یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

شور شیرین'؛ روایتی دیدنی از روزهای خون و حماسه
اردکانی که پیشتر 'کبودی یاس' را درباره شهید 'برونسی' ساخته، در 'شور شیرین' سعی بسیار در ترسیم چهره ای مستند از شهید محمود کاوه داشته و تا حدودی هم در این امر موفق بوده است. او فیلم خود را خوب شروع کرده و تعلیق مناسبی را بر این بخش حاکم کرده که مخاطب را با قصه و شخصیت ها همراه می سازد . . .
 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شهید 'محمود کاوه' یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ جنگ تحمیلی است که رشادت های بسیاری از خود در درگیری های کردستان در ماه های اولیه پس از انقلاب اسلامی نشان داده و فرماندهی باهوش و مقتدر و در عین حال مهربان برای یاران خود بود.

چندوجهی بودن، یکی از وجوه مشترک میان قهرمان های جنگ است که شهید کاوه نیز از آن مستثنی نبوده و همین امر نیز مدیران وزارت ارشاد و بنیاد فارابی را به سرمایه گذاری ساخت فیلم 'شور شیرین' ساخته جواد اردکانی تشویق کرد.

اردکانی که پیشتر 'کبودی یاس' را درباره شهید 'برونسی' ساخته، در 'شور شیرین' سعی بسیار در ترسیم چهره ای مستند از شهید محمود کاوه داشته و تا حدودی هم در این امر موفق بوده است.

اساسا در پروژه های اینچنینی، تحقیقات میدانی به هنگام نگارش فیلمنامه، نقش موثری در کیفیت محصول نهایی دارد که در 'شور شیرین' نیز این اتفاق رخ داده و مخاطب با تصویری دلنشین و دوست داشتنی از شهید کاوه روبرو می شود.

جوان شجاع و معتقدی که در شرایط سخت درگیری های کردستان، با اقتدار عمل کرده و رعب به دل منافقان و همدستان آنها انداخته بود.

این وجه از این شهید بزرگوار به خوبی به تصویر کشیده شده و اندک کاستی های موجود نیز به ریزه کاری های دراماتیک فیلمنامه بازمی گردد؛ برای مثال می توان به ارتباط صمیمانه وی با زیردستان خود اشاره کرد که ضعف هایی در چگونگی نمایش و بیان آن به چشم می خورد.

اما برخوردهای شهید کاوه با سرکرده کومله ها بسیار خوب از کار درآمده و صلابتی چشم نوازی در آن مشاهده می شود که نمادی از یک بسیجی واقعی به حساب می آید.

اردکانی، فیلم خود را خوب شروع کرده و تعلیق مناسبی را بر این بخش حاکم کرده که مخاطب را با قصه و شخصیت ها همراه می سازد.

سفر 'حمید میرابی' به کردستان برای شرکت در مراسم ازدواج پسر خود و متعاقب آن اسارت مسافران مینی بوس به دست افراد ضد انقلاب، شروع مناسب و جذابی را برای فیلم رقم زده و تعلیق خوبی را بر آن حاکم کرده است.

ایده همکاری 'میرابی' با منافقان برای نجات جان خانواده خود، ایده فوق العاده ای برای جذاب تر شدن فیلم بوده که متاسفانه خیلی زود لورفته و فیلمساز تلاشی برای پوشاندن آن نکرده است!

با ورود شهید کاوه به داستان، فیلم ریتم بهتری به خود گرفته و مخاطبان خود را سرشوق می آورد.

صلابت و در عین حال آرامش او در برابر مشکلات موجود کردستان آن سال ها، لایه دیگری به این نقش افزوده و همذات پنداری را در مخاطبان برمی انگیزاند.

مخاطبانی که کمتر با قهرمان های بزرگ جنگ تحمیلی آشنایی چندانی نداشته و از این منظر 'شور شیرین' کارکرد مناسبی داشته است.

در طرف دیگر ماجرا، شخصیت های منفی به چشم می خورند که به مانند مابه ازاهای حقیقی خود برای رسیدن به قدرت از هیچ جنایتی ابا نداشته و فجایعی را در کردستان رقم زده اند.

در 'شور شیرین' با وجود بهره گیری از برخی کلیشه های کهنه شده، به خوبی به ماهیت پلید آنها اشاره شده و از این طریق بر مظلومیت شهید کاوه و همرزمانش صحه گذاشته است.

اردکانی به لحاظ تکنیکی، پیشرفت خوبی را در قیاس با ساخته قبلی خود نشان داده و در سکانس های مربوط به درگیری میان دو طرف بویژه در صحنه های شبانه، حرفه ای عمل کرده است.

در بخش های یاد شده، ریتم و ضرباهنگ مناسبی بر کار حاکم شده و تعلیق مطلوبی در آن به کار رفته است؛ با این حال در بخش فیلمنامه نقاط ضعفی به چشم می خورد که به یکدستی کار لطمه وارد کرده و داستان های فرعی نسبتا ضعیف نیز آن را تکمیل کرده است.

در رابطه با شخصیت پردازی ها نیز ظرافت های بیشتری باید به کار گرفته می شد تا اثری شایسته نام شهید محمود کاوه ساخته شود، اما کاستی هایی در این زمینه به چشم می خورد.

'حمید عمارلو' انتخاب خوبی برای ایفای نقش شهید کاوه به لحاظ فیزیک چهره است، اما بی تجربگی او در بازیگری تا حدودی به کیفیت نقش لطمه وارد کرده و آنچنان که باید از کار درنیامده است.

'رضا رویگری' انتخاب هوشمندانه ای برای نقش 'حمید میرابی' بوده و تجربه سال ها بازیگری وی بسیار به کمک فیلم آمده است.

'شور شیرین' با همه ضعف ها و قوت ها، تجربه ارزشمندی در سینمای دفاع مقدس است که با نیتی خالصانه ساخته شده و تصویری از شهید محمود کاوه به عنوان یکی از سرداران جنگ تحمیلی ثبت کرده که می تواند در آشنایی هرچه بیشتر نسل جوان با شهدای بزرگوار این دوران موثر باشد؛ منوط برآنکه نهادهای دولتی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فارابی حمایت های صورت گرفته در تولید آثاری مانند 'شورشیرین' را افزایش داده و به هنگام نمایش عمومی نیز تبلیغات بیشتری را روی چنین آثاری انجام دهند.

 

 

نویسنده نامشخص

منبع:سینما خبر

 

 

نظرات  (۱۳)

یکی از بدترین فیلم های بود که دیدم تا بحال! بنده با کردها معاشرت دارم به هیچ وجه اینطوری نیستن!!!! کردها رو تو این فیلم عقب مانده، خائن، قاتل به تمام معنا معرفی می کنه. نگ باد عوامل این فیلم و بازیگرانشو. حالم بهم خورد

واقعا فیلم عالی بود چه ربطی داره موقع جنگ درسته رشادت هایی داشتند ولی بعدش کوموله ها گند زدند به همه چی اخه از این وحشی تر که سر چاسدارای بیچاره رو بریدند بعدشم همه کردها که بد نبودند به نطرم فیلم خوبی بود در ضمن قابل توجه بعضی ها ابوبکر و عمرم یارای پیامبر بودند ولی بعدش رحلت پیامبر نداشتند کفنشون خشک بشه گند زدند به همه چی به کل تاریخ اصلا که هنوزم درست نشده  

فیلم خوبیه هم از نظر اصل و هم محتوا ولی شخصیت پردازی ضعیفی داره هم نسبت به مردم غیور کرد هم شخصیت شهید کاوه
من این فیلم و ندیدم و نخواهم دید ، با  دوستانی که گمون کردند چنین فیلمهایی با چنان بودجه هایی به قصد بزرگداشت فلان شهید یا تحقیر فلان مردم ساخته شده ، مخالفم ، پشت پرده ی این روش کار هیچ هدفی ( خدمت با خیانت ) پنهان نیست فرصت طلبی و ابن وقت بودنه... همین .
سلام علیکم
متاسفانه عده ای عقده ای برای اینکه عقده های درونی خودشون رو خالی کنند و از این راه با پاچه خواری پولی به جیب بزنند اقدام به نوشتن کذبیات  و سپس به روی صحنه آوردن آن کذبیات میکنند. چه بسا ملت بزرگ کرد همیشه سعی کرده برای دوری از تفرقه سکوت کند، اما اگر خدای ناکرده باز چنین حماقت و توهینی مشاهده شود با جواب دندانشکن کردهای غیور مواجه خواهند شد.
در ضمن کردها تجزیه طلب نبودند و نیستند، بلکه اصلاح طلب و خواهان صلح و آشتی.
واقعا اردکانی اسم خودشو ادم میذاره توهین به میلیونها کورد خدایی من با کوردها زندگی کردم بخدا قسم از همه قومیت ها مهربونتر و باحالترو شادترن 
 فقط میدونم این کارگردان قیامتشو بدجور فروخت
این فیلم کاملا حقیقت رو نشون داده گروهی از کرد ها خیانت بزرگی در حق کشور کردن که ناشی از سادگی و تعصب داشت و گروهی هم رشادت های قابل توجهی کردن تو این فیلم به هر دومورد اشاره شده و شرایط بوکان و سقز کاملا درست به تصویر کشیده شده
اقا شما واقعا شورش و در اوردین. با این فضاحت میخاین متحد نگه دارین ملت ایران و. با تحقیر؟با توهین؟با بی اطلاعی از یک ملت که سالهاست از این مرزو بوم حمایت میکنه؟این جواب این همه رشادت این ملت بزرگ؟ صدا و سیما از پول ملت میخوره و داره بزرگترین خیانت رو بهشون میکنه. کجای دنیا این توهینا میشه ربعدشم میخایم به اجماع برسیم و متحد شیم.

آقای اردکانی ساختن یک فیلم راجع به یک ملت ویک فرهنگ دردرجه اول تعهد میخواهد وبعد تحقیق و انصاف هم لازمه آن
شما بدون رعایت این سه مورد سالها رشادت وپایمردی یک قوم رازیر سوال بردید اگر نبود فداکاری وشرافت انسانهای پاک وبی آلایش مرز نشین امروز شما نمیتوانستید زندگی کنید چه برسد به ساختن فیلم
اگرمردم کرد همانی بودند که شما به تصویر کشیدید که الان با بدترین شیوه جواب شمارامیدادند
اما باز حرمت نگه داشتیم چون مانند شما فرزند همین خاکیم واجازه نمیدهیم وجبی از خاکمان به دست بیگانه بیفتد
کاش موقع ساختن فیلم خانواده های شهدا و بیماران شیمیایی سردشت وبقیه نقاط راهم درذهن داشتید
اما درذهن ما شما انسانی هستید که حقیقت نادیده گرفته ومدیون خیلی ها شدید
ﺟواب  ﯾﮑﯽ ﺍﺳﺎﺗﯿﺪ ﮐﺮﺩ ﺑﻪ ﺻﺪﺍ ﻭ ﺳﯿﻤﺎﯼ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ
ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺭﯾﺎﺳﺖ ﻣﺤﺘﺮﻡ ﺻﺪﺍ ﻭ ﺳﯿﻤﺎﯼ ﺟﻤﻬﻮﺭﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺍﯾﺮﺍﻥ ......
ﺳﻼﻡ ﻭ ﻋﺮﺽ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ
ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﺴﺘﺤﻀﺮﯾﺪ ،ﺍﺧﯿﺮﺍ ﻓﯿﻠﻤﯽ ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮﺍﻥ “ﺷﻮﺭ ﺷﯿﺮﯾﻦ ” ﺍﺯ
ﺷﺒﮑﻪ ﺳﻮﻡ ﺳﯿﻤﺎ ﭘﺨﺶ ﺷﺪ .
ﻫﻤﺎﻥ ﻓﯿﻠﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﻧﺪﻩ ﺟﺎﯾﺰﻩ ﺳﯿﻤﺮﻍ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﺳﯽ ﺍﻣﯿﻦ
ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﻓﯿﻠﻢ ﻓﺠﺮ ﺑﻬﻤﻦ ۱۳۹۰، ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﻣﻠﯽ ﺷﺪ .
ﮔﺮﭼﻪ ﻫﺪﻑ ﻭ ﻧﯿﺖ ﺁﻗﺎﯼ ﺍﺭﺩﮐﺎﻧﯽ ‏(ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻭ ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻥ ﻓﯿﻠﻢ
ﻣﺬﮐﻮﺭ ‏) ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺭﺷﺎﺩﺕ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﯽ
ﺷﺨﺼﯿﺖ “ ﺷﻬﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩ ﮐﺎﻭﻩ ” ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ،ﺍﻣﺎ ﺁﯾﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻭ
ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪﻥ ﯾﮏ ﺷﺨﺼﯿﺖ ،ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺳﻨﺖ ﻭ ﻫﻮﯾﺖ
ﯾﮏ ﻣﻠﺖ ﻭ ﻗﻮﻡ ﺭﺍ ﺯﯾﺮ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﺑﺮﺩ؟
ﭘﺨﺶ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻓﯿﻠﻤﻬﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﻭ ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺭﻭﺣﯽ
،ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻭ ﺣﺘﯽ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ
ﻣﻠﺖ ﮐﺮﺩ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﮔﺬﺍﺷﺖ . ﺍﺯ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ،ﺻﺪﺍ ﻭ
ﺳﯿﻤﺎ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﺗﺮﯾﻦ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﻧﻬﺎﺩ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ _ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ
ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺧﻄﯿﺮ ﺁﻥ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻓﯿﻠﺘﺮﯼ
ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﭘﺨﺶ ،ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎﯾﯽ
ﮐﻪ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﻣﺤﺘﻮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺣﺎﻭﯼ ﭘﯿﺎﻣﻬﺎﯼ ﺗﻮﻫﯿﻦ ﺁﻣﯿﺰ ﺍﺳﺖ،ﺩﺍﺩﻩ
ﻧﺸﻮﺩ .ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭘﺨﺶ ﺍﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﺑﯽ ﻧﻈﯿﺮ ﺍﻗﻮﺍﻡ
ﻏﯿﺮ ﮐﺮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ .ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯾﮑﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﭘﺨﺶ ﻣﺠﺪﺩ ﻓﯿﻠﻢ ﺷﺪ .
ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻢ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﻗﻮﻡ ﻭ ﻣﻠﺘﯽ ،ﺗﻮﻫﯿﻦ ﻭ ﺍﻓﺘﺮﺍ ﺭﺍ ﺑﭙﺬﯾﺮﺩ . ﺣﺘﯽ
ﻗﻮﻣﯽ ﻣﺜﻞ ﻣﺎ ﮐﺮﺩﻫﺎ ﮐﻪ ﺣﻖ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﺳﻨﺖ ﻭ ﺩﯾﻦ
ﻭ ﻫﻮﯾﺖ ﺧﻮﯾﺶ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ .ﺩﺭ ﻓﯿﻠﻢ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺷﺮﻑ ﻭ ﻧﺎﻣﻮﺱ
ﻣﺎ ﮐﺮﺩﻫﺎ ﺗﻮﻫﯿﻦ ﺷﺪ . ﮐﺪﺍﻡ ﺿﺪ ﺍﻧﻘﻼﺏ،ﻣﺴﺠﺪ ﺭﺍ
ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ؟ﮐﺪﺍﻡ ﯾﮏ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ،ﺍﻣﺎﻡ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺭﺍ ﮐﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ؟
ﻫﺮ ﺣﺰﺏ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﯽ ،ﺗﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑ
ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﺣﺰﺏ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ . ﻣﮕﺮ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﻗﺪﺍﻣﺎﺕ
ﺑﺎﻋﺚ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﻠﯿﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﯽ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺧﺎﻟﯽ
ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﻃﺮﺍﻓﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ؟
ﺁﻗﺎﯼ ﺍﺭﺩﮐﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺍﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﻧﺎﻣﻪ ،ﻗﺼﺪ ﻣﺴﻤﻮﻡ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻓﮑﺎﺭ
ﻋﻤﻮﻣﯽ ‏( ﻏﯿﺮﮐﺮﺩ ‏) ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ .ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ
ﺩﺳﺖ ﻣﺮﯾﺰﺍﺩ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺟﻮﺍﯾﺰ ﻭ ﺳﯿﻤﺮﻍ ﻫﺎﯼ ﺑﻠﻮﺭﯾﻦ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ
ﯼ ” ﺗﺨﺮﯾﺐ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﺎ ،ﺗﺮﻭﺭ ﺷﺨﺼﯿﺖ ﻫﺎ،
ﺗﻔﺮﻗﻪ ﺍﻓﮑﻨﯽ ﻭ ”.… ﺑﻪ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺍﻋﻄﺎ ﮐﺮﺩ . ﭼﻮﻥ ﭼﻬﺮﻩ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﮐﺮﺩﻫﺎ ﺭﺍ
ﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ .ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺮﺩﻫﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ
ﺑﻪ ﺁﺗﺶ ﻣﯽ ﮐﺸﻨﺪ،ﺳﺮ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ، ﺑﻪ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ،
ﺯﺷﺖ ﺗﺮﯾﻦ ﺁﺩﻣﻬﺎﯼ ﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻬﻤﺘﺮ
ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ،ﺍﯾﻨﮑﻪ ﮐﺮﺩﻫﺎ ﺁﺩﻣﻬﺎﯼ ﻣﺘﻌﻬﺪﯼ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺳﺮ ﻣﯿﺰ
ﻣﺬﺍﮐﺮﻩ ،ﺧﯿﺎﻧﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺯﯾﺮ ﻗﻮﻝ ﻭ ﻗﺮﺍﺭﻫﺎﯾﺸﺎﻥ
ﻣﯽ ﺯﻧﻨﺪ .
ﯾﮏ ﻧﺴﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﺯﺣﻤﺎﺕ “ ﺍﺭﺩﮐﺎﻧﯽ ﻫﺎ ” ﻫﯿﭻ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ
ﭼﺸﻤﮕﯿﺮ ﻭ ﺩﺭ ﺧﻮﺭ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ
ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺩﺭ ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ﻣﺎ ﺭﺥ ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺳﭙﺮﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﯾﻢ
ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻨﮓ ﻫﺎﯼ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺧﺎﺭﺟﯽ . ﺩﺭ ﻋﻮﺽ
ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﻣﺤﺮﻭﻣﯿﺖ ،ﻫﯿﭻ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯﯼ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻭﻟﺖ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻧﮑﺮﺩﻩ
ﺍﯾﻢ .ﭼﺮﺍ ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻧﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺩﺭ
ﻓﺴﺘﯿﻮﺍﻝ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺭﺟﯽ ،ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺟﻮﺍﯾﺰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺩﺭ
ﺟﺸﻨﻮﺍﺭﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺣﺘﯽ ﺑﻌﻀﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ
ﻭﺭﻭﺩ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ؟
ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ،ﺗﻨﻬﺎ ﻫﺪﻓﻤﺎﻥ ﺗﻼﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﺟﺬﺏ
ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﺍﻥ ﻏﯿﺮ ﺑﻮﻣﯽ ‏(ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺩﻭﻟﺖ ‏)
ﻭ ﺟﺬﺏ ﺗﻮﺭﯾﺴﻢ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺱ ﭘﺨﺶ ﭼﻨﯿﻦ ﻓﯿﻠﻢ
ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺳﺮﺍﺳﺮﯼ ﮐﺸﻮﺭﻣﺎﻥ،ﺍﯾﻦ
ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﯿﺮ ﻧﯿﺰ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺪﺍﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺬﺍﺷﺖ .
ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﻭ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎﯼ ﺳﻮﺀ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻓﯿﻠﻢ ﻓﻮﻕ ﺭﻭﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ
ﮐﺮﺩﺳﺘﺎﻥ ،ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﺁﻥ ﺭﻭﯼ ﺍﻓﮑﺎﺭ
ﻋﻤﻮﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ . ﻭﻗﺘﯽ ﺩﻭﺳﺘﻢ ﮐﻪ ﻓﺎﺭﺱ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻣﯽ
ﭘﺮﺳﺪ : ﺭﺍﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﺮﺩﻫﺎ ﺳﺮ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ؟
ﻭ ﺑﻨﺪﻩ ﮐﻪ ﺣﺎﻝ ﻭ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺳﺌﻮﺍﻝ ﭘﺮﺗﮑﺮﺍﺭﯼ ﺭﺍ
ﻧﺪﺍﺭﻡ،ﺩﺭ ﯾﮏ ﺟﻤﻠﻪ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﭘﺎﺳﺨﺶ ﺭﺍ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ
ﻣﯽ ﺩﻫﻢ : ﺑﻠﻪ ﻭﺍﻗﻌﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ .
ﺍﯾﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎﯼ ﺳﻮﺀ ﭘﺨﺶ ﺍﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎﯼ ﺿﺪ ﮐﺮﺩ
ﺍﺳﺖ .
ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺍﺯﺁﻥ ﻣﻘﺎﻡ ﻋﺎﻟﯽ ﺍﻧﺘﻈﺎﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺑﺎ ﮐﺎﺭﮔﺮﺩﺍﻧﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﻣﺪﺍﺭﺍ ﮐﻨﻨﺪ
ﻭ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﯾﮏ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ.
کردستان من اهرام ثلاثه ندارد،دیوار بزرگ ندارد،این یعنی حاکمان من ظالم نبوده اند و مردم شان و دیگران را بردگی نگرفته اند
کردستان من معابد بزرگ برای پرستش خدایان بی حد وحصر نداشته ، این یعنی اینکه اجداد من خرافه پرست نبوده اند وخدایشان در دلشان بوده است
اصالتمان را در لباسمان حفظ کرده ایم . تنها زبان مردم من از گزند هجوم واژه های عربی در امان مانده ،مردم من دین وآیین اعراب را گرفتند ولی اخلاق آنان را نگرفتند .
ما نه سر کسی بریده و نه مسجدی آتش زدیم
و اگر میبینید که مردمم در برابر این توهین شما ساکتند بخاطر این است که مردمم سانه های ایران را که سرتاپا دروغ و تبعیض است را نگاه نمی کنند
ﺍﻣﯿﺪ ﺍﺳﺖ ﺷﺎﻫﺪ ﺗﺠﺮﯾﺢ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﻫﯿﭻ ﻣﻠﺘﯽ ﻧﺒﺎﺷﯿﻢ ...ﻟﯿﻼ ﻗﺎﺩﺭﯼ
ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺑﻮﮐﺎﻥ
سلام. این چه فیلمیه 
salam, nemishe reshadat  ro ba tohin ghati kard. film amalan be yek melat ehanat karde, bad miad migid felani reshadat dashte. akhe kojaey donya ehanat javab dade? hata to filme 300 ham kheili ha az film enteghad kardan, na baray inke irani bodan, na. chon midonan film bayad che jori bashe. kare filmsaz kheili moheme. bayad hame chi dar nazar begire. faghat motasefam ke injori az film naghd kardid. omidvaram ye rooz  befahim ke tohin be hich ghom va dini dar dine eslam jayez nist.
کدوم خالصانه اقا مسخرشو در اوردید تو این فیلم کردا رو ادمای خیانت کارو خشن معرفی میکنه چجوری که سازمان صدا و سیما اجازه ی پخش چنین فیلمی رو میده من خودم وقتی که این فیلمو دیدم هیچ چیز مثبتی ندیدم در عوض این که رشادت های کرد هارو در محافظت از غرب کشور معرفی کنید کاملا بلعکس این کارو انجام دادن.فرهنگ کرد انقدر غنی نیست که چنین مزخرفاتی رو به خورد مردم بدین؟اقای نویسنده شما خودتون این فیلم از نگاه من کرد نگاه کنین بعد بیاید بگید که ایا این فیلم توهین امیز هست یا نه اقای ارکانی هیچ شناختی از فرهنگ و شخصیت کرد ندارد که چنین فیلمی رو کاملا متناقض با تفکر و شخصیت کرد است.امیدوارم که از این پس کارگردانان گرامی بیشتر به این موضوع که کردها مردمانی هستند که با دست خالی از شهر و روستای خود واز ناموس و خاک خود محافظت کردند.ما در این فیلم مردمان کرد را مردمانی خیانت کار و قاتل معرفی کرده حق مردم کرد چنین فیلمایی نیست به هیچ وجه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم