یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

انگار فیلم‌ساز مدیوم خود را به‌اشتباه انتخاب کرده و به جای یک فیلم داستانی، می‌خواسته مستند بسازد. روایت بر اساس همان کلیشه‌های نخ‌نما و قابل‌پیش‌بینی پیش می‌رود تا این دو در بیابان گم شوند و در نهایت پیدا شوند...



به نام خدا



درست است که تولید فیلمی مثل فرزند چهارم با مخاطره‌های زیادی همراه بوده و دغدغه‌ها و پیام‌های انسانی سازندگانش هم قابل‌احترام است، اما همه‌ى این‌ها بهانه‌ى خوبی برای چشم بر بستن بر ضعف‌های فیلم (به‌ویژه فیلم‌نامه‌اش) نیست. از همان ابتدا پرداخت دو شخصیت اصلی به شکلی ناقص صورت می‌گیرد و انگیزه‌ى سفر آن‌ها به آفریقا قانع‌کننده نیست. در ادامه، تصویرهای مستندوار از آفریقا و نمایش قحطی و فقری که گریبان‌گیر مردم آن‌جاست واجد هیچ عنصر دراماتیکی نیست. انگار فیلم‌ساز مدیوم خود را به‌اشتباه انتخاب کرده و به جای یک فیلم داستانی، می‌خواسته مستند بسازد. روایت بر اساس همان کلیشه‌های نخ‌نما و قابل‌پیش‌بینی پیش می‌رود تا این دو در بیابان گم شوند و در نهایت پیدا شوند. اما نکته‌ى اعجاب‌انگیز و غیرقابل‌باور معجزه‌ای است که بدون بسترسازی لازم و در اوج گرسنگی این دو در آستانه‌ی مرگ‌شان اتفاق می‌افتد (به هر حال به دلیل حفظ امانت آن را لو نمی‌دهم). این معجزه که پرداخت و اجرایش یادآور فیلم‌های معناگرا و ایدئولوژیک دهه‌ى ۱۳۶۰ است و به جای تأثیرگذاری بر عواطف مخاطب اسباب خنده‌ى می‌شوند، تیر خلاصی است بر پیکر فیلمی کهنه و کسالت‌بار که حتی کاریزما و بازی همیشه‌خوب مهدی هاشمی را هم از او گرفته است. تنها نکته‌ى مثبت فرزند چهارم موسیقی متن شنیدنی فریدون شهبازیان است که ارزش‌ها و امتیازهای بیش‌تری از خود فیلم دارد.



نویسنده : هومن داودی

منبع : وبسایت مجله فیلم



نظرات  (۹)

۲۱ تیر ۹۶ ، ۱۸:۰۲ اسما احمدی
من از این فیلم خیلی خوشم اومد وخیلی ناراحت شدم بخاطر ابراهیم
سلام.فیلمش عالی که نبود هیچ به معنای واقعی بینظیر بود عمق فاجعه تو آفریقا رو نشون به نظر من اسکار حقش بود ولی حیف...
طرح اولیه داستان و تا حدی پرداخت هاش خیلی خوب بود
اما پایان فوق العاده ناقص و بدی داشت.
پایان فیلم علامت سوال های زیادی را ایجاد می کند و واقعا تاثیر گذاری لازم را که در طول فیلم ازش انتظار می رود را از بین می برد. سرانجام ابراهیم و حتی رویا مشخص نشد فقط اسم بچه سومالیایی شد رویا!!!
پایان فوق العاده مسخره و بدی داشت.
فیلم بسیار زیبایی بود
فیلم خوبی بود. من خوشم اومد
دست رو موضوع خوبی گذاشته شده بود

فیلم بسیار زیبایی بود از تمامی دست اندر کاران فیلم متشکرم که توانستند انسانیت به معنی ناب آن را به نمایش بکشند واقعا عالی و تحسین بر انگیز بود
اینکه فیلم قصه نداشت و مستند بود خیلی بد بود.اما وقتی تو بیابون گم شدن فیلم بهتر شد.اما به قول شما با اون معجزه بد شد.جالبه بدونید من یه معلمم برای تماشای این فیلم شاگردامو باخودم به سینما بردم که بعد تو کلاس راجع به فیلم صحبت کنیم .اما هیچ کدوم خوششون نیومد.
سلام از طرفداران آقای حامد بهداد هستم ...خوش حال میشم به وبلاگ من سر بزنید...
پاسخ:
سلام
خوشبختم از آشناییتون .
چشم سر میزنیم .
با شما موافقم. هر چند من مشکلی با مستندگونه بودن فیلم نداشتم، بلکه به خاطر نو بودنِ کار برایم جالب هم بود. اما با آن "معجزه" به شدت از فیلم نا امید شدم. اگر این یک ربعِ آخر فیلم قیچی می شد و همانجا فیلم تمام می شد خیلی بهتر بود!
پاسخ:
سلام دوست عزیز
به نظر من "فرزند چهارم"در کل فیلم قابل قبولی بود .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم