار نیوز اظهار کرد :

« مخاطبان بیش‌تر از 10 دقیقه نمی‌توانند کلاه پهلوی را تحمل کنند و سریع کانال را تغییر می‌دهند یا تلویزیون را خاموش می‌کنند تقصیر سازندگان آن است نه دیگران. سریال مذکور حقیقتا آنقدر خسته‌کننده است که مردم علاقه‌مند به تاریخ ایران را نتوانسته جذب خود کند. متاسفانه دست اندرکاران این سریال نه شخصیت‌ها را می‌شناسند و نه اطلاعی از تاریخ دارند»

از دیگر نقد هایی که به این سریال وارد است ، استفاده از خودروی جیپ در این سریال است که به گفته ی مورخان ، جیپ در دنیا در سال 1941 ساخته شد و دو سال بعد آمریکایی‌ها آن را به ایران آوردند که با زمان وقوع اتفاق‌های سریال هماهنگ نیست. برخی از منتقدان این سریال را به شدت شعارزده می نامند . شعارزده یعنی انتقال مفاهیم و پیام های داستان و سریال به صورت کاملا مستقیم به بیننده و گرفتن قدرت تفکر و درک مفاهیم داستان ، به زبان ساده تر یعنی خود بازیگران سریال و داستان پیام ها را منتقل کنند و بیننده به صورت ناخودآگاه و از روی حوادث متوجه پیام ها نشود .

حالا باید منتظر ماند تا قسمت های پایانی این سریال هم پخش شود و بتوان بصورت کامل این سریال را مورد نقد و بررسی قرار داد .

 

 

نویسنده : محمدرضا شریفی

نظرات  (۱)

با عرض احترام بلاشرط با تمام متن مقاله مذکور موافقم باتشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم