یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

داستان این سریال در اواخر دهه 50 می‌گذرد. درواقع نویسنده اثر که خود جلیل سامان است و سال گذشته، سریال «ارمغان تاریکی» را برای پخش از همین شبکه تولید کرده است، یک دوره زمانی را در نظر گرفته‌ و در این محدوده زمانی ماجراهایی را روایت می‌کند. سامان سعی می‌کند با ایجاد یک درام جذاب و تعلیق فراوان، به مسائل سیاسی ـ اجتماعی قبل از انقلاب بپردازد و همزمان که فضای قصه را با رعایت اصول درام‌نویسی برای بینندگان قابل ‌لمس می‌کند، اتفاقات یک مقطع تاریخی معاصر را آسیب‌‌شناسی کند....

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

سریال تلویزیونی «پروانه» به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور به‌عنوان یکی از کارهای پرمخاطب تلویزیونی در هفته‌ گذشته مطرح شد. این سریال روایتگر زندگی جوانی به نام امیر است که همراه دوستانش و البته به یک گروه سیاسی و یک زندگی پرحادثه را تجربه می‌کند.

 امیر در پی یافتن خبری از همسر مفقودش که حدس می‌زند توسط ساواک بازداشت شده است، مخفیانه وارد خانه یکی از عوامل ساواک شده و هنگام جستجوی مدارک مخفی این سازمان، با پروانه، دختر خانواده آشنا می‌شود و این آغاز تغییر و تحول در زندگی پروانه با بازی سارا بهرامی است.

داستان این سریال در اواخر دهه 50 می‌گذرد. درواقع نویسنده اثر که خود جلیل سامان است و سال گذشته، سریال «ارمغان تاریکی» را برای پخش از همین شبکه تولید کرده است، یک دوره زمانی را در نظر گرفته‌ و در این محدوده زمانی ماجراهایی را روایت می‌کند. سامان سعی می‌کند با ایجاد یک درام جذاب و تعلیق فراوان، به مسائل سیاسی ـ اجتماعی قبل از انقلاب بپردازد و همزمان که فضای قصه را با رعایت اصول درام‌نویسی برای بینندگان قابل ‌لمس می‌کند، اتفاقات یک مقطع تاریخی معاصر را آسیب‌‌شناسی کند.

سامان پس از پخش ارمغان تاریکی که در آن زمان موفق شد از توجه مخاطبان زیادی برخوردار شود، با ذائقه مخاطب در برخورد با آثار سیاسی آشنایی دارد. از آنجا که در این سال‌ها رقابت میان رسانه‌ها زیاد است و از سوی دیگر شاهد هستیم شبکه‌های ماهواره‌ای به‌دنبال جذب مخاطب هستند، طبیعی است هر شبکه همراه تولیدکنندگان برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی باید برای جذب مخاطبان تلاش مضاعف کنند.

 یک سریال در مرحله اول باید سرگرم‌کننده و در مرحله بعد به لحاظ محتوا مناسب باشد. باید تعادل میان این دو مورد وجود داشته باشد تا سریال برای بینندگان جذاب باشد و سریال پروانه در جستجوی دستیابی به این تعادل است.

سریال پروانه، روایتی تازه از داستانی مکرر است. این‌که شخصی غافل از مسائل روز مملکت در برخورد با شخصی مبارز به خود می‌آید و به یک مبارز تبدیل می‌شود و بهای این تغییر و تحول ایستادن در مقابل نزدیکانش است که در جناح مقابل و عوامل استکبار هستند. این مجموعه به مدد هماهنگی گروه سازنده آن توانسته است از کیفیت بصری خوب و قابل قبولی برخوردار شود که همراهی آن با یک کارگردانی منسجم و فیلمنامه خوب، اثری را مقبول مخاطب قاب کوچک تلویزیون کند. شاید آنچه تاحدودی این موفقیت را تحت ‌تاثیر قرار می‌دهد، پخش آن در برهه زمانی فعلی است و این که مجموعه اگر به پخش هر شبی در دهه فجر سال گذشته می‌رسید و در این زمینه مورد حمایت لازم قرار می‌گرفت، در شور و حال موجود در آن ایام می‌توانست ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند.

منبع: جام جم

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطلب مشابه :

نگاهی به سریال «پروانه» ساخته ی جلیل سامان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نظرات  (۴)

با سلام.چرا کم در فیلماتون از اقای کمیلی استفاده میکنید.من فقط دو تا از ایشون دیدم.این فیلم پروانه هم که زود تموم شد.

انگار شما با آقای کمیلی خصومت دارید نه؟چون کامنت دوستان راجع به ایشونو ثبت نکردید!!!!و همینطور کامنتی که دوست عزیزی گزاشت و شما جبهه گیری کردید.متاسفم شما لیاقت جوونای بااستعدادی مثل ایشونو ندارید شما لیاقتتون امثال حیایی و گلزار و شاکردوست و ایناست نه یه هنرمنده واقعی حالا یه اشتباهاتیم این وسط شده تحت شرایطی دلیل نمیشه که بایکوتش کرد خودش فهمید داره جبران میکنه
البته مهم نیست اصلا
پاسخ:
نه بابا من خصومتی با کسی ندارم.
من همه کامنت هارو ثبت میکنم دوست عزیز .
بله در این اینکه حیایی بازیگر خوبیه شکی نیست و من خیلی قبولش دارم ولی حامد کمیلی هم بازیگر خوب و توانایی ست .

یک مطلب دیگه هم در مورد سریال پروانه در این وبلاگ وجود داره :
اینجـــــــــــــــــــا

شاید شما اون مطلب رو خوندید .
سلام قسمت های اول سریال پروانه مطالب گنگ زیاد داشت که مخاطب رو از دیدن ادامش منصرف میکرد ولی در روند داستان درام ایجاد شده بین دو شخصیت اصلی بر جذابیت فیلم اضافه کرد.جا داره از ترانه پایانی فیلم هم یاد کرد که به نظر من شعری مطابق با زندگی پروانه داره که با صدای اقای رهنما فوق العاده شده. 
پاسخ:
بله من هم با شما موافقم.
خوبه که به زمان قبل از انقلاب هم اهمییت میدن..........................

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم