یادداشت های سینمایی

نگاهی به آثار سینما - تلویزیون - تئاتر

آخرین نظرات

«خسرو متعضد» کارشناس برنامه های تاریخی صدا و سیما در گفت و گویی به اظهار فضل درباره سریال «کلاه پهلوی» و نقد این اثر تاریخی پرداخت... و افزود :««واقعا تاسف می‌خورم که تاریخ غیرتمندی ایران و ایرانی اینگونه به تصویر کشیده می‌شود» »


به گزارش روابط عمومی سریال «کلاه پهلوی»، این استاد مسلم تاریخ معاصر، در گفت و گو با سایت «افکار نیوز» با طرح این مساله که «واقعا تاسف می‌خورم که تاریخ غیرتمندی ایران و ایرانی اینگونه به تصویر کشیده می‌شود» گفت: «خدا ما را ببخشد که درباره ایران عزیز اینگونه رفتار می‌کنیم در حالی که دیگر کشورها از هیچ و پوچ برای خودشان تمدن می‌سازند و مردمشان را مفتخر به دروغ‌هایی می‌کنند که شرم‌آور است.»
معتضد در این گفت و گو با بیان این مطلب که «بنده تنها چند قسمت از این سریال را دیده‌ام» در پاسخ به سوال خبرنگار افکارنیوز می گوید: «اینکه می‌گویید سر و صدای زیاد یا حرف و حدیث فراوانی به دنبال داشته است درست نیست چرا که زمانی درباره یک فیلم و سریال سر و صدا بلند می‌شود که مورد توجه واقع شود و مخاطب زیادی را با خود به همراه داشته باشد در حالی که سریال مذکور اینگونه نیست».
معتضد که خود از علاقمندان تاریخ دوره پهلوی است و در این زمینه برنامه های مختلفی ساخته می گوید: «به جای آن‌که در این سریال دوران پهلوی نقد شود این احساس را در میان مردم ایجاد می‌کند که آن دوران طلایی بوده و چقدر به ایران خدمت شده است.»
این تاریخ نگار در ادامه اطلاعات خود را با سخاوت در اختیار عوامل سازنده قرار داده و می گوید: « دوستان می‌توانستند با اندکی تامل و مطالعه کتاب‌ها و روزنامه‌هایی که بعد از رضاشاه و شهریور 1320 منتشر شده است به درستی وقایع آن زمان را برای مردم به نمایش بگذارند».
استاد معتضد در حالی چنین مطلبی را مطرح می کند که قصه این سریال پیش از سال 1320 رخ می دهد و داستان سریال بعد از 14 قسمت هم اینک در مقطع تاریخی سال 1313 است و قطعا مقطع بعد از شهریور 1320 نمی تواند نقشی در این قصه داشته باشد.
وی در ادامه با طرح این ادعا که «مخاطبان بیش‌تر از 10 دقیقه نمی‌توانند"کلاه پهلوی" را تحمل کنند و سریع کانال را تغییر می‌دهند یا تلویزیون را خاموش می‌کنند»، بدون اشاره به منبع چنین اظهار نظری می گوید: «تقصیر سازندگان آن است نه دیگران. سریال مذکور حقیقتا آنقدر خسته‌کننده است که مردم علاقه‌مند به تاریخ ایران را نتوانسته جذب خود کند. متاسفانه دست اندرکاران این سریال نه شخصیت‌ها را می‌شناسند و نه اطلاعی از تاریخ دارند، آقایان تیمورتاش و فروغی را به خوبی نمی‌شناسند».
کارشناس برنامه های تاریخی تلویزیون که علاقه زیادی به آکساسوار تاریخی دارد با ذکر خاطره ای از تماشای سریال های مصری، در نقد کلاه پهلوی می گوید: «با پول سرسام آوری که در اختیار داریم حتی از یک مورخ نمی‌پرسیم که بابا جان! آن زمان اصلا جیپ بوده یا نه؟! واقعا کارگردان این سریال چه فکری کرده؟ این همه ماشین قدیمی در کشور داریم نمی‌شد از ان‌ها استفاده کرد؟ یکدفعه خیال همه را راحت کنید و یک گوشی موبایل هم بگذارید دم گوش ناصرالدین شاه».
این مورخ در حالی چنین اظهارنظری را مطرح می کند که در ساخت سریال کلاه پهلوی از «موسی حقانی و عبدالله شهبازی» که هر دو از تاریخ دان های برجسته هستند استفاده شده است که درجه علمی آنها از آقای خسرو معتضد بسیار بالاتر است.
معتضد با توصیه فیلم سازان به تماشای این سریال می گوید: «به جای این‌که نشان دهند چه‌طور مردم را در زندان می‌کشتند، زن‌های و مادران این مرز و بوم جرات نداشتند از خانه بیرون بیایند چون غیرت مرد ایرانی اجازه نمی‌داد که چادر از سر زنش بیافتد. کجای"کلاه پهلوی" دیده می‌شود.آیا جوان‌های امروزی باورشان می‌شود که مادران ایرانی برای آن‌که چادرشان را برندارند 6 ماه از خانه بیرون نمی‌آمدند؟ چرا این‌ها را نشان نمی‌دهیم؟ با آمپول هوا معترضان و انقلابیون را می‌کشتند، شکنجه می‌کردند اما در این سریال چیزی می‌بینیم؟ فقط حرف بی‌خودی، فقط بیایند و با زبان فرانسوی حرف بزنند و نشان بدهند که چقدر خارجی‌ها خوب بودند! به ما زبان فرانسوی هم یاد می‌دادند».
این اظهار نظر نیز در شرایطی مطرح می شود که متاسفانه معتضد از روند تاریخی سریال کلاه پهلوی بی اطلاع است و نمی داند در ادامه داستان به این وقایع پرداخته خواهد شد.
وی سپس در ادامه اضافه می کند: «در مسجد گوهرشاد چند نفر کشته شدند؟ چند نفر را به پایین پرت کردند؟ این‌ها را به جوانان گفته‌ایم؟ متاسفانه ما هنوز آمادگی برای ساخت فیلم و سریال تاریخی نداریم».
معتضد در پایان با طرح این سوال که «چرا رضاخان را تطهیر می‌کنیم؟ با چه هدف و قصدی؟ آیا خیانت‌های این دیکتاتور برای دوستان مبرهن نیست»؟ این مصاحبه را پایان می دهد.
این اظهار نظر در حالی طرح می شود که معتضد نیز با وجود صبغه «تاریخ دانی» اش، مانند دیگر منتقدان عجول کلاه پهلوی، تنها با ذهنیت خود به نقد این سریال پرداخته و واقعیت های موجود در اثر را در نظر نگرفته است.
روابط عمومی سریال «کلاه پهلوی» ایشان و دیگر منتقدان عجول را همچنان به صبر و تحمل و تماشای ادامه سریال دعوت می کند تا پاسخ تمامی سوال های خود را در آینده ای نه چندان دور از این سریال دریافت کنند.

 

 

منبع: روابط عمومی سریال کلاه پهلوی

نظرات  (۱)

خدا را شکر این استاد گرانقدر هم نظر مردم را تایید کردن....
و کاش خود سازندگان هم بپذیرند!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم