یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

بدون شک همه ما در ابتدای فیلم های هالیوود (سینمای ایالات متحده) نشان و اسامی این استدیو های بزرگ را دیده ایم.( البته این شرکت ها خود دارای زیر مجموعه های مختلفی هستند و بعضی از آن ها نیز خود زیر مجموعه ای از شرکت های دیگر هستند..). در این مقاله می خواهیم به طور مختصر با شش کمپانی بزرگ و عمده ی فیلم سازی ایالات متحده که به “Big 6” معروف هستند آشنا شویم …
برادران وارنر (Warner Bros. Entertainment) زیر مجموعه ی کمپانی “تایم وارنر” مستقر در “بوربنک” کالیفرنیا از بزرگترین این استدیو ها می باشد که خود چندین زیر مجموعه در زمینه ی انیمیشن ، تلویزیون ، بازی های رایانه ای و سرگرمی های خانگی دارد. از زیر مجموعه های این شرکت می توان به شرکت بزرگ New Line Cinema صاحب سه گانه ی مشهور “ارباب حلقه ها” اشاره کرد.این شرکت در حدود نود سال پیش توسط چهار برادر یهودی به نام های هری ، البرت ، سم و جک ایجاد شد . از فیلم های جدید این شرکت می توان به “ماتریکس” ، “سری هری پاتر” و سری جدید “بتمن” اشاره کرد.(نا گفته نماند که فیلم ننگین ۳۰۰ نیز از ساخته های این استدیو است…)
فاکس قرن بیستم (۲۰TH Century Fox) دیگر کمپانی بزرگ فیلم سازی است که در “لس انجلس” کالیفرنیا مستقر و از زیر مجموعه های “کمپانی خبر” (News Corporation) است. این شرکت با ادغام دو شرکت “فیلم سازی فاکس” و “تصویر قرن بیستم” در سال ۱۹۳۵ شکل گرفت. پر فروش ترین فیلم جهان یعنی “اواتار” با فروش ۲٫۷ میلیاردی از محصولات این شرکت است. مجموعه های “وقایع نارنیا” ، “مردان ایکس” و “جنگ ستارگان” از محصولات دیگر این شرکت هستند.

“پارامونت پیکچرز” (Paramount Pictures) به فارسی “تصویر برتر” زیر مجموعه ی شرکت Viacom قدیمی ترین کمپانی موجود فیلم سازی در هالیوود است که در سال ۱۹۱۲ تاسیس گردیده. همچنین از فیلم سازان پردرامد هالیوود به حساب می آید. دو فیلم Transformers و Rango از فیلم های سال آینده ی پارامونت هستند.

 

 

“والت دیزنی پیکچرز” (Walt Disney Pictures) کمپانی بعدی است که در سال ۱۹۸۳ به دست آقای “والت دیزنی” فیلم ساز برجسته ی آمریکا تاسیس گردیده است و با استدیو های کوچک زیادی همکاری می کند و به انیمیشن های زیبایش معروف است. فیلم های “آلیس در سرزمین عجایب” ، “دزدان دریایی کارائیب” ، “داستان اسباب بازی” ، “wall-e” و انیمیشن “بالا” (UP) از فیلم های جدید این کمپانی در دهه ی اخیر بوده است.

 

“کلمبیا پیکچرز” (Columbia Pictures) به فارسی “تصویر آمریکا”، بخشی از “گروه سینمای تریاستار کلمبیا” متعلق به “سونی پیکچرز” زیر مجموعه “کمپانی سونی” (چهار زیر مجموعه…!) فیلم ساز عمده ی دیگر هالیوود است. تاسیس این استدیو به سال ۱۹۱۹ به نام “کوهن برانت کوهن فیلم” باز میگردد. دهه ی پنجاه میلادی از دوران موفق این استدیو پس از تاسیس به حساب می آید. کلمبیا پیکچرز از سال ۱۹۸۹ به مالکیت شرکت سونی در آمده است. از فیلم های اخیر و مطرح این شرکت می توان به “مرد عنکبوتی” ، “مردان سیاه پوش” ، “کد داوینچی” و “کازینو رویال” اشاره کرد.
یونیورسال پیکچرز” (Universal Picture) به فارسی “تصویر جهانی” آخرین کمپانی از شش کمپانی بزرگ هالیوود به حساب می آید. که خود از زیر مجموعه های NBC و به طور بهتر زیر مجموعه کمپانی “جنرال الکتریک” !! است. یونیورسال نیز با قدمت تقریبا یک صد سال از پیشکسوتان صنعت سینما به حساب می آید! از فیلم های جدید این شرکت می توان به “من مطرود” ، “دشمنان اجتماع” و مجموعه ی “مومیایی” اشاره کرد. یونیورسال پیکچرز در حال حاضر مانند همه ی پنج کمپانی دیگر در کالیفرنیا مرکز صنعت سینمای ایالات متحده مستقر است…
 
 
منبع:تی وی مگ

نظرات  (۱)

Thanks for finally writing about >استدیو های بزرگ فیلم سازی هالیوود :: یادداشت
های سینمایی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم