یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

مجموعه ترانسپورتر، نسخه تلویزیونی شده و دنباله دار فیلم موفقی به همین نام است که سال ۲۰۰۲ ساخته شد. این فیلم که محصول مشترک فرانسه و آمریکا بود، به وسیله لوئیس لته ریه و کوری یوئن کارگردانی شد و جیسن استاتام، بازیگر و ورزشکار انگلیسی تبار سینما با بازی در نقش اصلی آن به چهره سرشناس دنیای سینما و ژانر اکشن تبدیل شد...

به نام خدا

شرکت فیلمسازی فرانسوی یوروپاکراپ (متعلق به لوک بسون) در حال مذاکره با فیلمنامه نویسان فصل اول این مجموعه ماجراجویانه است تا طرح های خود را برای قصه فیلمنامه ای ۱۳ اپیزودی در فصل دوم آن ارائه کنند؛ در حالی که لوک بسون، تهیه کننده و کارگردان مطرح فرانسوی خالق اصلی قصه ترانسپورتر است و فیلمنامه هشت اپیزود فصل اول این مجموعه، حاصل کار اوست.

مجموعه ترانسپورتر، نسخه تلویزیونی شده و دنباله دار فیلم موفقی به همین نام است که سال ۲۰۰۲ ساخته شد. این فیلم که محصول مشترک فرانسه و آمریکا بود، به وسیله لوئیس لته ریه و کوری یوئن کارگردانی شد و جیسن استاتام، بازیگر و ورزشکار انگلیسی تبار سینما با بازی در نقش اصلی آن به چهره سرشناس دنیای سینما و ژانر اکشن تبدیل شد.

 او در این فیلم ـ که قسمت دوم آن هم سال ۲۰۰۵ ساخته شد ـ در نقش یک راننده ماهر به نام فرانک مارتین ظاهر شد که با ماشین سواری خود در حال حمل و نقل کالاها و چیزهای مختلف در سطح شهر است. قصه مجموعه تلویزیونی ترانسپورتر تمام تلاش خود را کرد تا به مضمون و حال و هوای این فیلم سینمایی وفادار بماند.

لوک بسون در ارتباط با تولید فصل دوم این مجموعه موفق خود می گوید: وقتی فصل اول را تولید می کردیم، اصلا در فکر تولید قسمت دوم آن نبودم. فکر می کردم تماشاگران استقبالی معمولی از آن خواهند کرد و برایشان ماجراجویی های فرانک مارتین در۱۳ اپیزود کافی خواهد بود، اما نوع برخورد تماشاگران با مجموعه و با چیزی که فکر و تصور می کردم کاملا فرق می کرد. استقبال آنها نشان داد خواهان ادامه یافتن ماجراجویی های فرانک مارتین هستند.

 من هم سعی می کنم به درخواست آنها پاسخ مثبت بدهم. صحبت با همکاران فیلمنامه نویسم را شروع کرده ام و قرار است آنها یکسری طرح جذاب ارائه کنند تا براساس آنها فیلمنامه های فصل دوم را بنویسم. فکر می کنم کار نگارش فیلمنامه اپیزودهای فصل دوم از یک ماه دیگر آغاز شود.

 این فیلمساز و تهیه کننده قدیمی که در سال های اخیر حامی فیلمسازان جوان و مستعد فرانسوی بوده است، احتمال شروع به کار تولید فصل دوم را در آینده نزدیک رد می کند. بسون به این نکته اشاره می کند که تا پیش از پایان پخش فصل اول ترانسپورتر در فرانسه، فصل دوم آن جلوی دوربین نخواهد رفت. به این ترتیب، فاصله ای زمانی بین پخش فصل اول و دوم مجموعه خواهد افتاد.

 احتمال دارد این فاصله زمانی چیزی حدود شش ماه باشد. تهیه کنندگان مجموعه می گویند از بابت فاصله زمانی که بین پخش دو فصل اول و دوم ترانسپورتر می افتد، احساس نگرانی نمی کنند و مطمئن هستند تماشاگرانی که ماجراجویی های قصه فصل اول را دنبال کرده اند، به تماشای فصل دوم آن هم خواهند نشست. به احتمال زیاد، سه فیلمسازی که ۱۳ اپیزود فصل اول را کارگردانی کردند، به عنوان کارگردان با فصل دوم آن هم همکاری کنند.

بسون می گوید دلیلی نمی بیند آنها را کنار بگذارد و با چند کارگردان جدید کار کند. براد ترنر با ساخت شش اپیزود ترانسپورتر، بیشترین همکاری را به عنوان کارگردان با این پروژه داشت، اندی میکیتا و بروس مکدانلد هم بقیه اپیزودهای مجموعه را کارگردانی کردند.

مجموعه تلویزیونی ترانسپورتر همان حال و هوای نسخه سینمایی آن را دارد، اما شخصیت های اصلی قصه را در این مجموعه بازیگران متفاوتی بازی کرده اند. جیسن استاتام به عنوان بازیگر اصلی یا مجموعه تلویزیونی ترانسپورتر همکاری نکرده است. نقش فرانک مارتین را در مجموعه تلویزیونی کریس ونس بازی کرده است.

او که با بازی در این درام دلهره آور و ماجراجویانه به موفقیت زیادی دست پیدا کرد ، این نقش را در فصل دوم هم بازی خواهد کرد. بسون علت تغییر بازیگر نقش فرانک مارتین را این طور توجیه می کند که تماشاگران در مجموعه تلویزیونی ترانسپورتر دنبال آن بودند که با بازیگر جوان تری روبه رو شوند.

البته کریس ونس هم مثل جیسن استاتام یک راننده بسیار ماهر و چیره دست است. مجموعه ترانسپورتر محصول مشترک فرانسه، کانادا، آلمان و آمریکاست و بخش اعظم صحنه های آن در لوکیشن های فرانسه و کانادا فیلمبرداری شده است. قصه این مجموعه در حقیقت دنبال کننده همان حوادث و ماجراهایی است که در سه گانه (تریلوژی) سینمایی آن برای فرانک مارتین پیش آمد.

کریس ونس در قصه مجموعه نقش راننده ای حرفه ای و کله شق را به نام فرانک مارتین بازی می کند که شغل جالبی دارد. او از سوی آدم ها و شرکت های مختلف استخدام می شود تا انواع و اقسام کالاها و اجناس را برای آنها در سطح شهر جابه جا و منتقل کند. شغل او یک اصل مهم دارد. وی درباره نوع چیزهایی که جابه جا و منتقل می کند، هیچ سوالی نمی کند و در حقیقت به او ارتباطی ندارد که در حال حمل و جابه جایی چه چیزهایی است.

 او و زندگی اش سه قانون دارد، ولی اتفاقاتی رخ می دهد که فرانک مجبور به شکستن این قواعد می شود. آندره آ اوسوارت در نقش اصلی زن مجموعه، همکار دائم شخصیت فرانک است.

 او این شخصیت را در ماجراجویی های مختلفی که برایش پدید می آید، همراهی می کند. اوسوارت در نقش کارلا والری، مامور سابق سازمان های ضد جاسوسی است ماموریت های فرانک مارتین را سازماندهی می کند. فرانسیس برلاند، تنها بازیگر مجموعه فیلم ترانسپورتر است که با مجموعه تلویزیونی آن هم همکاری دارد. او در اینجا هم دوباره در نقش بازرس تارکونی بازی کرده است. تارکونی یک مامور سمج است که در محدوده کاری فرانک مارتین می چرخد و همیشه موی دماغ او می شود.

استفن ویلیامز، کارگردان مجموعه موفق «لاست / گمشدگان» قسمت اول مجموعه ترانسپورتر را کارگردانی کرد تا بتواند این مجموعه را بخوبی به تماشاگران تلویزیونی معرفی کند. سازندگان مجموعه تلاش کردند به لوکیشن های آن هویت و شخصیت بدهند و از آنها در پس زمینه قصه مجموعه، به عنوان یک شخصیت زنده بهره برداری کنند. به گفته منتقدان تلویزیونی، سازندگان ترانسپورتر در اجرای این کار موفق عمل کردند. به همین دلیل، شهرهای پاریس، نیس، برلین و تورنتو در این مجموعه به شکل تازه ای در معرض دید تماشاگران قرار می گیرد. کریس ونس، بازیگر اصلی مجموعه سه بار سر صحنه فیلمبرداری دچار سانحه شد.

 

 منبع: حوزه هنری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم