یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

معراجی ها

ماجرای فیلم معراجی ها درباره جوانی به نام محمد است که با کسب رتبه برتر درکنکورسراسرمجوز ورود به بهترین دانشگاه های کشور را دارد، اما او سودای دیگر در سرمی پروراند و بامشاهده جنایت های متجاوزین بعثی و بمباران شهرها تصمیم گرفته به جبهه برود. پدر ومادر محمد با این تصمیم به شدت مخالف اند وبرای تنها فرزندشان آرزوهای زیادی در سر دارند. محمد که جوان مودب و با اخلاقی است کوشش می کند رضایت   پدر و مادر را برای رفتن به جبهه جلب نماید و دلشان را به دست آورد، اما ... (ادامه مطلب را بخوانید)

نویسنده ی نقد : آقای محمد شریعت پناه عضو انجمن منتقدان سینمای ایران

..



به نام خدا



به گواه تاریخ در اغلب جنگ ها و نبردهایی که در برابر متجاوزان صورت گرفته  کم و بیش صحنه ها و نمونه هایی از فداکاری، ازجان گذشتگی و حماسه وجود دارد، اما در دوران دفاع مقدس رویدادها و موضوعاتی پدید آمد که باعث گردید این برهه نسبت به سایر نبردها متمایز شود و مراکز آکادمیک نظامی و دفاعی دنیا به صورت ویژه به واکاوی آن بپردازند. یکی ازاین موضوعات که باور آن برای بسیاری هنوز دشوار است حاکم بودن فضای شوخ طبعی ومذاح در میان رزمندگان اسلام آن هم در زیر باران گلوله وخون و شرایط بسیار سخت جنگی است.

مسعود ده نمکی با ساخت سه گانه اخراجی ها و فیلم اخیرش به نام معراجی ها  بر خلاف برخی از فیلم سازان که به زوایای تلخ جنگ تحمیلی می پردازند و یا  با بزرگ نمایی  معضلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه خواسته یا ناخواسته درخشانترین مقطع تاریخ ملت ایران را زیر سوال می برند تلاش می کند با رویکردی واقع بینانه و به دور از شعارزدگی و افراط با تکیه برحقایق مستند علاوه بر جنبه های افتخار آمیز و غرور آفرین آن دوران فضای مفرح جبهه های نبرد را نیز به تصویر بکشد.

 ماجرای فیلم معراجی ها درباره جوانی به نام محمد است که با کسب رتبه برتر درکنکورسراسرمجوز ورود به بهترین دانشگاه های کشور را دارد، اما او سودای دیگر در سرمی پروراند و بامشاهده جنایت های متجاوزین بعثی و بمباران شهرها تصمیم گرفته به جبهه برود. پدر ومادر محمد با این تصمیم به شدت مخالف اند وبرای تنها فرزندشان آرزوهای زیادی در سر دارند. محمد که جوان مودب و با اخلاقی است کوشش می کند رضایت   پدر و مادر را برای رفتن به جبهه جلب نماید و دلشان را به دست آورد، اما آنها با رفتن او مخالفند و بر این باورند که کشور ما بزرگ است و زمین می دهیم زمان می گیریم ! و دیگران بروند وتو بمان و با دانشگاه رفتن ومتخصص شدن به کشور خدمت کن. محمد که دفاع از کشور را الویتی حیاتی می داند پنهانی به مناطق جنگی می رود و پدر نیز برای بازگرداندن او فوراً عازم آن مناطق می شود وصحنه های طنزی پدید می آید. فرماندهان جنگ  که ازعدم رضایت والدین محمد اطلاع دارند اجازه نمی دهند او در عملیات شرکت کند و وظیفه حفظ قرارگاه را به او می سپارند. لحظه عملیات فرا می رسد و رزمندگان از سه محورآبی و خاکی به مواضع دشمن بعثی حمله می کنند و با فریب دشمن آنان را به خود مشغول می سازند تا رزمندگان اسلام در جبهه ای دیگر عملیات بزرگ وسرنوشت سازی را به سرانجام برسانند.

معراجی ها در شرایطی که کشور در معرض تهدید نظام سلطه قرار دارد و هراز چند گاهی گزینه روی میز را مطرح می سازند انصافاً اثر قابل توجهی است واین پیام را می دهد که ملت ایران در برابر متجاوزان همانند دوران دفاع مقدس می ایستند. فیلم بخشی از فضای کشور در دهه شصت  و حال و هوای جبهه های نبرد را به شایستگی نمایان می سازد و ادای دین به رزمندگانی است که در عملیات های بی نام و نشان مظلومانه در خاک وخون غلتیدند . ده نمکی مخاطب را از طریق محمد کاراکتراصلی فیلم به خطوط نبرد می برد و با نشان دادن صحنه هایی دردناک ازشهادت رزمندگان و غواصان و درنده خویی متجاوزان بعثی و بهره گیری از طنز کلامی و موقعیت تماشاگر را تا پایان با خود همراه می سازد. از برگه برنده های فیلم می توان به ایفای نقش برزو ارجمند در نقش حاج آقا حسینی وجلوه های ویژه میدانی و احیای حس نوستالژیک آن اشاره کرد. گنجاندن موضوعاتی مانند  رقم خوردن سرنوشت  در رویا و گذاشتن شروط پی در پی برای ازدواج یا رفتن به جبهه وبرخی شوخی های مضحک وبچه گانه قدری به فیلم نامه  آسیب رسانده اما این مشکل تا حدودی با ایفای نقش مناسب  بازیگرانی مانند اکبر عبدی و مهران رجبی جبران گردیده است. به جرات می توان اذعان داشت بعد از فیلم «لیلی با من است» کمال تبریزی جسورترین طنزساز در ژانر دفاع مقدس صاحب اخراجی هاست و با وجود نقدهایی که به مضمون آثار ،فیلم نامه ها و کارگردانی او وارد است  با این حال توانسته بخشی از مردم که سال هاست با سینما قهر کرده اند را به سالن های نمایش برگرداند وچراغ سینمای ایران را فروزان تر نماید. سینمای ده نمکی با سینمای کیارستمی، مهرجویی، فرهادی، حاتمی کیا، کاهانی،رخشان بنی اعتماد، ... تفاوت دارد اما باید پذیرفت آثار او نیز طرفدارانی درمیان اقشار مختلف جامعه دارد و آمارهای فروش موید آن است.


نویسنده : آقای محمد شریعت پناه عضو انجمن منتقدان سینمای ایران

شماره تماس : 09124375126

 

نظرات  (۲)

سلام در این فیلم صحنه های جنگی خوب ساخته شده عواطف وواقعیت ها با هم در نظر گرفته شده است صحنه های طنز نیز اصولی است ویک طنز واقعی است به تمام معنی از حرکات بیمزه وجلف خودداری شده است انجا که اتوبوس حامل مادر شهید برروی مین میرود چادر وی بر بدن پودر شده اش نهایت فداکاری را برای خوشبختی وسعادت دختران وپسران ایرانی نشان میدهد بسان پرچمی برای شرف.جستجوی پدر ومادر بدنبال فرزند شهیدش کنایه ای است برای جستجوی ارزشهای فراموش شده در جامعه خواسگاری پدر ومادر محمد برای فرزندش درزیر بمباران علاوه بر تلخی جنگ شاید نوعی رهایی برای رستگاری است وکمک پدر محمد به همسر رزمنده سمبل احساس دین پدر به پسرش ونوعی تسکین در ادامه دادن راه پسر باکمک به وی باشد که صاحبخانه وسایلش را بیرون ریخته گویا پدر درادامه جستجوی پسر مجبور است برای عده ای ارزش کار پسرش را تندتند بازگو کند واز این بابت دررنج است ببخشید حوصله ندارم بیش از این سرتان را درد نمی اورم باتشکر
خسته نباشید اگر بدانیم که زنها ومردهایی که در جنگ تکه تکه شدند چه چشمهایی که گریان شدند تاامروزبراحتی از میادین نفتی استفاده شود وزمینی باشد تا عده ای ابرومندانه کاخهایشانرا روی ان بسازند وپز دهند این فیلم شاید قطره ای است هدیه به دریا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم