یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

خوانندگان گرامی این بیانه از سایت «شمال امروز» کپی شده و مسئولیت صحت این بیانه بر عهده ی سایت مذکور است.

به گزارش شمال امروز،در پی ساخت سریال جنجال برانگیز پایتخت ۲ در مازندران، انصار حزب الله استان نسبت به ساخت این فیلم تمسخر آمیز بیانیه ای صادر نمودند. متن این بیانیه بدین شرح می باشد: 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در عصری که احترام به فرهنگ های اقوام به عنوان اصول ارزشی و نماد غنای فرهنگی کشورها پذیرفته شده و همه ی کشورها خود را مقید به حفظ و زنده نگاه داشتن آنها می دانند.

و در شرایطی که پرچم بیداری اسلامی از فرهنگ و سنن اقوام بهم تنیده ایرانی در سراسر جهان برافراشته شده است متاسفانه   به واسطه غفلت و بی توجهی یا گاها تعمد سازمان های دولتی و ملی در اشکال گوناگون به فرهنگ غنی اقوامی که اولین طلایه دار فرهنگ ناب علوی هستند, توهین می شود.

بارزترین نمونه این توهین را میتوان در ساخت سریال موهن و بی محتوای "پایتخت" مشاهد کرد که در آن بدون آنکه توجهی به افکار عمومی مردم مازندران شود, در  شنیع ترین شکل ممکن به گویش غنی مردمان این سرزمین توهین شده و چهره ای نا مناسب از آنها به تصویر کشیده می شود.

گویا عوامل این سریال تفاوت اساسی بین دو مقوله"طنز" و "هجو" را به درستی درک نکرده و  برای اینکه در  تعطیلات نوروزی  بینندگان خود را شاد کنند,حاضر شده اند به هجو قومی روی آورند که کتاب  ارادت آنان به خاندان اهل بیت(علیهم السلام) پر از برگه های زرین افتخار است.
صد عجب از اینکه رسانه ملی هم از این سریال که به صراحت به لهجه و فرهنگ شیعی مردم مازندران و علی الخصوص  مقدسات الهی به سخره گرفته است را با بودجه کلان بیت المال حمایت می کند.

و اما جاهلانه ترین کار ممکن دراین سریال که  با مهر تائید رسانه ملی صورت گرفته است استفاده از نام مبارک حضرت امام نقی (ع) بر روی کاراکتر طنز و تلفظ این نام مبارک با لحن تمسخر آمیز است که عرق شرم را همچنان بر پیشانی غفلت مخاطب می ریزد.

مگر رسانه ملی و یا برخی مسئولین استانی که دست همکاری به سوی عوامل این برنامه دراز کردند شاهد  جریان توهین و جسارت به ساحت حضرت امام علی النقی(ع) در رسانه ها ی غربی و شبکه های اجتماعی نبوده اند که با سخیف ترین شکل ممکن به وجود مبارک این امام همام جسارت نموده و وقاحت را به حدی رسانده اند که خواننده ای مرتد(شاهین نجفی) به خود اجازه میدهد در قالب ترانه ای موهن این دهن کجی گستاخانه را ادامه دهد؟
ساخت سریالی که نام کاراکتر اصلی طنز آن , تداعی کننده استمرار این اهانت است,چه مفهومی به ذهن مخاطبان متبادر میکند؟

آیا پذیرفته است صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که وظیفه ذاتی اش تقویت انگاره های ملی و مذهبی ملت قهرمان ایران است,گام در راهی نهد که منجر به تمسخر ریشه های اعتقادی اصیل در کشور شود؟آیا برای مبارزه با موج اهانت و جسارت به پایه های اساسی ایدئولوژیک شیعیان,نباید در ابتدا زمینه های این گونه اقدامات را نیز شناسائی و حذف کرد؟

تقدس زدایی از نام "نقی" در فرهنگ عامه از صدا و سیما بالاخص در این سریال به شکل نا خود آگاه شروع شد وبی شک  این کج سلیقگی و درک غلط رسانه ای, زمینه را برای استمرار برنامه های دشمن در این زمینه فراهم خواهد ساخت.چرا رسانه ملی با بی توجهی به این جریانها,ناخواسته در راه تکمیل پازل دشمن قدم بر میدارد؟

از سویی دیگر مگر تاکیدات حضرت امام خامنه ای رهبر معظم انقلاب در جلسه درس خارج فقه در خصوص "حرمت" رواج تقلید لهجه‌ اقوام ایرانی از باب تمسخر ,به گوش مسئولین این سازمان نرسیده است؟

رهبری معظم انقلاب اسلامی باور دارند قالب شهرهایی که لهجه‌های آنها تقلید می‌شود شهرهایی هستند که مردم غیرتمند آنها در حوادث مهم ۱۰۰ سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستاده‌اند و این عمل تصادفی نیست.

ایشان تصریح کردند: «یکی از مناطقی که ایستادگی سرسخت کرده مناطق شمال است،اینها آن جاهایی هستند که مردمش سرسختی و سلحشوری نشان دادند؛ اتفاقاً سعی شده است که همین‌ها از لحاظ لهجه در بین مردم سبک بشوند

حال چطور ممکن است که دوباره باید شاهد این نوع تولیدات غیر هنری و غیر اخلاقی باشیم واز چنین هتک حرمتی به مقدسات الهی توسط این سریال و توهین به فرهنگ شیعی و علوی مازندران دم بر نیاوریم؟  

ما  فرزندان این دیار علوی و مهد تشیع, ضمن اعتراض شدید به  صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران و عواملی که زمینه ساز توهین مجدد به مقدسات اسلامی و فرهنگ شیعی مازندران هستند ,از دستگاه های نظارتی خواستاریم  با مد نظر قرار دادن جمیع جوانب, دست به تغییر اساسی در این سریال بزنند که اگر چنین عملی صورت نگیرد مطمئنا صدا و سیما می بایست مسئولیت خود را در قبال این موضوع مشخص نماید.

 

منبع: خبرگزاری شمال امروز


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خوانندگان گرامی این بیانه از سایت «شمال امروز» کپی شده و مسئولیت صحت این بیانه بر عهده ی سایت مذکور است و من در این وبلاگ فقط این بیانیه تند را قرار دادم تا اطلاع رسانی کنم . و خودم شخصا با بیانات این گروه در مورد این سریال مخالفم و به نظرم این بیانیه تُند بر گرفته از احساسات است .

همه ما به مردم استان گلستان و علی آباد و استان مازندران احترام میگذاریم این سریال هم در تلاش برای نشان دادن خانواده ی ایرانی(از هر قومیتی) بود که به نظر من موفق شد .

 

 

 

 

نظرات  (۱)

با عرض سلام!اولا که این مطلب باید دروغ باشد وگرنه واقعا  متاسفم.کجا این بدبختا امام نقی (ع) رو مسخره کردن؟!!
به خدا آدم شاخ در میاره.حد اقل ایراد جوری بگیرند که قابل باور باشه...واقعا که...یکی هم که کارش مثل توپ صدا میکنه و عالی کار میکنه چیکار میکنید ها...
پاسخ:
علیک سلام و رحمت الله
من هم با نظر شما موافقم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم