یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

در ادامه ی مطلب نقد سریال پایتخت را میخوانیم که نویسنده ی محترم آقای هادی حق پرست ، آن را در اختیار ما قرار داده است .

بعد از تماشای دست و پا شکسته سریال نوروزی پایتخت و شنیدن و خواندن اعتراض های شخصیت های سیاسی، فرهنگی،رسانه ای و مهم تر از همه مردم عزیز شمال از پرداخت این سریال به آداب و رسوم و گویش و لحجه این منطقه از کشور، با خود گفتم که ...

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به نام خدا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بعد از تماشای دست و پا شکسته سریال نوروزی پایتخت و شنیدن و خواندن اعتراض های شخصیت های سیاسی، فرهنگی،رسانه ای و مهم تر از همه مردم عزیز شمال از پرداخت این سریال به آداب و رسوم و گویش و لحجه این منطقه از کشور، با خود گفتم که یک اتفاق بوده است و حتما دیگر تکرار نخواهد شد، و آنها هم که عکس العمل از خود نشان دادند و داد و فریاد کردند مقداری متعصبانه و بسته به موضوع نگاه کردند. و این یال و قال سوژه ای را هم دست BBC و VOA داده تا آنها هم پُز مدافع نمودن مردم ایران و شمالی ها به خود بگیرند!

و این را از زمانی که شنیدم قرار است سری دوم آن هم ساخته شود، اطمینان پیدا کردم که بنا دارند با ساختن سری دوم پایتخت با برداشتی مناسب شیطنت های گذشته را جبران کنند.

اما بعد از دو سال انتظار و شنیده های پراکنده از سری اول پایتخت، وقتی در نوروز 92 پای شبکه اول تلویزیون به تماشای فیلم نشستم، اولین قاب قسمت اول را که دیدم،(اولین قاب قسمت اول تصویری از یک مرغ ! که مشغول راه رفتن و نوک زدن زمین بود)

فهمیدم که اشتباه می کردم و تَه دلم خالی شد و خیره خیره تا آخر قسمت را دیدم و تنها به این می اندیشیدم که چرا باید به این رسانه بگوییم رسانه ی ملی؟

رسانه ای که جز تهران و شهر و سبک زندگی تهرانی هیچ برایش محترم نیست و از شوخی و بازی کردن با آنها لذت می برد.

با هدایت صدا و سیما در یک برنامه هماهنگ چند هفته قبل از نوروز شبکه های استانی پخش سری اول پایتخت را در دستور کار قرار دادند که مردم خوب داستان را به خاطر بیاورند و برای پخش سری دوم آماده خندیدن به هم باشند.

این از آن تصمیم رسانه ملی نشانه دارد، که آن تهرانیزاسیون ایران اسلامی است و شاید هم تنها در این صورت این رسانه ملی می شود. در این مجموعه که هیچ جز ابتذال تصویری فیلم تلویزیونی نیست، تنها یک سخن وجود دارد و آن هم این که مردم شمال، جماعتی بد لهجه، بی سواد و البته طبق معمول شخصیت سازی برنامه های تلویزیون مذهبی آدم هایی هستند که در این روزگار در عین سادگی به خانواده اهمیت می دهند و آنها را سرمایه خود می دانند، آدم هایی که حتی حرف زدن هم بلد نیستند، عصبی و در چند وجبی خود برای حرف زدن فریاد می زنند.

نکته جالب در سریال این است که همسر ((نقی)) یا محسن تنابنده با لهجه ای تهرانی(!) حرف می زند و این از خلاقیت های(!) آقای مقدم کارگردان سریال بوده تا نقی و لحجه شمالی او در کنار همسرش (هما) با لحجه تهرانی اش خوب جلوه کرده و نمایان شود. و همچنین منت نهادند و نقش هایی نظیر راننده بولدوزر یا کارگر کارواش و کارگر سر چهار راه را به بازیگران مازندرانی واگذار کردند و آنها هم با ذوق دیده شدن در شبکه سراسری قبول زحمت فرمودند و بر مشروعیت این سریال افزودند.

و این همان کاری است که رضاخان پهلوی ناشیانه خواست انجام دهد اما این آقایان آگاهانه و هوشمندانه و با استفاده از بودجه و امکانات رسانه ملی و ملت ایران علیه فرهنگ و آداب مردم ایران حرکت می کنند.

که البته این اثر همانند همه اثرهای آقای مقدم که دوربین به صورت مبتذل سینمایی در کل سریال بی دلیل روی دست است اثری با ماهیت مستند بوده، اما این بار مستندی برای حمله ای وحشیانه به طریق ابزار فرهنگی و رسانه ای به فرهنگ یک قوم و ملت بود، نه یک سریال یا تله فیلم و ... . اثری که می توان گفت BBC و دیگر دشمنان رسانه اس قسم خورده ایرانیان جرات ساخت چنین سریال و توهین به ایرانیان و اقوام آنان ندارند.

عوامل و سازندگان این سریال آشکارا فریاد زدند که چرا شهرستانی ها مثل ما نمی شوند؟

گرچه نباید از تنها نقطه مثبت و قابل دفاع سریال غافل شد و آن هم ترسیم یک سبک زندگی جمعی و خانوادگی و نفی ایندیویژوالیسم است که در جای خود ایرانی و اسلامی ارزیابی می شود.

و خلاصه این که به نظر نگارنده صدا و سیما برای دومین بار از خط قرمز خود عبور کرد و خط قرمز این رسانه باید غرور ملت ایران و لطمه زدن به این احساس مقدس باشد و مراقب باشد که ولی نعمتان انقلاب از انها ناامید نشوند.

نویسنده : هادی حق پرست

وبلاگ هادی حق پرست

نظرات  (۱۰)

در این سریال فقط برای خنداندن جماعتی لهجه مازندرانی را به تمسخر گرفته و مردم این منطقه را ساده لوح و سبک مغز معرفی نموده ،و از نظر مالی و اجتماعی و فرهنگی افرادی مفلوک معرفی کرده ،و هیچ کدام از شخصیت های اصلی فیلم مازندرانی نبوده, این نوع از فیلم شیوه درستی برای خنداندن مردم نیست .البته این حرکت ها نشان دهنده ی حنای مسئولین  مازندرانی و مجمع نمایندگان مازندرانی میباشد .که سال های متمادی این مردم صادق را به تمسخر گرفته و هیچ گونه عکس العملی در مقابل این هتک حرمت از خود نشان نداده اند. 
سریالش سرگرم کننده و تا قسمت هایی مفید بود باعرض تشکر و خسته نباشید خدمت تدارکات این سریال
ولی این سریال تا سری سومش کافی بود چون یه دید مثبت و زیبایی از مازندرانی های عزیز تو ذهن مردم شکل گرفته بود ولی سری 4 و 5 که همش جدال و قهره اون تصور و ذهنیت و به نظرم خراب کرد!
ولی لهجه و بازیشون بااینکه مازندرانی نیستن عالیه و تلاششون قابل تقدیر هست!
۱۹ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۰۹ سجاد شهسواری
بسیار فیلم خوب و قابل درک است  حرف هایی پیش امده که نام های بازیگران از نظر نقشه بدشان و ناسزاگویی به یکدیگر از نظر دین قابل درک نیست و این ها همه برنامه ریزی شده است اما چنین نیست بلکه یک فیلم است خودما نباید این را بزرگ جلوه بدهیم  بلکه باید راهی پیدا کنیم برایه مقابله با این فساد در جامعه شاید صدا و سیما مشکل داشته باشد اما کو فیلم هایه مفید ، فیلم هایه مفید شاهنامه لطفا در همه موارد فکر کنید و حرفه بی ربط نگویید 
باسلام خدمت کارگردان بزرگ وفهیم این مرزوبوم جناب آقای مقدم،باتمام احترامی که خدمت شماآقای مقدم دارم انتقادبنده این است که مادرعیدنوروزبه سرمیبریم واین سریال ازپایتخت۱تاپایتخت۴همیشه دنباله روسریال شمابودم امابادیدن پایتخت۵نگرشم نسبت به افکارشماتغییرکردآقای مقدم مردم خواهان دیدن یک فیلم دورازترس ورُعب ووحشتن پایتخت۵شدبه وقت شام من نمیدونستم که قراریک فیلم ترسناک بجای پایتخت۵تماشاکنم،باتشکر
یکم زحمت بکش خودت پول دربیار و به اینا حسادت نکن
من اینقدر به وجد اومدم که به این صمیمت شمالی ها غبطه خوردم
تا یکی موفق میشه بقیه دنبال قالب یخ هستن.
اتفاقا بعد از 4 سال میخوام امسال بشینم و پایتخت رو از تلویزیون ببینم و حتما هم توی کاسبی ای که برای پیامکش باز کردن شرکت میکنم که مبادا امثال شما بتونن نقد منفی بهش بگیرن
بدرک اون صدتا یه تومنی پول پیامکش


با سلام . من کاملا با شما مخالفم به این دلیل که هدف از ساخت سریال پایتخت بی شیله پیله بودن و در کنار هم بودن اعضای یک خانواده که به اصول شرعی خود اهمیت میدهند، می پردازد. از نظر گویش و لهجه نیز شما، در اشتباه هستید.چرا که این تیپ سازی ، به فرهنگ و آداب و رسوم هم وطنان عزیزمان در شمال کشور اشاره دارد. در پایان باید گفت که نقد شما انتقاد سازنده نبود و فقط و فقط به عنوان مچ گیری تلقی می شود. 
آقای منتقد محترم «لحجه» نادرسته «لهجه» درستشه، بفهم.
شما همکه فقط بزارن الکی به همه چیز گیر بدین اصلا تکلیفتون با خودتون معلوم نیست میگین لهجه نداشته باشد قومیتی نباشه اصلا کسی با این دید شما به سریال نگاه نمیکنه مهم اینه که یه بار تو ایران یه سریال بدرد بخور ساختن که اونم فقط بزارن باش مخالفت کنن هم میخواین سریال بیننده جذب کنه هم میگین توهین میکنن حتما همه فیلما باید تو ایران غم انگیز باشد تا خوب باشن
۲۹ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۰:۵۵ چه فرقی داره؟

من خودم یه شمالی هستم و از اینکه لهجه رو دقیق مثه مازندرانیا درآوردند به وجد اومدم

باید بگم اصلا مطالبتون صحت نداره

توهین؟

سیروس مقدم این وصله ها بهش نمیچسبه عزیز

ببخشید آقای نویسنده این که توی این سریال گفته شده مردم شمال بدلهجه و  بی سواد اند رو من جای دیگه هم دیدم و شدیدا مخالفم.هدف این فیلم از یه سری از خصوصیات این خانواده به نظرم ساده نشون دادن و طبیعی بودن محیط خانواده بود نه اینکه بخواهند به مردم شمال توهین کنند!و فکر نمیکنم به اقوام ایرانی توهینی شده باشه.اتفاقا به اونا بها داده شده که مرکز و قلب سریال از یه محله ی دور افتاده در شمال شروع میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم