یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

تله فیلم چیست ؟ واژه تله فیلم از تله + فیلم تشکیل شده یعنی فیلم تلویزیونی .

با گسترش شبکه های تلویزیونی دیجیتالی که بصورت سرسام آور درحال نشان دادن سریال ها یا فیلم های تکراری هستند ، ساخت "تله فیلم" راه حلی است که ... 

 

 

تله فیلم چیست ؟

تله فیلم واژه است که از سال 1383 به فیلم هایی اطلاق شد که نه ساختار سینمایی کامل دارند و نه صرفا مجموعه ی تلویزیونی هستند واژه تله فیلم از تله + فیلم تشکیل شده یعنی فیلم تلویزیونی . یعنی فیلم که قابلیت پخش در سینما را ندارد و عناصر سینمایی را ندارد .تله فیلم همان سریال است که در 90 دقیقه خلاصه شده باشد . این فیلم ها فقط کمیت دارند و کیفیت ندارند البته اکثر غریب به اتفاق این فیلم ها این طور هستند . در بین استثنا هم وجود دارد مانند تله فیلم حبیب یا تله فیلم تنهایی که در اولی حمید فرخ نژاد و در فیلم دوم شهاب حسینی بازی درخشانی ارائه دادند و باعث شدند که این تله فیلم ها درخشیده شونددر واقع باز هم ستاره های سینمایی بودند که این استثنا را بوجود آوردند . ببنده وقتی تله فیلم میبیند نباید توقع سرگرم شدن (که اصلی ترین مزیت سینما و تلویزیون است) را داشته باشد زیرا ساختار این فیلم ها به دلیل کم خرج بودن اغلب ضعیف است . حال سوال پیش می آید که دلیل ساخت این فیلم ها چیست ؟! که باید اول از همه از مدیران صدا و سیما پرسیده شود اما جواب هایی که به ذهن هر ببینده این آثار می رسد این است که مدیران یا مسئولان با این آثار کمیت کار خود را بالا میبرند و کمیت چیزی است که گاهی اوقات مدیران به فکر آن هستند .

با گسترش شبکه های تلویزیونی دیجیتالی که بصورت سرسام آور درحال نشان دادن سریال ها یا فیلم های تکراری هستند ، ساخت "تله فیلم" راه حلی است که مسئولان آن را انتخاب کردند برای پر کردن کنداکتور شبکه های تلویزیونی خودشان . کمیت و تعداد این آثار از فیلم های سینمایی ایرانی هم پیشی گرفته است و ساخت این آثار همچنان با شدت ادامه دارد .

تله فیلم ها اغلب سفاشی هستند یعنی بودجه ای را سازمانی در اختیار فیلمساز میگذارد تا فیلمی با موضوع مورد نظر ساخته شود و اغلب این آثار برای زمان حال ساخته می شوند یعنی مخاطب آن ها فقط زمان حال است اینجا دو مورد است که از ماندگاری تله فیلم جلوگیری میکند اول سفارشی بودن آن و دوم زمان حال بودن آن .بصورتی یک تله فیلم را تبدیل به یک روزنامه میکند روزنامه ای که از اوضاع و احوال امروز جامعه مینویسد . پس مخاطبی که در سال های بعد به تماشای این آثار نمینشیند .

در 31 امین جشنواره فجر فیلم سازان اول ثابت کردند که اگر مورد توجه و مورد حمایت قرار گیرند جواب اعتماد مسئولین را میدهند . و فیلم های درخور توجه و قابل قبولی ساخت شد .

حال اگر این هزینه هایی که برای ساخت آثار بی کیفیت در تلویزیون میشود به فیلم سازان جوان سینما تعلق گیرد و بودجه بیشتری به آن ها پرداخت شود که بتوانند آثار ماندگارتری تولید کنند برای سینمای ایران بهتر نیست ؟!

نویسنده :محمدرضا شریفی

نظرات  (۶)

۱۲ خرداد ۹۶ ، ۲۳:۵۵ پری دریایی
ازنظر من خیلی عالی بود
ممنون عالی بود
۰۳ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۱۵ هفت ستاره ی سهیل
معنی فیلم چیه
سلام باشه خیلی ممنونم
سلام
خیلى ممنونم
ببخشید منظورتون از استاندارد های لازم صداوسیما جیه ؟


پاسخ:
کیفیت تصویر و صدا و حرکت دوربین و...
البته اگه قصد ساخت تله فیلم دارید باید به خود صداوسیما مراجعه کنید و حتما این شرایط رو هم به شما خوهند گفت .
سلام خیلى جالب بود مرسى
من مخوام یه تله فیلم بسازم
آیا متوانیم هر موضوعى که خواستیم انتخاب کنیم یا نه ؟ و بعد أز ساختن تله فیلم باید جه کار کنیم تا تله فیلم مون توى تلویزیون بخش بشه ؟
من یه جایى خواندم که تله فیلم باید حد اقل یه بازیگر حرفى و معروف داشته باشد درسته ؟
با تشکر
پاسخ:
سلام دوست عزیز
ظاهرا باید اول از همه فیلمنامه توسط صدا و سیما تایید بشه و مجوزهای لازم گرفته بشه .
علاوه بر بازیگر باید استاندارد های لازم صداوسیماروهم داشته باشه .
سوالی بود . بنده در خدمتم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم