یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

سریال « پژمان » در مهر ماه 92 از شبکه 3 سیما شروع به پخش شده است . سریالی که خیلی ها منتظر پخش شدنش بودند . حضور پیمان قاسم خانی و برادرش و همچنین گروه فیلمساز ، مژده ی یک سریال خوب را می دهند . سریالی با ایده نو و جذاب و بازیگران حرفه ای و حتی از پژمان جمشیدی کاراکتر اصلی داستان که فوتبالیست بازنشسته است هم خوب بازی گرفته شده است .

نظر شما درباره ی سریال پژمان چیست ؟

در ادامه مطلب نظرات خود را با ما در میان بگذارید ...

این که این سریال پژمان سریالی پر مخاطب است عجیب نیست زیرا بازیگران شناخته شده ای در فیلم حضور دارند و خواسته یا ناخواسته مورد توجه مردم و رسانه ها قرار خواهد گرفت امّا نکته ی بعدی داستان و فیلمنامه این سریال است که مورد توجه قرار میگیرد ایده ی داستان را ظاهرا خود پژمان جمشیدی به پیمان قاسم خانی داده است .


 نامه پژمان جمشیدی را به مناسبت شروع به پخش شدن این سریال می خوانیم :


به نام خدا

من، پژمان جمشیدی مثل خیلی های دیگر همه اینها را به چشم دیده ام. رسیدن به آخر خط. پایان یک عشق خالص. بعد از بیست سال. از روزهایی که برای خودت مثل مجتبی محرمی، اسطوره داشتی و می ساختی تا همین چند سال آخری فوتبال. "پژمان" یکی از همین هاست. بخواهی یا نخواهی دوره ات تمام می شود. همه آن احساسات دوست داشتنی. نهایتا باید خاطراتت را قاب کنی بزنی به دیوار. از این بیشتر چیزی نصیبت نخواهد شد. روزهای فراموشی خیلی زود از راه می رسند.

این کابوس همه ماست. فوتبالیست های دیروز، امروز و البته فردا. ایده را همان سه سال پیش به پیمان قاسم خانی دوست داشتنی گفتم. آبان ماه پارسال بود که پیمان خبر داد شبکه سه قصه را پسندیده. از ته دل خوشحال شدم. مخصوصا وقتی شنیدم محسن چگینی عزیز قرار است فیلم را بسازد. سروش صحت هم شد کارگردان. با بچه های گروه غریبه نیستم. سالهاست هفته ای یک شب دور هم جمع می شویم و فوتبال بازی می کنیم. آنها هم پژمان را خوب می شناسند. یعنی نه فقط من، که کاراکتر همین "پژمانی" که از همین فردا شب روی آنتن شبکه سه می رود. خسته، عصبی و کلافه در آخر خط شهرت. پیمان گفته بود که نقش اول "پژمان" را باید یک فوتبالیست بازی کند. یک روز هم به من گفت "بهتر است خودت بازی کنی، به من اعتماد کن". من هم اعتماد کرده ام. به برادران قاسم خانی که خیلی خیلی قبولشان دارم. ممنون همه شان هستم. از همه بازیگرانی که اجازه دادند من در کنارشان باشم. ادعایی نیست که کار من هم بازیگری نیست. من همان پژمان جمشیدی سابقم. عشق فوتبال با همان احساسات داغ قدیمی. فوتبال همه زندگی من است. شاید حتی چیزی بیش از زندگی. کاش "پژمان" کمی ما را یاد فوتبالیست های به آخر خط رسیده بیاندازد که کمی بیشتر حواسمان به آنها باشد.این همه چیزی است که من و احتمالا همه گروه، آن را می خواهد.

با احترام به همه قدیمی های فوتبال و طرفدارانش اعم از آبی و قرمز و اهالی محترم هنر که بودن در کنار آنها همیشه باعث افتخار من است، این کار را تقدیم می کنم به همه اسطوره های دوران کودکی ام که در قلب من هرگز فراموش نخواهد شد. دوستتان دارم.

پژمان جمشیدی - مهر 1392

 این نامه در سایت ورزش سه  منتشر شده است .


نظر شما در مورد سریال پژمان چیست ؟

بازی بازیگران را چگونه ارزیابی می کنید ؟

نظرات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید .


نظرات  (۷)

به نظرم بنفشه کار درست کرد با سام درخشانی عروسی کرد چون یکی لنگه خودش بی پوله 🙄🖕🖕🖕🖕
سریال بسیار خوبی بود من که واقعا از دیدنش سیر نمیشم مرسی از پیمان و مهراب قاسم خانی عزیز و سروش صحت و بازی فوق العاده زیبای پژمان جمشیدی
سریال واقعا دوست داشتنی با بازیگرای عالی از جمله سام درخشانی و ....
سلام سریال خوبی بود کی فکر می کرد پژمان جمشیدی بتونه بازی به این خوبی داشته باشه ما باید بدونیم که بازی در سریال خیلی سخته تازه کسی که جلوی دوربین برای بازی تا الان حاضر نشده؛ مردم ما نیاز دارن به چنین سریال های طنزی چون گرفتاری وخستگی مردم از مشکلات روز مره خیلی زیاده وقتی شب به خونه میرسن نیاز دارن یه مقدار فکرشون از روی این مشکلات دور بشه پس کاش همیشه این سریال های طنز میبود تا دل مردم هم شاد بشه
فیلم بسیار زیبایست  دوستش دارم  اول برایم اهمیت نداشت سخصی را دیدم و اصلا نشناختمش اما بعد از مدتی  فیلم برایم خیلی خیلی زیبا بود من از قسمتهای اول سریال پژمان را ندیدم  اما اقسمتهای بعدی را دیدم از همان موقع هم موضوع سریال را فهمیدم  پژمان شخصی فراموش شده بود . در اخر هم سریال بسیار زیبایی بود و ا
۰۲ آذر ۹۲ ، ۱۱:۱۸ حسین رازی زاده
سلام
لطفا به وبلاگم سر بزنین و درباره جدیدترین پستم نظر بدین
۲۲ مهر ۹۲ ، ۱۰:۴۶ شاهرخ مهدوی

من هیچگاه نقد سریال و فیلم را انجام نمیدهم چون از لحاظ فنی بار دانش کافی برای این کار در من موجود نیست لذا آنچه به تقریر درآمده صرفا تحلیل سریال بر اساس رهیافتهای جامعه شناختانه می باشد.

سریال پژمان در ژانر طنز پخش می شود با فیلمنامه نویسی آشنا چون قاسم خانی و کارگردانی سروش صحت و بازیگرانی حرفه ای چون بهاره رهنما و بهنام تشکر و بازیگری آماتور چون پژمان جمشیدی.

قصه داستان فوتبالیستی است تازه بازنشسته که با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم میکند و در صدد است تا هرطور شده دوباره بخت خود را در زمین بیازماید حال شده در لیگ ایران یا حتی لیگ ناشناخته هند.

در این بین رفیقان سابق نیز رقیبان امروزند.موانع بسیار است و شانس پیروزی کم. حتی پدر پژمان هم ارزشگذاری مادی به روی او مینماید و پژمان بی پول را دوست ندارد و چپ و راست پس گردنی نثار او مینماید.

پزمان داستان ما نماد یک انسان بالای 40 سال امروزی است انسانی که هرآنچه در توان داشته در سالهای 20 تا 40 زندگی خود صرف کرده و اکنون علاوه بر عمر و جوانی از دست رفته هیولای تکنولوژی و تجدد را و نوگرایی را دشمن امروز خود و مانع تنفس آتی خود میبیند . چنانکه خسرو حیدری برای او یک هیولا یک تابو یک آزاردهنده دائمی تلقی می شود.

البته بار اخلاقی موضوع در اینجاست که سریال انسان را از زیاده خواهی و تنوع طلبی بیمورد و بیفکری و ندیدن آینده نهی نموده و به آینده نگری و پرهیزاز مخارج زائد تشویق مینماید تا در روزگار ناتوانی و بازنشستگی و عقب افتادگی تکنولوژیکی با اندوخته خود بسازد و نسوزد.

از طرفی فوتبال در این سریال برای دست اندرکان استعاره از جامعه است یاد آقای مصطفوی بخیر 20 سال قبل که گزارش فنی جام جهانی را انجام میداد یک تکیه کلام داشت  و میگفت: فوتبال یعنی زندگی

آری کثیفی عریان نمایش داده شده در تعاملات فوتبالی سریال همان کثیفی موجود در بطن جامعه ماست.بیسوادی نشاند داده شده در فوتبالیست ها در حقیقت کم سوادی و فرهنگ سطحی عامه جامعه است که به نمایش درآمده . جامعه ای که بزرگسالش فکر میکند یزد دریا دارد و خردسالش به مرکز استان میگوید پایتخت.!!! و در عین ناباوری میگوید پایتخت فارس : کهکیلویه و بویراحمد!!!! پس نباید برخی فوتبالیستهای ما خرده بگیرند که فوتبالیست در این سریال تحقیر شده.

و در آخر سریال موشکافانه به نقد آریستوکراسی یا همان اشرافی گری در اجتماع امروزه می پردازد. اشراف زادگانی که نماد اشرافیت آنها مدل عینک بالای سرشان است مدل لباس و کفش و اتومبیلشان است ولی این اشرافیت چه شکننده است و سطحی وقتی میبینند دیگری نیز از عینکی هم مدل عینک آنها بر سردارد یا مثلا اتومبیل رقیب یک مدل از اتومبیل آنها بالاتر رفته. اشرافیتی که خلاصه شده در سونا جکوزی و اتاق خواب مسترو ویو .اشرافیتی که دغدغه اش آنتالیا و دبی رفتن است خوشحایش در پی پوشیدن برند است. اشرافیتی که بیش از هرچیز به اشرافیت نمایی میماند.

خلاصه این که این سریال لایه لایه های اجتماع را مورد بررسی قرارداده از روابط سرد زناشویی گرفته تا زندگی های موجی . از پرخاشگری  کودکان گرفته تا بی احترامی به سالمندان . از دغل بازیهای اجتماع تا بیسوادی فرهنگی.این سریال جامعه ای بیمار را به معرض نمایش قرارداده جامعه ای که در آخر به دکتر روانشناس نیاز دارد و تک تک شخصیتها در آخر مهمان روانزشناس هستند اما دریغ و افسوس که روانشناس هم نسخه ای مناسب برای التهاب این جامعه بیمار ندارد.


پاسخ:
ممنون نقد خوبی بود .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم